Puuilo Q4’24 -pikakommentti: Hyvin odotettu ohjeistus, omistajia palkitaan lisäosingolla
Puuilon aamulla julkaiseman Q4-raportin vahvat ydinluvut olivat jo ennakkoon tiedossa yhtiön annettua positiivisen tulosvaroituksen ja Q4:n ennakkotiedot maaliskuun alkupuolella. Liikevaihdon kasvu oli uusien myymälöiden vetämää, kun vertailukelpoinen myynnin kasvu jäi nollan tuntumaan. Ohjeistuksen ylittänyttä EBITA-tulosta puolestaan nosti ennätyskorkea suhteellinen myyntikate sekä hyvä kulukontrolli. Yhtiön hallituksen ehdottama perusosinko oli odotusten mukainen, mutta yllätyksen tarjosi lisäosinko. Kuluvalle tilikaudelle annettu ohjeistus oli hyvin linjassa odotusten kanssa, jolloin raportin jälkeiset ennustemuutokset jäävät arviomme mukaan vähäisiksi. Yhtiön klo 11.30 alkava suomenkielinen tuloslähetys on seurattavissa inderesTV:stä.
Asiakasmäärät kasvoivat uusissa sekä vanhoissa myymälöissä
Puuilon Q4-liikevaihto kohosi 12 % vertailukaudesta 86 MEUR:oon. Kasvun pääajurina toimi uudet myymälät, kun Puuilon verkosto oli laajentunut seitsemällä myymälällä vertailukauteen nähden. Vertailukelpoisten myymälöiden osalta liikevaihdon kasvu oli kiven alla (0 %) asiakasmäärän noususta huolimatta (4 %). Tätä epäsuhtaa selittää keskimääräisen ostoskorin lasku, joka näkemyksemme mukaan on seurausta kulutuksen siirtymisestä matalamman hintapisteen tuotteisiin. Vastaavasti korkeamman hintapisteen käyttötavaran kulutus on ollut heikkoa, jota mielestämme selittää haastava markkinaympäristö ja puristuksissa ollut kuluttajan ostovoima. Tämä trendi on näkynyt yhtiön luvuissa läpi vuoden, joskin uskomme ostoskorin kääntyvän takaisin nousuun markkinaympäristön oietessa vuosien 2025–26 aikana. Siten vertailukelpoisen liikevaihdon kasvun tulisi myös piristyä kyseisellä jaksolla.
Ennätystulos ja -myyntikate-%
Yhtiön raportoima EBITA-tulos niin ikään nousi vertailukaudesta 14 MEUR:oon. Tämä vastaa 16,6 %:n marginaalia, joka ylitti vastaavat (saman ajankohdan eli Q4:n) kuumien koronavuosien aikana saavutetut tasot (~15,5 %). Vahvan kannattavuuden taustalla oli korkea 38,5 %:n suhteellinen myyntikate, jota nosti myynnin jakauman painottuminen matalan hintapisteen tuotteisiin sekä omien tuotemerkkien osuuden nousu, joka näemmä painottui vahvasti Q4:lle. Kyseisissä tuotteissa katteet ovat korkean hintapisteen tuotteita herkullisemmat. Myös kiinteät kulut kasvoivat liikevaihtoa hitaammin. Tätä arviomme mukaan on selittänyt yhtiön tekemät toimenpiteet heikommin suoriutuneiden myymälöiden tehokkuuden parantamiseksi. Lisäksi arvioimme käyttöön otetulla työvuorosuunnittelulla olleen osansa parantuneen kannattavuuden taustalla. Vielä raportoimatta ollut osakekohtainen tulos asettui odotustemme mukaisesti 0,12 euroon (Inderes 0,12 ja konsensus 0,10 euroa). Hallitus ehdottaa 0,46 euron osakekohtaisen perusosingon lisäksi 0,24 euron lisäosinkoa. Perusosinko oli odotusten mukainen, mutta lisäosinko yllätti sekä meidät että konsensuksen (Inderes 0,45 ja konsensus 0,47 euroa).
Ohjeistus oli odotusten mukainen
Puuilo odottaa tilikauden 2025 liikevaihdon olevan 425–455 MEUR ja EBITA-tuloksen asettuvan 70–80 MEUR:n välille. Uusi ohjeistus oli täysin linjassa odotuksiimme nähden, sillä sekä liikevaihdon että EBITA:n keskikohdat (liikevaihto 440 MEUR ja EBITA 75 MEUR) asettuvat 2025 ennusteidemme (liikevaihto 438 MEUR ja EBITA 76 MEUR) tasolle. Myös konsensuksen odotukset (liikevaihto 446 MEUR ja EBITA ~74 MEUR) ovat linjassa ohjeistukseen nähden. Ohjeistuksen keskikohtien perusteella vuonna 2025 liikevaihto kasvaisi noin 15 % ja tulos vastaisi 17 % liikevaihdosta, joka on yhtiön pitkän aikavälin tavoitetason (>17 %) mukainen, mutta hieman päättynyttä tilikautta heikompi (17,5 %). Tämä saattaakin heijastella sitä, että Q4 oli yhtiölle epätavanomaisen hyvä, jonka saavuttaminen vaatii toista erinomaista vuotta. Hyvin odotetun ohjeistuksen myötä emme odota konsensuksen tulosennusteisiin kohdistuvan suurta muutospainetta.
Lisäksi yhtiö kertoi solmineensa 100 MEUR rahoitussopimuksen, josta luottolimiitin osuus on 30 MEUR. Varoja tullaan käyttämään nykyisten lainojen takaisinmaksuun (50 MEUR), käyttöpääoman rahoitukseen sekä konsernin muihin yleisiin rahoitustarpeisiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.03.
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 383,4 | 438,0 |
kasvu-% | 14,2 % | 13,3 % | 14,2 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 65,3 | 73,5 |
EBIT-% (oik.) | 15,6 % | 17,0 % | 16,8 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,57 | 0,65 |
Osinko | 0,38 | 0,45 | 0,52 |
Osinko % | 4,1 % | 3,9 % | 4,4 % |
P/E (oik.) | 20,29 | 20,62 | 18,04 |
EV/EBITDA | 13,07 | 12,99 | 11,27 |
