Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Nurminen Logistics: Asemalle seuraamaan tilanteen kehittymistä

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Nurminen Logistics

Näkemyksemme Nurminen Logisticsin Rahtijunaliiketoiminnan lyhyen aikavälin toimintaympäristön kokonaiskuvasta on muuttunut aikaisempaa pessimistisemmäksi Venäjän transitoliikenteeseen kohdistuvasta asiakaskäyttäytymisen muutoksesta johtuen. Tätä peilaten olemme laskeneet selvästi lyhyen aikavälin ennusteitamme huolimatta yhtiön nopeasta reagoinnista uuden eteläisen reitin nopeutetun ylösajon suhteen, mutta arviomme mukaan siitä ei ole ainakaan lyhyellä aikavälillä korvaamaan pohjoisen reitin laskeneita volyymeja. Siten toistamme osakkeen 1,25 euron tavoitehinnan, mutta laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää) toimintaympäristön normalisoitumisen ajankohtaan liittyvää merkittävää epävarmuutta heijastellen.

Ukrainan sota on vaikuttanut asiakaskäyttäytymiseen, yhtiö aloittaa uuden eteläisen reitin

Käsityksemme mukaan Ukrainan sodalla on ollut selviä vaikutuksia Nurmisen Venäjän läpikulkevaan Kiinan konttijunaliikenteeseen asiakaskäyttäytymisen kautta. Sen sijaan suorat pakotteet tai vastapakotteet eivät estä Rahtijunaliiketoimintaa tällä hetkellä. Tätä heijastellen yhtiö on myös päättänyt nopeuttaa uuden Venäjän kiertävän eteläisen reitin ylösajoa, joka on kohdistettu etenkin Keski-Euroopan markkinoille. Arviomme mukaan eteläisestä reitistä ei ole kuitenkaan korvaamaan pohjoisen reitin volyymeja reittiin liittyvien yleisten kapasiteettihaasteiden vuoksi (sis. Mustanmeren ja Kaspianmeren ylitykset). Reitti kuitenkin tuo yhtiölle korvaavan vaihtoehdon sekä mahdollistaa asiakaskunnan kasvattamisen, mistä yhtiö voi hyötyä etenkin pidemmällä tähtäimellä. Tällä hetkellä yhtiön toimintaympäristön ja asiakaskäyttäytymisen normalisoitumisen ajankohtaa on hyvin hankala arvioida, mutta lyhyellä aikavälillä tämä näyttää mielestämme epätodennäköiseltä. Junarahdin hyötyjen vuoksi (sis. nopeus ja ekologisuus) volyymien palautuminen voisi silti tapahtua melko nopeasti toimintaympäristön normalisoituessa.

Leikkasimme lyhyen aikavälin ennusteitamme selvästi

Toimintaympäristöön liittyviä haasteita peilaten leikkasimme kasvuennusteitamme reippaasti etenkin kuluvan (-17 %) mutta myös ensi vuoden (-10 %) osalta. Toisaalta odotamme korkealla säilyneen merirahdin hintatason sekä uuden eteläisen reitin tukevan yhtiötä. Myös kannattavuusennusteemme laskivat hieman volyymiennusteiden laskua heijastellen. Voimakkaammin konsernitason kannattavuusennusteiden laskuun vaikutti kuitenkin myyntimixin heikkeneminen (ts. Rahtijunaliiketoiminnan volyymien lasku). Käsityksemme mukaan H1’22:n kannattavuuteen tulee vaikuttamaan myös konttien kiertoon liittyvät haasteet äkillisesti laskeneiden volyymien myötä. Toimintaympäristön haasteita peilaten emme odota yhtiön yltävän aivan keskipitkän aikavälin taloudelliseen tavoitteeseen liikevoittomarginaalin osalta (2021-2023 tavoite EBIT-%: 9 % vs. 2023e EBIT-%: 8,1 %).

Pitkän aikavälin sijoitustarina ennallaan, mutta toimintaympäristön epävarmuus painaa riski/tuotto-suhdetta

Laskeneiden ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut osakkeelle vuosille 2022 ja 2023 ovat 22x ja 12x. Tulospohjaisesti yhtiön arvostus on kuluvaan vuoteen peilattuna koholla ja ensi vuoteen katsottuna neutraali. Arvostuskuva sisältää kuitenkin merkittävää ennusteriskiä, sillä toimintaympäristön kehitystä (mahdolliset tulevat pakotteet ja vastapakotteet, asiakaskäyttäytymisen muutokset) ja toisaalta vakautumisen ajankohtaa on tällä hetkellä hyvin vaikea ennakoida. Suuntaa antavien osien summa -sekä DCF -laskelmiemme indikoimat arvot ovat nykykurssia korkeammalla (1,3-1,7 euroa osakkeelta), mitkä kuvastavat yhtiön pitkän aikavälin potentiaalia. Mielestämme yhtiön pitkän aikavälin sijoitustarina on toistaiseksi pysynyt ennallaan, mutta yhtiön vaikutusalueen ulkopuolista toimintaympäristön epävarmuuksista johtuen jäämme tässä kohtaa seuraamaan tilanteen kehitystä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.03.2022

202122e23e
Liikevaihto141,3160,9163,8
kasvu-%75,0 %13,9 %1,8 %
EBIT (oik.)10,513,714,9
EBIT-% (oik.)7,5 %8,5 %9,1 %
EPS (oik.)0,080,130,15
Osinko0,020,030,04
Osinko %1,0 %3,2 %4,3 %
P/E (oik.)24,87,36,3
EV/EBITDA15,46,65,7

Foorumin keskustelut

Varsin hyvä tahti junien määrässä säilyi ennallaan marraskuussa. 17 junaa eli 24,6 % enemmän junia kuin vuosi sitten marraskuussa. Lokakuu oli...
1.12.2025 klo 13.49
- Iikka Numminen
15
Tässä on Nurmisen talousjohtajan katsaus yhtiöön Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 12.32
- Iikka Numminen
6
Lokakuu oli North Railin ennätys junien määrässä ainakin omien laskujeni mukaan. Tämän lisäksi pari päivää sitten kulki poikkeuksellinen juna...
1.11.2025 klo 17.11
- Iikka Numminen
13
Tässä tomitusjohtajan haastattelu Q3:n pohjilta: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10.2025 klo 12....
27.10.2025 klo 10.51
- Iikka Numminen
8
OP:n analyytikko Joona Harjama kertoi ajatuksia Nurmisen Q3:n tiimoilta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla yksityiskohtaisesti läpi Nurminen...
26.10.2025 klo 17.30
- Sijoittaja-alokas
5
Tässä on Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 1,1 euroon...
24.10.2025 klo 6.42
- Sijoittaja-alokas
5
North Railin veturit tankataan VR:n varikoiden tankkauspaikoilla, joten tämä ei pahemmin taida vaikuttaa heidän toimintaan.
23.10.2025 klo 9.42
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.