NoHo lähtee valtaamaan Euroopan hampurilaismarkkinaa pääomasijoittajan kanssa
NoHo Partners kertoi eilen perustavansa uuden Euroopan premium-hampurilaismarkkinalle tähtäävän yhtiön yhdessä pääomasijoittaja Intera Partnersin kanssa. Osana järjestelyä NoHo myy Friends & Brgs:n uudelle yhtiölle ja uusi yhtiö laajenee Sveitsiin yrityskaupalla. Suhtaudumme järjestelyihin positiivisesti ja etenkin F&B:stä NoHo saa erittäin hyvän hinnan. Koska kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, emme ole lisänneet sitä ennusteisiimme. Ohessa keskeiset havaintomme järjestelystä:
NoHo perustaa yhdessä pääomasijoittaja Intera Partnersin kanssa uuden Better Burger Society -yhtiön (BBS), jonka tavoitteena on johtava asema Euroopan kasvavalla premium-hampurilaismarkkinalla. Osana järjestelyä Noho Partners sijoittaa omistamansa Friends & Brgrs:n osakkeet perustettavaan yhtiöön. Intera puolestaan sijoittaa pääomaa uuteen yhtiöön. NoHon omistus uudessa yhtiössä on noin 53 %, Interan 40 % ja toimivan johdon sekä perustajaosakkaiden 7 %. Better Burger Societyn strategiana on laajentua yritysostoin yhdistäen Euroopan johtavat paikalliset premium-hampurilaisbrändit tehokkaaseen operatiiviseen toimintamalliin sekä hankinnan synergioihin. Lisäksi uusi yhtiö tulee operoimaan omalla rahoituskokonaisuudellaan.
Järjestelyssä Friends & Brgrs:n arvoksi on määritelty 20,8–35,8 MEUR riippuen 15 MEUR:n lisäkauppahinnan lopullisesta määrästä. 2023 luvuilla F&B:n EV/EBIT-kerroin olisi 10-17x ja EV/S 0,7-1,2x. Arvioimme arvonmäärityksen osuvan lähemmäs haarukan ylälaitaa, sillä lisäkauppahinta on sidottu 2023 käyttökatteeseen, johon liittyy enää suhteellisen vähän epävarmuutta. Lopullisen kauppahinnan ollessa haarukan ylälaidassa pidämme NoHon F&B:stä saamaa arvostusta erittäin hyvänä ja suhteessa alkuperäiseen noin 12 MEUR:n hankintahintaan nähden NoHon pääoman tuotto on ollut erittäin hyvä.
Uusi yhtiö BBS ostaa 76 %:n osuuden Sveitsin johtavasta hampurilaisketjusta Holy Cow!:sta (HC). HC:n liikevaihto on ollut noin 40 MEUR ja transaktiokuluista oikaistu käyttökate on noin 6 MEUR. HC:stä maksettava kauppahinta on 24 MEUR, mikä tarkoittaa HC:n velattoman arvon olevan järjestelyssä noin 32 MEUR. 2023 luvuilla kertoimet ovat varsin neutraalit EV/EBITDA 6x, EV/EBIT 7x ja EV/S 0,8x.
NoHo päivitti samalla myös ohjeistaan ja odottaa nyt liikevaihdon olevan noin 380 MEUR (aik. yli 350 MEUR) ja liikevoittomarginaalin noin 9 % (ennallaan). Ohjeistuksen nosto perustuu puhtaasti Holy Cow!:n ostoon ja muilta osin markkinatilanteessa ei käsityksemme mukaan ole tapahtunut oleellisia muutoksia. Pidämme ohjeistusta edelleen liikevaihdon osalta varovaisena ja odotamme NoHon tarkistavan sitä vielä napsun ylöspäin H2:n aikana, kun kaupan lopullinen toteutumispäivä ratkeaa.
Järjestely odottaa vielä kilpailuviranomaisten hyväksyntää, jonka pitäisi olla vain muodollisuus. Järjestelyn pitäisikin mennä maaliin elo-syyskuussa. Tulemme lisäämään järjestelyn ennusteisiimme, kunhan kauppa menee virallisesti maaliin. Liikevaihtoennustemme tulevat nousemaan noin 10 %:lla HC-yrityskaupan johdosta. Tulosennusteiden osalta suosittelemme sijoittajia keskittymään osakekohtaiseen tulokseen, sillä vähemmistöjen tulososuus kasvaa merkittävästi toteutetun järjestelyn seurauksena. Alustavien arvioidemme mukaan EPS-vaikutus tulee jäämään varsin pieneksi, noin +2-4 %:iin 2024 alkaen.
Kokonaisuutena järjestely on NoHon näkökulmasta mielestämme hyvä. Yhtiö saa erinomaisen hinnan Friends & Brgrsista ja järjestelyn avulla sillä on mahdollisuus kiihdyttää kansainvälistä kasvua. Uuden avauksen tekeminen Sveitsistä oli meille yllätys ja mielestämme järjestelyyn liittyy selvästi enemmän riskiä kuin yhtiön laajentumiseen nykyisissä Pohjoismaissa. Tätä riskiä pienentää kohteesta maksettu maltillinen arvostustaso ja sen pitkä historia. Sijoittajien on tärkeä ymmärtää, että mikäli Better Burger Society onnistuu laajentumaan useampaan maahan ja kasvattamaan kokoaan merkittävästi, voisi yhtiö olla huomattavan arvokas 3–5 vuoden tähtäimellä. Mielestämme on myös selvää, että BBS tullaan lopulta irrottamaan kokonaan NoHosta, esimerkiksi omaksi pörssiyhtiöksi tai myymällä se teolliselle ostajalle, kun pääomasijoittajan irtaantumisvaihe lopulta koittaa. Kaiken kaikkiaan nyt toteutetun järjestelyn mielekkyys NoHon osakkeenomistajien kannalta tiivistyy NoHon ja uuden kumppanin 1) kykyyn kasvattaa F&B:tä sekä HC:tä orgaanisesti ja 2) löytää uusia kohteita allokoida pääomaa Euroopan premium-hampurilaismarkkinalla. Nyt tehdyt järjestelyt luovat onnistumiselle hyvät edellytykset, joskin kasvun riskitaso tulee arviomme mukaan olemaan NoHon omaa kasvua korkeampi laajentumisen tapahtuessa myös uusilla markkinoilla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
NoHo Partners
Noho Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni, joka harjoittaa ravintolaliiketoimintaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi ja Cock's & Cows.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 312,8 | 380,9 | 403,9 |
kasvu-% | 68,11 % | 21,77 % | 6,04 % |
EBIT (oik.) | 31,6 | 35,4 | 38,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,10 % | 9,30 % | 9,50 % |
EPS (oik.) | 0,07 | 0,68 | 0,82 |
Osinko | 0,40 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 5,96 % | 5,81 % | 6,46 % |
P/E (oik.) | 99,21 | 11,33 | 9,48 |
EV/EBITDA | 5,27 | 5,13 | 4,91 |