PunaMusta Media ostaa Ilkan painoliiketoiminnan
Yrityskaupassa Ilkan omistama I-print Oy siirtyy PunaMusta Median omistukseen 1.1.2024 alkaen. Divestointi oli Ilkalta odotettu ja toisaalta yritysosto on myös PunaMusta Median markkinaosuuden kasvattamiseen tähtäävien tavoitteiden mukainen. Yrityskauppa on molempien yhtiöiden mittapuulla varsin pieni, eikä se vaikuta näkemyksiimme niiden osakkeista. Tulemme huomioimaan yrityskaupan ennusteissamme lähiaikoina.
Ilkka luopuu painoliiketoiminnasta
Ilkka ja PunaMusta Media tiedottivat viime perjantaina yritysjärjestelystä, jossa PunaMusta Median tytäryhtiö PunaMusta Oy ostaa Ilkan omistaman I-print Oy:n liiketoiminnan. Näin ollen koko Ilkan painoliiketoiminta siirtyy PunaMusta Median omistukseen.
I-printin painoliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2022 oli noin 3,7 MEUR (2,7 MEUR vuonna 2021), ja sen liiketulos oli -0,3 MEUR (-0,2 MEUR vuonna 2021). Liiketoimintakaupassa siirtyvät varat ovat noin 0,4 MEUR, kun taas olennaisia velkoja kaupassa ei siirry. Liiketoiminta työllisti vuonna 2023 keskimäärin 24 henkilöä, jotka siirtyvät PunaMusta Oy:n palvelukseen. Liiketoimintakaupan kauppahinta on noin 0,5 MEUR, mikä vastaa noin 0,15x EV/liikevaihto-kerrointa viime vuosien luvuilla. Matala arvostuskerroin on mielestämme perusteltu liiketoiminnan kokoluokka, tuloksentekokyky ja markkinanäkymät huomioiden.
Yritysjärjestely on molempien toimijoiden mittapuulla pieni ja melko odotettu järjestely
Painoliiketoiminta vastasi vuoden 2022 luvuilla 6 % Ilkka-konsernin liikevaihdosta, kun taas PunaMusta Median vuoden 2022 liikevaihdosta se vastaa vajaata 3 %. Siten yritysjärjestely on molempien yhtiöiden mittapuulla pieni. Olemme aiemmin arvioineet, että volyymikriittisyyden vuoksi Ilkan olisi ollut haastavaa kääntää pientä painoliiketoimintaa kannattavaksi ja arvoa luovaksi liiketoiminnaksi, minkä takia olemme pitäneet siitä luopumista mahdollisena. Näin ollen sen divestointi oli odotettua ja se mahdollistaa yhtiön keskittymisen pääliiketoiminta-alueisiinsa eli Markkinointi- ja teknologiapalveluihin sekä Mediapalveluihin. Yritysosto on myös PunaMusta Median strategian mukainen, sillä se on mm. markkinaosuutta epäorgaanisesti kasvattamalla ja palvelutarjontaa laajentamalla pyrkinyt vahvistamaan sen painoliiketoiminnan ja koko konsernin tuloksentekokykyä. Ainakaan toistaiseksi tämä ei ole onnistunut toivotulla tavalla, sillä yhtiön operatiivinen kannattavuus on jäänyt viime vuosina tavoitellusta tasosta. Osaltaan tähän on vaikuttanut hiljattain nähty voimakas kustannusinflaatio, mutta myös painoliiketoiminnan liikevaihdon rakenteellinen ja suhdanteista johtuva orgaaninen supistuminen. Tämä mielestämme osoittaa, kuinka supistuvan liiketoiminnan kääntäminen hyvin kannattavaksi liikevaihtoa kasvattamalla on haastavaa, tietyistä kasvun tuomista synergioista huolimatta.
Erittäin vakavaraisen Ilkan tase- tai rahoitusasemaa yritysjärjestely ei olennaisesti muuta, mutta sillä on pieni positiivinen vaikutus yhtiön tulokseen liiketoiminnan tappiollisuuden vuoksi. Kuten olemme aiemmin kommentoineet, PunaMusta Median velkaantuneisuus on näkemyksemme mukaan varsin korkea, kun yhtiöllä oli Q3’23:n lopussa karkeasti 48 MEUR:n nettovelat (6,7x nettovelka/ed. 12kk käyttökate). Velalla rahoitettava yritysosto luonnollisesti kasvattaa velkamäärää ja kohottaa riskitasoa entisestään, kun huomioidaan myös ostetun liiketoiminnan tulostaso. Näin ollen PunaMusta Median kannattavuuden ja kassavirran vahvistaminen on entistäkin kriittisempää lähivuosina. Yritysjärjestely on molempien yhtiöiden mittapuulla varsin pieni, eikä sillä siten ole olennaista vaikutusta näkemyksiimme osakkeista. Tulemme huomioimaan järjestelyn ennusteissamme lähiaikoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille