PunaMusta Media päivitti strategiansa seuraavalle kolmelle vuodelle
Vuosille 2024–2026 ajoittuva päivitetty strategia pohjautuu yhtiön edellisellä strategiakaudella yritysostoilla kiihdyttämään muutokseen paino- ja mediayhtiöstä digitaalisia paino- ja näkyvyysratkaisuja markkinoinnin tarpeeseen tarjoavaksi yhtiöksi. Samalla yhtiö myös asetti uudet taloudelliset tavoitteet, jotka etenkin kannattavuuden osalta edellyttävät uusien kasvuaihioiden kasvun kautta rakentuvaa merkittävää kannattavuusparannusta ja hyvään tasoon yltämistä myös trendinomaisesti supistuvalta painotoiminnalta.
Transformaation jälkeen uuteen vaiheeseen
PunaMusta Media on toteuttanut viime vuosina lukuisia yritysjärjestelyjä, joiden avulla yhtiö on rakentanut uutta liiketoimintaa sekä digitaalisissa että näkyvyysliiketoiminnoissa. Konsernin muodonmuutokselle eräänlainen merkkipaalu oli myös keskiviikkona kerrottu perinteisen medialiiketoiminnan myynti. Tapahtumarikas liiketoiminnan tulovirtojen muokkaus on ollut välttämätöntä, sillä pienenä paikallisena toimijana medialiiketoiminnan olisi arviomme mukaan ollut haastavaa kilpailla nykyisessä markkinaympäristössä. Samalla painotoimialan pitkän aikavälin supistuminen kulutuksen siirtyessä painetusta digitaalisiin kanaviin rokottaa toiminnan tulosedellytyksiä.
Seuraavan kolmen vuoden strategiakaudella yhtiön tavoitteena on kiihdyttää kannattavaa kasvua olemassa olevien palveluiden avulla. Tähän yhtiö pyrkii tuottamalla sen asiakkaille markkinoinnin ja myynnin ratkaisuja, joiden avulla ne saavuttavat liiketoimintansa strategiset tavoitteet. PunaMusta Media arvioi, että median murros tulee edelleen kiihtymään ja kauppojen mediallistuminen tulee kasvamaan. Näin ollen yhtiö uskoo, että edellisen strategiakauden aikana rakennettu palvelukyvykkyys ja ymmärrys asiakaskentästä mahdollistavat sen nousun merkittäväksi strategiseksi kumppaniksi etenkin kaupan alan asiakkaille.
Taloudellisten tavoitteiden rima on korkealla
PunaMusta Media tavoittelee omistaja-arvon kasvattamista strategiajaksolla seuraavilla taloudellisilla tavoitteilla:
Liikevaihto ylittää strategiakauden lopussa 140 MEUR, liiketoimintojen vuosittainen vastuullinen kasvu:
- Näkyvyysliiketoiminnan kasvu suurempi kuin 20 %
- Digitaalisen liiketoiminnan kasvu suurempi kuin 20 %
- Painoliiketoiminnan markkinaosuuden kasvattaminen
Kannattavuus: Strategiakauden lopussa käyttökate-% suurempi kuin 10 %
- Näkyvyysliiketoiminnan käyttökate-% suurempi kuin 15 %
- Digitaalisen liiketoiminnan käyttökate-% suurempi kuin 15 %
- Painoliiketoiminnan käyttökate-% suurempi kuin 7 %
Vakavaraisuus: Omavaraisuusaste suurempi kuin 35 % ja nettovelan suhde käyttökatteeseen strategiajakson lopussa pienempi kuin 3,0. Hiilijalanjälki on pienentynyt strategiakauden lopussa 21,0 % vertailuvuoteen 2022 verrattuna.
Liikevaihdon ennusteemme vuodelle 2026 on 139 MEUR:ssa eli melko hyvin linjassa tavoitteen kanssa. Keskipitkän aikavälin liikevaihtotason kannalta keskeistä on etenkin, millaisella kulmakertoimella painamisen tuotot supistuvat, sillä sen suuren suhteellisen osuuden (+70 % Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan liikevaihdosta) vuoksi se on edelleen merkittävä liikevaihdon ajuri. Tämä linkittyy myös vahvasti kannattavuustavoitteeseen, sillä painaminen on volyymiherkkää liiketoimintaa, jossa liikevaihdon supistuminen rasittaa kannattavuutta tehokkuushaittojen takia. Käyttökatteen tasolla vuoden 2026 ennusteemme on 5,3 %:ssa, mikä on tuntuvasti tavoitellun tason alapuolella. Pidämmekin konsernitason 10 %:n kannattavuutta kunnianhimoisena. Mittakaavaa kannattavuustavoitteelle antaa tulevaisuudessa konsernin itsenäiset segmentit muodostaneen Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan viime vuosien kannattavuus, joka on ollut käyttökatetasolla 5,3 % vuonna 2021 ja 4,1 % vuonna 2022. On kuitenkin huomioitava, että huomattava kustannusinflaatio rokotti etenkin painamista vuonna 2022 merkittävästi, eikä edellisen kahden raportoidun vuoden luvut heijastele yritysostojen ajoituksen vuoksi lähivuosien liiketoimintarakennetta täysimääräisesti. Tästä huolimatta mielestämme lähihistorian kannattavuuskehitys viitoittaa asetettujen kannattavuustavoitteiden kunnianhimon tasoa. Toisaalta kannattavuustavoite linkittyy vahvasti Näkyvyys- ja Digitaalisenliiketoiminnan kasvuun, sillä nämä ovat arviomme mukaan kaksinumeroisella kannattavuustasolla. Tämä myös kuvastaa painoliiketoiminnalle asetetun riman korkeutta.
Taserakenteen osalta pidämme tavoitetasoja perusteltuna ja asetettujen taloudellisten tavoitteiden alarajalla velkaantuneisuus kääntyisi karkeasti reilun 40 MEUR:n nettovelkatasoon. Tämä on hieman alle arvioimamme vuoden 2023 lopun tason, joten kasvun ja kannattavuuden taloudellisten tavoitteiden onnistuessa olisi yhtiöllä myös velkaantuneisuuden puolesta varaa kasvupanostuksiin. Samalla on kuitenkin selvää, että velkaantuneisuuden lasku mukavuusalueelle (ts. > 3x) edellyttää ennusteitamme vahvempaa tulosuraa strategiakaudella.
Emme tee ennustemuutoksia strategiapäivityksen myötä, vaan tarkastelemme myös keskipitkän aikavälin ennusteita seuraavan yhtiöraportin yhteydessä. On huomioitava, että tavoitteita kohti eteneminen edellyttää Näkyvyys- ja digitaalisessa liiketoiminnoissa suurehkoja asiakashankkeiden solmimisia, joita arvioimme yhtiön työstävän jatkuvasti. Siten pidämme myös perusteltuna odottaa näyttöjä uusien avauksien realisoitumisesta ennen ennusteiden asettaman odotusriman merkittävää nostoa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.01.2024
2022 | 23e | 24e |
---|
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,5 | 134,4 | 134,6 |
kasvu-% | 25,94 % | 0,69 % | 0,12 % |
EBIT (oik.) | −3,1 | −1,1 | −0,9 |
EBIT-% (oik.) | −2,28 % | −0,84 % | −0,66 % |
EPS (oik.) | −0,43 | −0,32 | −0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,61 | 6,49 | 6,03 |