PunaMusta Media Q2’24 -ennakko: Pientä parantumista alkuvuodesta
PunaMusta Media raportoi Q2-tuloksensa perjantaina arviomme mukaan iltapäivällä. Ennakoimme yhtiön kysynnän hieman piristyneen Q1:n heikolta tasolta mm. Näkyvyysliiketoiminnan toimitettujen tilausten turvin. Tulostaso on edelleen paineessa matalien käyttöasteiden painaessa Painoliiketoiminnan kannattavuutta. Ennustamme toistaiseksi yhtiön alittavan paranevaa kannattavuutta indikoivan ohjeistuksensa. Eilen julkaistu PunaMusta Median laaja raportti on vapaasti luettavissa täältä.
Liikevaihto takaisin kasvu-uralle
Ennustamme PunaMusta Median jatkuvien liiketoimintojen liikevaihdon kasvaneen 5 %:lla 31,4 MEUR:oon Q2:lla Näkyvyysliiketoiminnan orgaanisen ja Digitaalisen liiketoiminnan epäorgaanisen kasvun turvin. Ennakoimme Painoliiketoiminnan volyymilaskun jatkuneen, mutta hidastuneen Q1:n heikolta tasolta osin yritysostojen tukemana. Tämän lisäksi arviomme mukaan Q1 oli erityisen heikko painamisen ja näkyvyysratkaisujen myynnin osalta, ja yhtiön Q1-raportissa antamien positiivissävytteisten kommenttien myötä odotamme liiketoimintojen kehityksen parantuneen edelliskvartaalista. Muiden IT-palveluyhtiöiden kommentteja peilaten uskomme Digitaalisen liiketoiminnan orgaanisen liikevaihdon hieman laskeneen yleisen markkinakehityksen mukana.
Haastava markkinaympäristö painaa kannattavuutta
Medialiiketoiminnan divestoinnista kirjattava myyntivoitto (10,2 MEUR) tulee nostamaan konsernin tulosta merkittävästi normalisoidun tason yläpuolelle. Tästä oikaistuna ennustamme konsernin jatkuvien liiketoimintojen kannattavuuden asettuneen käyttökatetasolla 0,5 MEUR:oon (1,7 % liikevaihdosta) ja liikevoittotasolla -1,7 MEUR:oon. Nämä tasot heijastelevat yhtiön myyntijakauman voimakasta painottumista rakenteellisesti laskevaan Painoliiketoimintaan. Tämän lisäksi ennakoimme Näkyvyysliiketoiminnan kannattavuuden jääneen pehmeälle vertailukauden mukaiselle tasolle kustannusinflaatiosta ja hinnoittelupaineesta johtuen. Toistaiseksi matala volyymitaso ja kiinteä kustannusrakenne rajoittaa edelleen Digitaalisen liiketoiminnan laskutusasteiden parantumista, mikä näkyy heikkona kannattavuutena.
Ennustamme raportoidun osakekohtaisen tuloksen (EPS) olevan 0,50 euroa. Myyntivoitosta oikaistuna EPS asettunee 0,32 euroa negatiiviseksi. Tätä arviomme mukaan rasittaa oikaistuun tulostasoon nähden korkeat verot sekä Ilkka-omistuksen negatiivisen kurssikehityksen aiheuttama, ei-kassavirtavaikutteinen, käyvän arvon muutos.
Ohjeistukseen liittyy riskejä
Yhtiö ohjeistaa vuoden 2024 jatkuvien liiketoimintojen liikevaihdon (2023: 116 MEUR) sekä Medialiiketoiminnan myyntivoitosta oikaistun liikevoiton (2023: -0,9 MEUR) nousevan vertailuvuodesta. Luotto ohjeistuksen saavuttamiseen on ohuen langan varassa, sillä ennustamme yhtiön oikaistun liikevoiton jäävän vertailukauden tasolle. Tämä mielestämme nostaa tulosvaroituksen riskiä, mikäli talousympäristössä ei nähdä käännettä parempaan päin. Sitä ennusteemme eivät myöskään odota.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,9 | 118,1 | 118,4 |
kasvu-% | 0,30 % | −11,82 % | 0,25 % |
EBIT (oik.) | −0,3 | −0,9 | −1,0 |
EBIT-% (oik.) | −0,19 % | −0,76 % | −0,82 % |
EPS (oik.) | −0,27 | −0,41 | −0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 7,90 | 2,42 | 5,48 |