NoHo antoi odotustemme mukaisen positiivisen tulosvaroituksen
Päivitetty ohjeistus kertoo NoHon pikkujoulukauden sujuneen hyvin ja kannattavuuden pysyneen markkinaympäristöön nähden erinomaisella tasolla. Uusi ohjeistus on täysin ennusteidemme mukainen, jonka myötä ennustemuutoksille ei ole tarvetta.
Ohjeistukseen ei dramaattisia muutoksia – ennusteemme säilyvät ennallaan
Päivitetyn ohjeistuksen mukaisesti NoHo odottaa vuoden 2023 liikevaihdon olevan noin 370 (aik. 380) MEUR ja ravintolaliiketoiminnan liikevoittomarginaalin yli 9,5 % (aik. noin 9 %). Lisäksi yhtiö täsmensi, että kertaeristä oikaistuna liikevoittomarginaali ylittää 10 %:n tason. NoHon kertaerät liittyvät syksyllä toteutuneeseen HolyCow! -yritysjärjestelyyn. Ennustemuutoksille ei arviomme mukaan ole tarvetta, sillä ennusteemme ovat täysin päivitetyn ohjeistuksen mukaiset: odotamme 2023 liikevaihdon kasvavan 371 MEUR:oon ja raportoidun liikevoittomarginaalin olevan 9,9 %. Emme yhtiön yritysostovetoisen kasvun takia ole ennusteissamme huomioineen niistä syntyviä kertaeriä, vaan nähneet ne pikemminkin operatiivisina kuluina.
NoHon tilikautta on jäljellä vielä 5-7 tehokasta myyntipäivää. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtiön on oltava hyvin varma siitä, että marginaali tulee ylittämään 9,5 %:n tavoitteen selvästi, mikä arviomme mukaan tarkoittaa toteutuvan suhteellisen kannattavuuden lähentelevän pikemminkin 10 %:n kuin 9,5 %:n tasoa. Muussa tapauksessa loppuvuoden budjetoidun tuloksen virhemarginaali jäisi turhan liian laihaksi ja liikevoittomarginaali saattaisi pahimmassa tapauksessa jäädä jopa alle 9,5 %:n tason. Tästä syystä näemme nykyisen 9,9 %:n ennusteemme olevan hyvin linjassa yhtiön odottaman kanssa.
Pikkujoulukausi sujunut varsin mallikkaasti
Tiedotteen ohessa yhtiö kommentoi pikkujoulukauden sujuneen odotusten mukaisesti. Q3-tulosmateriaaleissa yhtiö avasi pikkujoulukauden varaustilastoja, jotka olivat loka-marraskuun osalta selvästi edellisvuoden tasoa korkeammat. Uskomme trendin jatkuneen joulukuun puolelle ja odotammekin yhtiön saavuttaneen tervettä kasvua epävarman markkinaympäristön värittämältä pikkujoulukaudelta. Tämän lisäksi NoHo kertoi HolyCow! -integraation sujuneen odotuksia paremmin, mikä povaa hyvää alkua tulevalle vuodelle. Pidämme tätä positiivisena uutisena, sillä isoon yrityskauppaan ja uudelle markkinalle menoon liittyy aina normaalia enemmän riskejä.
Kuten olemme aiemmin todenneet NoHo tulee saavuttamaan asettamansa 400 MEUR:n liikevaihtotavoitteensa ennen strategiakauden 2024 päättymistä. Tästä syystä yhtiö tulee päivittämään pitkän aikavälin strategiset ja taloudelliset tavoitteensa seuraavalle strategiakaudelle 2024–2026 ja julkaisemaan ne vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
NoHo Partners
Noho Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni, joka harjoittaa ravintolaliiketoimintaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi ja Cock's & Cows.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.11.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 312,8 | 371,1 | 436,0 |
kasvu-% | 68,17 % | 18,63 % | 17,49 % |
EBIT (oik.) | 31,7 | 36,7 | 41,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,13 % | 9,88 % | 9,46 % |
EPS (oik.) | 0,07 | 0,43 | 0,66 |
Osinko | 0,40 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 5,96 % | 5,40 % | 6,00 % |
P/E (oik.) | 92,60 | 19,52 | 12,69 |
EV/EBITDA | 5,27 | 5,92 | 5,07 |