Raisio päivitti strategian ja taloudelliset tavoitteet vuosille 2025-2027
Päivitetty strategia rakentuu uudet liiketoimintasegmentit muodostavien aamupala- ja välipalatuotteiden sekä sydänterveyden tuotteiden päälle. Lisäksi yhtiö hakee kasvua uusista liiketoimintamahdollisuuksista, joka muodostaa kolmannen segmentin. Päivitetyt taloudelliset tavoitteet ovat linjassa ennusteidemme kanssa, emmekä näe välitöntä tarvetta ennustemuutoksille.
Strategia rakentuu kolmen uuden liiketoiminta-alueen päälle
Osana strategiapäivitystä Raisio muokkaa liiketoimintarakennettaan siten, että jatkossa sen liiketoiminta-alueina ovat aamupala- ja välipalatuotteet, Sydänterveyden tuotteet ja Uusi liiketoiminta. Näistä kaksi ensimmäistä muodostavat yhtiön orgaanisen kasvun lähteet. Yhtiön mukaan sekä aamupala- ja välipalatuotteiden että sydänterveyden tuotteiden markkinat kasvavat Euroopassa noin 2-3 % vuodessa ja yhtiö tavoittelee markkinaosuuksia kasvattamalla, maantieteellisellä laajentumisella ja yritysostoilla markkinoita nopeampaa kasvua. Sydänterveyttä edistävissä tuotteissa yhtiö tavoittelee markkinajohtajuutta Suomen ja Iso-Britannian lisäksi Irlannissa ja Puolassa. Yritysostoilla yhtiö taas voi vahvistaa sen markkina-asemia, tukea nykyisiä kasvukategorioita tai laajentua uusiin kategorioihin.
Yhtiön tuoteportfoliossa paikallisten perinnebrändien sekä viljapohjaisten teollisuus- ja suurkeittiöratkaisujen ensisijainen tavoite on tuottaa vakaata rahavirtaa kasvun rahoittamiseksi. Siten näiden liiketoimintojen fokuksessa on tehokkuuden lisääminen ja yhteistyö ulkoisten kumppanien kanssa. Tätä kassavirtaa ja yhtiön vahvaa rahoitusasemaa hyödyntäen Raisiolla on edellytykset kasvaa yritysostoilla sekä panostaa merkittävästi tutkimustoimintaan strategiakaudella. Olemassa olevan liiketoiminnan ja orgaanisen kasvun tukemisen lisäksi tutkimustoiminta keskittyy uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseen. Tätä heijastellen yhtiö suunnittelee investoivansa tuotekehityskeskukseensa ja panostaa myös kansainväliseen tutkimus- ja startup-yhteistyöhön.
Päivitetyt taloudelliset tavoitteet
Yhtiö myös julkisti päivitetyt taloudelliset tavoitteet vuosille 2025-2027, jotka perustuvat nykyiselle liiketoimintarakenteelle (ts. ne eivät huomioi mahdollisia yritysostoja). Raision tavoitteena on yli 250 MEUR:n liikevaihto (2024: 227 MEUR) ja yli 30 MEUR:n liikevoitto (2024: 23,4 MEUR) vuoden 2027 loppuun mennessä. Siten yhtiön kasvutavoite (aik. 9 % vuotuinen orgaaninen kasvu) laski selvästi aiemmasta, mutta vuodelle 2027 asetettu tavoite on kuitenkin linjassa ennusteemme kanssa (2027e liikevaihto 250 MEUR). Aikaisemmin yhtiön kannattavuustavoite oli yli 13 % liikevoitto-% vuonna 2025. Tätä tavoitetasoa yhtiö ei ole saavuttanut, mutta myös vanhaa kannattavuustavoitetta matalampi 30,2 MEUR:n liikevoiton (liikevoitto-% 12,1 %) ennusteemme vuodelle 2027 on linjassa päivitetyn tavoitteen kanssa. Yhtiön osingonjakopolitiikka säilyi ennallaan, kun tavoitteena on jakaa vuosittain 50-100 % osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina.
Strategian toteutus johtaa toimintamallin uudistamiseen ja muutosneuvotteluihin
Strategian toteutus näkyy lyhyellä aikavälillä käytännössä uudistettuna organisaatiorakenteena ja toimintamallina. Uudistuksella yhtiö tavoittelee raportointi- ja johtamisvastuiden yhdenmukaistamista sekä vahvempaa resursointia yritysostojen toteuttamista varten. Uuden organisaation odotetaan olevan voimassa H1’25:n lopulla ja yhtiö määrittelee uuden raportointirakenteen uuden organisaation voimaantullessa. Osana tätä uudistusta Raisio käynnistää muutosneuvottelut, joiden piiriin kuuluu noin 200 henkilöä. Henkilöstön vähennystarpeeksi yhtiö arvioi enintään 20 henkilöä.
Raisio esittelee päivitettyä strategiaa pääomamarkkinapäivässä 27.5., jonka yhteydessä tulemme tarkastelemaan sen vaikutuksia ennusteisiimme ja näkemykseemme. Tulemme myös tarkastelemaan nyt kerrottujen muutosneuvotteluiden ennustevaikutuksia neuvottelujen päätyttyä, mutta kokonaisuutena niiden vaikutus on lähivuosien ennusteidemme näkökulmasta maltillinen arvioitua henkilöstön vähennystarvetta mukaillen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 226,8 | 233,4 | 241,5 |
kasvu-% | 3,3 % | 2,9 % | 3,5 % |
EBIT (oik.) | 23,3 | 27,5 | 29,1 |
EBIT-% (oik.) | 10,3 % | 11,8 % | 12,1 % |
EPS (oik.) | 0,13 | 0,15 | 0,15 |
Osinko | 0,14 | 0,14 | 0,15 |
Osinko % | 6,5 % | 5,8 % | 6,2 % |
P/E (oik.) | 16,21 | 16,40 | 16,04 |
EV/EBITDA | 9,02 | 8,29 | 7,98 |
