PunaMusta Media: Media-alan konsolidaatio jatkuu
PunaMusta Media kertoi keskiviikkona yritysjärjestelystä, jossa se myy medialiiketoimintansa alaa systemaattisesti konsolidoineelle Keskisuomalaiselle. Pidämme haastavan pitkän tähtäimen näkymän omaavan medialiiketoiminnan myyntiä järkevänä liikkeenä kauppahinnan ja sen mahdollistaman velkaantuneisuuden laskun valossa. Tätä, mutta edelleen kohollaan olevaa arvostustasoa heijastellen nostamme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. Myy) ja tarkistamme tavoitehintamme 2,9 euroon (aik. 2,7euroa).
Media-alan konsolidaatio jatkuu
PunaMusta Media myy tytäryhtiöidensä Sanomalehti Karjalaisen, Karelia Viestinnän ja PunaMusta Paikallismedioiden osakekannat Keskisuomalaiselle. Myyntien ansiosta yhtiö siis luopuu koko medialiiketoiminnasta ja järjestelyn odotetaan toteutuvan H1’24:n aikana. Pitkään jatkunut media-alan murros eli siirtymä painetusta mediasta digitaaliseen mediaan yhdessä digitalisaation tuomien kilpailuvaikutuksien kanssa on heijastunut negatiivisesti pienten paikallismedioiden taloudelliseen kehitykseen. Näiden toimijoiden on vaikea investoida niiden kilpailukykyyn riittävästi, minkä takia alalla jo aiemmin nähdyn konsolidaation jatkuminen on ollut mielestämme odotettua. PunaMusta Median strategiset valinnat huomioiden emme ole lainkaan yllättyneitä, että se on konsolidaatiopelissä myyvänä osapuolena. Keskisuomalaisen rooli on selkeästi ollut toimia alan konsolidoijana, joka pyrkii hyötymään mittakaavaeduista.
Pidämme järjestelyä kauppahinnan ja sen mahdollistaman velkatason laskun myötä hyvänä liikkeenä
Kauppojen velaton hinta on 8,5 MEUR ja PunaMusta Media kirjaa siitä 10,2 MEUR:n myyntivoiton. Vuonna 2022 medialiiketoiminnan liikevaihto oli 19 MEUR ja liiketulos 0,7 MEUR, kun taas vuoden 2023 ennusteemme ovat 18,2 MEUR:n liikevaihto ja 0,6 MEUR:n liikevoitto. Tähän suhteutettuna kauppahinta vastaa noin 12-15 EV/EBIT-kertoimia, joskin on huomioitava, että kassavirtapohjaisesti arvostuskerroin on arviomme mukaan matalampi, sillä liiketoiminnan poistot ovat olleet investointeja suuremmat. Pidämme kauppahintaa PunaMusta Median näkökulmasta hyvänä. Voimakkaimman kustannusinflaation hellittämisen ja mahdollisten synergioiden kautta ostajan on nähdäksemme mahdollista vahvistaa ostetun liiketoiminnan tuloskuntoa. Tulosparannuspotentiaalin realisoituminen ei kuitenkaan mielestämme muuta järjestelyn houkuttelevuutta PunaMusta Median näkökulmasta toimialan pitkän aikavälin näkymät ja myynnin mahdollistama velkaantuneisuuden lasku huomioiden. Yhtiö raportoi medialiiketoiminnan operatiivisissa luvuissa Q4’23:llä, jonka jälkeen se sisältyy lopetettuihin toimintoihin kaupan toteutumiseen saakka. Tästä ja KKV:n arvioinnista johtuen huomioimme järjestelyn ennusteissamme myöhemmin, vaikka emme lähtökohtaisesti odotakaan viranomaisen estävän kaupan toteutumista.
Arvostus on yhä korkea, vaikka se onkin laskenut
PunaMusta Median poistot ovat yritysostojen myötä selvästi investointeja suuremmat, minkä takia sen nettotulos on tappiolla ja nettotulospohjaisesta arvostuksesta ei saada tukea. Vuosien 2023-2024 ennusteillamme osakkeen arvostus on noin tasolla 9x EV/EBITDA, eikä järjestely arviomme mukaan merkittävästi tätä muuta. Tasepohjaisesti osake arvostetaan järjestely huomioiden noin 0,9 P/B-kertoimella ja 11x suhteessa arvioimaamme vuoden 2023 vapaaseen rahavirtaan. Siten arvostuksen kokonaiskuva taipuu mielestämme edelleen korkeaksi, vaikka tuntuvan kurssilaskun myötä sille alkaa mielestämme löytyä kovaa maata alle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.01.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,5 | 134,4 | 134,6 |
kasvu-% | 25,94 % | 0,69 % | 0,12 % |
EBIT (oik.) | −3,1 | −1,1 | −0,9 |
EBIT-% (oik.) | −2,28 % | −0,84 % | −0,66 % |
EPS (oik.) | −0,43 | −0,32 | −0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,61 | 6,38 | 5,93 |