Rapala: Tuloskäännettä pilkkimässä
Tarkistamme Rapalan tavoitehinnan 2,8 euroon (aik. 3,1 eur) ja toistamme vähennä-suosituksen. Olemme tehneet pieniä negatiivisia tarkistuksia lähivuosien ennusteisiimme lyhyen aikavälin markkinaolosuhteiden säilyessä haastavina. Lisäksi nostimme korkokuluja ennusteissamme taseen uudelleenrahoituksesta johtuen. Osakkeen arvostus ei ole tulospotentiaaliin peilattuna haastava, mutta heikon taserakenteen ja lyhyen aikavälin heikon näkymän vuoksi osakkeen arvonajurit ovat toistaiseksi potentiaalisen ostotarjouksen varassa.
Crush City tuo uutta puhtia kasvuun
Rapala lanseerasi viime vuonna uuden Crush City -malliston, jonka myötä yhtiö laajentaa ikonista Rapala-brändiään kovista uistimista myös pehmytuistimiin. Pidämme laajentumista järkevänä ratkaisuna pehmytuistinmarkkinan merkittävän koon ja Rapala-brändin vahvan tunnettuuden vuoksi. Arviomme mukaan tämä parantaa yhtiön edellytyksiä kasvaa sille tärkeillä (ja kannattavilla) Pohjois-Amerikan ja Pohjois-Euroopan markkinoilla. Arvonluonnin kannalta suhtaudumme kuitenkin skeptisesti yhtiön tavoitteisiin kasvaa kolmansien osapuolten tuotteiden jakelussa, sillä kyseinen liiketoiminta ei nojaa yhtiön vahvuuksiin (brändi ja skaala). 2000-luvun alusta konsernin liikevaihto on lähes tuplannut, mutta liiketulostaso on polkenut paikallaan kasvaneesta myynnistä ja taseesta huolimatta. Arviomme mukaan markkinakohtaiset erot yhtiön kannattavuudessa ovat mittavat ja oman jakeluverkoston ja tuoteportfolion laajentaminen on tukenut liikevaihdon kasvua ilman vastaavaa vaikutusta tulokseen. Nähdäksemme fokusoituminen avainmarkkinoille ja yhtiön vahvimpiin tuoteryhmiin (uistimet) olisi tehokkain keino suhteellisen kannattavuuden elvyttämiseksi.
Negatiivisia tarkistuksia ennusteisiin ja hybridilainan korkokulut lisätty
Laskimme lähivuosien ennusteitamme etenkin Euroopan markkinoilla kalastustarvikkeiden kysyntänäkymän loivempaa elpymistä ennakoiden. Näemme Rapalalla edellytykset saavuttaa oleellista kasvua kuluvana vuonna jälleenmyyjien varastotasojen tervehdyttämistalkoiden päättyessä ja uuden Crush City -malliston tuoman lisämyynnin tukemana. Strategisesti pidämme 2024 kasvutavoitteiden painottumista Pohjois-Amerikan markkinalle perusteltuna, koska Rapala-brändillä on valmiiksi vahva tunnettuus kyseisellä markkinalla. Uusi Crush City -tuotesarja on yhtiön kommenttien perusteella saanut erinomaisen vastaanoton useilta kauppaketjuilta, mutta arviomme mukaan uuden tuotesarjan todellinen kuluttajakiinnostus ilmenee vasta 2025 myyntiluvuista. Euroopassa Rapala panostaa kannattavuuden parantamiseen ja markkinaosuuden kasvuun. Nostimme H2’23 kannattavuusennusteitamme, mutta laskimme lähivuosien liikevaihtoennusteitamme kysynnän maltillisempaa elpymiskäyrää odottaen, mikä painoi liiketulosennusteitamme 2-3 %. Suurin ennustemuutos kohdistui rahoituskustannuksiin, joita kasvatimme tuntuvasti taseen uudelleenrahoituksen seurauksena.
Arvostuskuva vaatii suhteellisen arvostuksen elpymistä
Rapalan liikevaihtopohjainen arvostus on maltillinen vahvan brändin omaavalle kuluttajatuoteyhtiölle maltillinen ja lähes 40 %:n alennuksella verrokkeihin nähden. Matala liikevaihtopohjainen arvostus kuvastaa mielestämme yhtiön tuloskäänteeseen liittyvää nousupotentiaalia. Rapala on kuitenkin alisuoriutunut potentiaaliinsa nähden lähes kymmenen vuotta, minkä seurauksena luotto kestävään tuloskäänteeseen on ymmärrettävästi heikko. Kannattavuusennusteemme eivät heijasta yhtiön täyttä potentiaalia, minkä seurauksena osake vaikuttaa tulospohjaisesti hintavalta (2024 EV/EBIT: 15x). DCF-mallimme indikoi 2,8 euron osakekohtaista arvoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.02.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 274,4 | 232,5 | 252,9 |
kasvu-% | −6,76 % | −15,27 % | 8,79 % |
EBIT (oik.) | 15,3 | 6,5 | 15,8 |
EBIT-% (oik.) | 5,58 % | 2,80 % | 6,23 % |
EPS (oik.) | 0,17 | −0,10 | 0,11 |
Osinko | 0,04 | 0,00 | 0,02 |
Osinko % | 0,80 % | 0,75 % | |
P/E (oik.) | 29,01 | - | 23,91 |
EV/EBITDA | 13,40 | 13,68 | 8,93 |