PunaMusta Media Q4 perjantaina: Odotamme liiketappion supistuneen vertailukaudesta
PunaMusta Media julkaisee Q4-raporttinsa tämän viikon perjantaina iltapäivällä. Ennustamme liikevaihdon laskeneen vertailukaudesta, mutta liiketappion odotamme supistuneen voimakkaan kustannusten nousun painamasta vertailukaudesta. Emme odota yhtiön maksavan osinkoa vuodelta 2023 etenkin korkean velkaantuneisuuden vuoksi.
Odotamme Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan jatkaneen kasvua epäorgaanisesti
Ennustamme PunaMusta Median liikevaihdon laskeneen Q4:llä 5 % vertailukaudesta 36,5 MEUR:oon. Odotamme Medialiiketoiminnan liikevaihdon supistuneen rakenteellista sisältötuottojen supistumista ja vuoden lopun vaisua mainosmarkkinaa peilaten. Suurempaa liikevaihdon laskua odotamme kuitenkin Painoliiketoiminnasta, jossa rakenteellinen volyymienlasku painaa konsernitason liikevaihtoa selvästi. Sen sijaan pienempien liiketoimintojen eli Näkyvyys-liiketoiminnan ja Digitaalisen-liiketoiminnan odotamme yltäneen kasvuun, mihin vaikuttaa eritoten viime keväänä tehty Exove-yritysosto.
Ennustamme liiketappion supistuneen selvästi
Ennusteemme PunaMusta Median Q4:n liiketulokseksi on -0,2 MEUR, mikä vastaa selkeää liiketappion supistumista vertailukaudelta. Vertailukauden tappioiden merkittävä ajuri oli kustannusinflaatio ja eritoten varsin korkea sähkön hinta, minkä normalisoituminen on arviomme mukaan supistanut tappioita tuntuvasti. Samalla odotamme liikevaihdon rakenteen kehittyneen myönteisempään suuntaan korkeamman kannattavuuden liiketoimintojen kasvun myötä. Selvästi kohonneita korkoja ja vertailukautta vakaampaa arvopaperisalkun kehitystä heijastellen ennustamme nettorahoituskulujen etumerkin vaihtuneen vuoden takaisesta ja siten osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on -0,05 eurossa. Emme odota yhtiön maksavan osinkoa vuodelta 2023 etenkin korkeasta velkaantuneisuudesta ja tappiollisesta tuloksesta johtuen.
Rakenteellisia muutoksia kuluvana vuonna
PunaMusta Media tiedotti hiljattain myyvänsä medialiiketoimintansa Keskisuomalaiselle. Lisäksi yhtiö on ostanut Ilkalta ja Keskisuomalaiselta painoliiketoimintaa, joista ensimmäisen osalta tuotanto on jo päätetty lakkauttaa ja keskittää muille toimipisteille. Arvioimme tämänkaltaisen operaation toteutuvan myös Lahden toiminnoissa, jossa on käynnissä muutosneuvottelut. Tulemme huomioimaan järjestelyt ennusteissamme Q4-raportin yhteydessä, mutta jatkuvien toimintojen osalta yhtiöllä tulisi olla edellytykset kasvua viitoittavaan liikevaihdon ohjeistamiseen. Ennusteissamme odotamme myös muiden kuin medialiiketoimintojen liiketappion supistuvan vuonna 2024, mitä ohjeistuksen tulisi tukea täyttääkseen odotukset.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.01.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,5 | 134,4 | 134,6 |
kasvu-% | 25,94 % | 0,69 % | 0,12 % |
EBIT (oik.) | −3,1 | −1,1 | −0,9 |
EBIT-% (oik.) | −2,28 % | −0,84 % | −0,66 % |
EPS (oik.) | −0,43 | −0,32 | −0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,61 | 6,38 | 5,93 |