Rapala: Jatketaan kalastusta sumusta välittämättä
Harvasta raportointisyklistä johtuen näkyvyys Rapalan heinäkuun jälkeiseen kehitykseen on rajallinen. Kilpailijoiden Q3-raporttien perusteella uskomme, että Rapalan asiakkaat eivät ole vielä alkaneet leikata ostojaan korkeilta tasoiltaan, mutta uskomme näin käyvän vuonna 2022. Olemme nostaneet 2021 ennusteitamme, mutta laskeneet 2022 ennusteitamme. Kalastusbuumin heikkenemisestä huolimatta strategian toteutus on edennyt taustalla vauhdikkaasti vahvistaen luottamusta pidemmän ajan tuloskasvuun. Näemme tuotto/riski-suhteen houkuttelevana nykyisellä osakekurssilla, mutta ennen rohkeampaa näkemystä katsomme vielä maltilla miten Rapala ohjeistaa vuotta 2022. Tarkistamme tavoitehinnan 11,0 euroon (aik. 12,0 €) ja toistamme lisää-suosituksen.
Kävimme läpi eri markkinatoimijoiden Q3-raportteja ja muuta alan uutisvirtaa
Kalastusbuumi on alkanut osoittaa hidastumista muiden vapaa-ajan vaihtoehtojen avauduttua. Tuoreen H1’21 datan mukaan USA:ssa kalastuslupien määrä oli laskenut jo 6 %:lla 5,2 miljoonaan viime vuoden huipusta, mutta säilynyt edelleen 8 %:lla yli 2019 tasojen. Rapala ennakoi heinäkuussa, että vähittäiskaupat alkaisivat H2:lla sulatella varastotasojaan aktiviteetin hiljentyessä, mutta ainakaan tuore listautuja Söder Sportfisk ei näin ollut Q3:lla vielä tehnyt. Myös japanilaisten vapa- ja kelavalmistajien Shimano (kalastussegmentti) ja Daiwa (sis. myös mailapelejä) myynnit kasvoivat Q3:lla edelleen yllättävän vahvasti 9 %:lla ja 12 %:lla. Oman mausteensa soppaan antavat Kiinasta tulevan tavaran toimitusviiveet ja mm. sesonkikriittisistä monoista (Rapala jakelee Alpinaa) alkaa olla pulaa ja tämä saattaa vaikuttaa negatiivisesti talviurheilumyyntiin, vaikka säät suosisivatkin. Rapalan oma Euroopan tuotanto on nykytilanteessa kilpailuetu ja Aasiasta tulevat kategoriat ovat lähinnä tarvikkeet sekä vapa- ja kela.
Nostimme kuluvan vuoden ennustettamme, mutta laskimme 2022 ennusteitamme
Nostimme vuoden 2021 liikevoiton (vrt.) ennustettamme 3 %:lla 39,7 MEUR:oon, mutta laskimme vuoden 2022 liikevoiton ennustettamme 5 %:lla 34,0 MEUR:oon. Vähittäiskauppojen purkaessa saatavuuden varmistamiseksi kasvattamiaan varastojaan ennustamme liikevoiton laskevan vuonna 2022, vaikkakin negatiivista vaikutusta kumoaa mm. Okuma-myynnin alkaminen. Kalastusbuumista ja erinomaisesta 2021 alkutalvesta johtuen 2021 luvut ovat myös jo itsessään todella kovat. Uskomme strategian toteuttamisen etenevän edelleen systemaattisesti taustalla, mistä osoituksena mm. hybridilaina kyettiin maksamaan pois, mikä luo pohjaa tuloskasvun jatkumiselle pidemmällä perspektiivillä. Käsittelimme strategian toteuttamisen etenemistä viimeksi täällä. Ennusteemme eivät huomioi omikron-varianttia, mutta jos rokotteet eivät tepsi siihen, voi kalastuksen suosio saada jälleen nostetta.
Näkyvyyden ollessa rajallinen emme laita vielä kaikkia pelimerkkejä keskelle
Rapalan oikaistut tuloskertoimet (2021e P/E 15x ja EV/EBIT 11x ja 2022e P/E 16x ja EV/EBIT 12x) ovat matalat defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle. Rapalaa hinnoitellaan tulospohjaisesti myös edelleen selvällä alennuksella suhteessa verrokkeihin, vaikka myös verrokkien arvostukset ovat hieman laskeneet. Mikäli Rapalan tuloskasvu jatkuu pidemmällä aikavälillä (2022-2024) ennusteemme mukaisesti (+14 % CAGR), on osakkeen tuotto-odotus erinomainen (yli 20 %/v), sillä arvioimme myös arvostuskertoimien nousevan hiljalleen luottamuksen vahvistuessa. Taseen jo vahvistuttua on noin 3 %:n osinkotuottoakin lupa odottaa. Muistutamme sijoittajille myös, että vahvojen brändien arvon purkautumiselle on strategian toteutuksen ohella edelleen myös potentiaalinen toinen reitti Rapalan kilpailijan ostettua 19,2 %:n osuuden yhtiöstä. Tämä tukee osaltaan osakkeen tuotto/riski-suhdetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 261,3 | 300,7 | 286,8 |
kasvu-% | −5,12 % | 15,08 % | −4,61 % |
EBIT (oik.) | 21,5 | 39,7 | 34,0 |
EBIT-% (oik.) | 8,23 % | 13,19 % | 11,86 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,62 | 0,57 |
Osinko | 0,00 | 0,20 | 0,30 |
Osinko % | 7,55 % | 11,32 % | |
P/E (oik.) | 14,14 | 4,27 | 4,63 |
EV/EBITDA | 9,94 | 3,19 | 3,39 |