Nurminen Logistics hankkii rautatieoperaattori Operail Finlandin
Nurminen Logistics tiedotti perjantaina, että sen tytäryhtiö North Rail Holding Oy ja Operail Holding OÜ ovat allekirjoittaneet kauppakirjan, jossa osapuolet ovat sopineet Operail Finland Oy:n siirtyvän North Rail Holdingin omistukseen, kun ostaja on saanut tarvittavat viranomaispäätökset. Nurminen Logistics omistaa North Rail Holdingista 79,8 % ja suomalaiset sijoittajat 20,2 %. Kaupan velaton kauppahinta on 27,7 MEUR.
Operail Finalnd on rautatieoperaattori, jolla on omia vetureita
Operail Finland on rautatieoperaattori, joka tiedotteen mukaan omistaa Suomessa yhdeksän vuosina 2018–2020 täysin modifioitua linjaveturia sekä rahapihavetureita, joilla voidaan Suomessa kuljettaa noin 5 miljoonaa tonnia rautatierahtia vuodessa. Viimeisimmän tilinpäätöksen perusteella Operail Finlandin liikevaihto oli vuonna 2021 noin 5,5 MEUR ja yhtiön liikevoitto oli noin -10,5 MEUR. Liikevoittoa vuonna 2021 olivat painaneet noin 6,2 MEUR:n alaskirjaukset käyttöomaisuuteen, mutta tästäkin oikaistuna operatiivinen tulos oli reippaasti pakkasella. Työntekijöitä yhtiöllä puolestaan noin 40, eikä yrityskaupalla ole vaikutusta ostettavan yhtiön henkilöstön työsuhteisiin.
Nurmisen mukaan Operail Finlandin osto tukee yhtiön rautatieliiketoiminnan kehitystä Suomessa sekä avaa uusia yhteistyömahdollisuuksia pohjoismaalaisten ja keskieurooppalaisten rautatieoperaattoreiden kanssa. Lisäksi osto varmistaa yhtiön mukaan Nurmisen Suomen ja Aasian välisen rautatieliikenteen kehityksen myös tulevaisuudessa. Nurmisen mukaan Operail Finlandin osto toteutuessaan ja sen Suomessa tapahtuva liiketoiminta kasvattaisi Nurminen Logistics -konsernin liikevaihtoa ja liikevoittoa merkittävästi vuodesta 2023 alkaen. Tarkemman taloudellisen ohjeistuksen yhtiö kertoi antavansa Q1:n aikana, kun Operail Finlandin omistus ja toiminnan ohjaus ovat siirtyneet osaksi Nurmista. Sen sijaan vuoden 2022 ohjeistuksen yhtiö toisti tiedotteen yhteydessä ja odottaa liikevaihtonsa olevan 121–125 MEUR ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalinsa 4–7 %. H2-tuloksensa yhtiö julkaisee 1. maaliskuuta.
Lyhyen tähtäimen arvostus korkea, maksettava kauppahinta luultavasti matala
Vuoden 2021 toteutuneilla luvuilla velaton kauppahinta vastaa noin 5,0x EV/liikevaihtokerrointa, mitä voi pitää itsessään varsin korkeana, mutta toisaalta kauppaan sisältyy huomattava määrä kiinteää omaisuutta (ts. vetureita). Puolestaan vuoden 2021 luvuilla Operail Finlandilla oli noin 27,3 MEUR nettovelkaa ja tätä peilaten arvioimme maksettavan kauppahinnan jäävän matalaksi. Tällä oletuksella Nurmiselle siirtyisi vastapainona kuitenkin huomattava määrä uutta velkaa. Lisäksi kuten todettua kaupan myötä yhtiön kiinteä omaisuus kasvaa huomattavasti vetureiden muodossa, joka toisaalta muokkaa Rahtijunaliiketoiminnan nykyistä pääomakevyttä liiketoimintamallia ja kasvattaa yhtiön vuotuista poistomassaa.
Tällä hetkellä kaupan tarkempia taustoja on vielä vaikea arvioida, mutta alustavan arviomme mukaan kaupan taustalla voisi olla, että Nurminen laajentuisi toimimaan itse veturioperaattorina Suomen puolella Suomen ja Kiinan välisen junakonttirahdin osalta. Tämän taustalla voisi puolestaan olla VR Transpointin keväällä tiedottama idän tavaraliikenteen alasajo (kts. kommenttimme täältä), jonka myötä VR lopetti idän liikenteen vuoden 2022 lopussa kokonaan. VR oli aikaisemmin ainoa veturioperaattori Suomen puolella, jolla oli status toimia rahdin vastaanottajana Suomen ja Venäjän rajalla ja pidämme mahdollisena, että korvaavan operaattorin löytäminen on ollut odotuksia hankalampaa. Yhtiö ei ole kuitenkaan itse kommentoinut vielä tarkemmin kaupan taustoja tai suunnitelmia Operail Finlandin osalta, mutta odotamme sen valottavan hankintaa lisää kaupan loppuunsaattamisen jälkeen.
Kaupan potentiaalia on vielä vaikeaa arvioida, mutta se sisältää mielestämme riskejä
Tällä hetkellä kaupan potentiaalin arvioiminen on vielä hankalaa, mutta mielestämme se sisältää riskejä kasvavan kiinteän omaisuuden ja velkatason, Operail Finlandin historiallisen tulostason sekä pohjoisen reitin kehitykseen liittyvien huomattavien epävarmuuksien (etenkin asiakaskäyttäytyminen ja toimintaympäristön normalisoitumisen aikataulu) myötä. Vastaavasti pohjoisen reitin volyymien palautuessa Nurmisen hallussa olisi yhä suurempi osa reitin arvoketjusta, mikä loisi sille myös lisämahdollisuuksia palvelun kehittämiselle. Lisäksi arvioimme vetureita käytettävän myös osana mm. Pohjoismaiden välisiä rautatiekuljetuksia ja se voi avata myös uusia yhteistyömahdollisuuksia yhtiölle. Operail Finlandin vuoden 2021 lukujen perusteella veturien käyttöasteiden tulee kuitenkin arviomme mukaan nousta huomattavasti, jotta se voisi tukea merkittävästi Nurmisen tulostasoa vuonna 2023, mikä voisi myös vaatia taakseen Suomen ja Kiinan välisen junakonttirahdin volyymien elpymistä.
Tässä kohtaa tiedotteella ei ole vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä, vaan jäämme odottamaan yhtiön tarkempia kommentteja hankinnan osalta ja tulemme päivittämään kaupan ennusteisiimme sen toteuduttua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.11.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 141,3 | 122,6 | 107,2 |
kasvu-% | 75,02 % | −13,21 % | −12,56 % |
EBIT (oik.) | 11,1 | 6,8 | 4,2 |
EBIT-% (oik.) | 7,85 % | 5,51 % | 3,95 % |
EPS (oik.) | 0,09 | 0,04 | 0,02 |
Osinko | 0,02 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | 0,82 % | ||
P/E (oik.) | 22,70 | 24,37 | 52,16 |
EV/EBITDA | 15,37 | 19,09 | 16,91 |