Pallas Air terävöittää strategiaansa ja asettaa uudet taloudelliset tavoitteet
Pallas Airin uusi strategia rakentuu ilmanpuhdistimien, energiatehokkaiden ratkaisujen ja ilmanvaihtohygieniatuotteiden ympärille. Lähivuosina yhtiö keskittyy kannattavuuskäänteen saavuttamiseen, mutta yhtiö tavoittelee myös merkittävää kasvua vuoteen 2028 mennessä. Asetettu keskipitkän aikavälin liikevaihtotavoite on selvästi ennusteidemme yläpuolella, mutta tavoite on tarkoitus saavuttaa orgaanisen ja epäorgaanisen kasvun yhdistelmällä eikä se näin ollen ole suoraan vertailukelpoinen ennusteidemme kanssa.
Hengityssuojaimet eivät enää kuulu strategian kulmakiviin
Pallas Airin päivitetty strategia rakentuu yhtiön mukaan puhtaan ja terveellisen ilman ympärille. Uutta kokonaisuutta rakennetaan odotetusti Ilmanpuhdistimien ympärille, mutta myös energiatehokkaat ratkaisut ja ilmanvaihtohygieniatuotteet ovat sen keskiössä. Hengityssuojainten ja kirurgisten suu-nenäsuojusten kerrotaan säilyvän osana tuotetarjoomaa ja yhtiöllä on valmius vastata niiden kysyntään, mutta ne eivät ole fokusalue ja niiden osalta yhtiö arvioi strategisia ratkaisuja. Tämä ei mielestämme ole suuri yllätys kyseisen liiketoiminnan viime vuosina merkittävästi laskeneet toimitusvolyymit huomioiden. Pallas Air ei myöskään tavoittele enää henkilökohtaisen ilmanpuhdistimen kaupallista läpimurtoa kuluttaja-asiakkaille. Strategian aiempaa kurinalaisempi fokusoituminen on nähdäksemme myönteistä.
Tuloskäänne lähivuosien keskiössä, mutta keskipitkällä aikavälillä tavoitellaan myös selvää kasvua
Pallas Airin 2024–2025 tärkeimpänä tavoitteena tappiollisen tuloksen kääntäminen voitolliseksi, minkä yhtiön on tarkoitus saavuttaa kulusopeutuksilla, Lifa Airin ja Genanon fuusion mahdollistamilla synergiaeduilla, toimitusketjun kehittämisellä ja kannattavalla kasvulla. Yksi ajuri kannattavuusparannuksen taustalla on kannattamattomista tuotteista luopuminen, mikä asettaa mielestämme hengityssuojaimet ja kirurgiset suu-nenäsuojukset mielenkiintoiseen asemaan. Toimiala kärsii arviomme mukaan ylikapasiteetistä ja konsernin pääomistajan kanssa sovitun maskitehtaan myynnin ja takaisinvuokraamisen myötä tuoteryhmän valmistuksesta luopuminen voisi olla yksi kulurakennetta keventävä tekijä.
Keskipitkällä aikavälillä tavoitteena on 20–25 MEUR:n liikevaihto ja yli 15 %:n käyttökatemarginaali vuodesta 2026 lähtien. Kasvua on tarkoitus saavuttaa kansainvälisillä markkinoilla, kasvattamalla palveluliiketoimintaa ja kasvua tukevilla yritysostoilla. Keskipitkän aikavälin ennusteemme on vain hieman yhtiön tavoitteleman kannattavuustason alapuolella, mutta noin 10 MEUR:n liikevaihtoennusteemme jää selvästi yhtiön tavoitteesta. Uudet tavoitteet vaikuttavat mielestämme kunnianhimoisilta ja toteutuessaan muuttaisivat yhtiön sijoitusprofiilia huomattavasti. Annettuihin tavoitteisiin ei voi kuitenkaan vielä antaa mielestämme oleellista painoarvoa, sillä ne ovat alisteisia perusliiketoiminnan kannattavuuden tervehdyttämiselle. Keväällä toteutettavan merkintäoikeusannin myötä yhtiön on tarkoitus vahvistaa tasettaan uuden kasvustrategian toteuttamista varten.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Pallas Air
Pallas Air toimii teollisuussektorilla. Yritys tarjoaa teknisiä ratkaisuja ilmanpuhdistukseen ja siihen liittyviin tuotteisiin. Konsernin toiminta on jaettu useisiin liiketoiminta-alueisiin ja ratkaisuja käytetään muun muassa teollisuudessa ja kiinteistöissä. Asiakkaat löytyvät maailmanlaajuisesti, ja suurin keskittyminen on Pohjoismaissa. Tuotteet on suunnattu ensisijaisesti yritysasiakkaille ja suuremmille yhteisöille, mutta myös yksityishenkilöille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.12.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4,4 | 4,4 | 8,7 |
kasvu-% | −75,28 % | 0,77 % | 95,00 % |
EBIT (oik.) | −2,9 | −3,5 | 0,2 |
EBIT-% (oik.) | −66,74 % | −79,63 % | 2,05 % |
EPS (oik.) | −0,38 | −0,10 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 23,04 |