Meriaura Group investoi isosti vähäpäästöiseen rahtikapasiteettiin
Yhtiön tilaamat kaksi alusta on suunniteltu vähäpäästöisiksi mm. hyödyntämällä bioöljyä, jota Meriaura itse valmistaa. Suuri 34 MEUR:n investointi rahoitetaan 80 %:sti velkarahoituksella kotimaisilta rahoittajilta. Investointi tukee Meriauran nopeaa siirtymää kohti hiilineutraalia merirahtia. Alukset mahdollistavat liiketoiminnan kasvattamisen, mutta tulevat myös osittain korvaamaan poistuvaa aluskapasiteettia. Investoinnin vaikutusta yhtiön liikevaihtoon on toistaiseksi haastavaa arvioida, sillä suuri osa Meriauran rahdista toteutetaan vuokrakapasiteetilla, jota voidaan säätää tarpeen mukaan. Investoinnin arvonluonti riippuu mm. päästöttömien kuljetusten kysynnän kehityksestä sekä biopolttoaineiden raaka-aineiden hinnoista. Emme näe investointiuutisen aiheuttavan välitöntä tarvetta muuttaa liikevaihto- tai tulosennusteita, mutta investointiennusteisiin kohdistuu nousupainetta. Tulemme päivittämään ennusteet viimeistään Q1-tulosraportin yhteydessä.
Investointi kasvattaa merkittävästi Meriauran omistamaa kuivarahtikapasiteettia
Meriaura Group tiedotti maanantaina tilanneensa kaksi bioöljykäyttöistä rahtialusta hollantilaiselta Royal Bodewes -telakalta. Laivat saadaan käyttöön vuoden 2026 aikana. Hankittujen aluksien kantavuus on 6750 tonnia, joten ne ovat kokoluokaltaan suurempia Meriauran nykyiseen kalustoon nähden, joka koostuu pääosin 4000–5000 tonnin aluksista. Alusten suurempi koko mahdollistanee kasvua uusissakin segmenteissä nykyliiketoimintaan verrattuna, mutta toisaalta uusi kapasiteetti tulee myöskin korvaamaan vanhaa kapasiteettia ottaen huomioon Meriauran matalat investointitasot viime vuosina sekä ainakin yhden itse omistetun kuivarahtialuksen mahdollisen poistumisen käytöstä 2020-luvulla korkean käyttöiän vuoksi (M/S Aava). Investoinnin vaikutusta yhtiön liikevaihtoon on haastavaa arvioida, sillä vuokratun kaluston määrää voidaan säätää tarpeen mukaan. Investointi kuitenkin kasvattaa merkittävästi Meriauran itse omistamien kuivarahtialusten kapasiteettia, vaikka M/S Aava jäisi pois käytöstä.
Tavoitteena hiilineutraalius 2030-luvulla
Meriaura pyrkii toiminnassaan hiilineutraaliuteen nopealla aikataululla, jo 2030-luvulla. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi merenkulun hiilineutraaliudelle 2050 mennessä. Meriauran tavoitteena on luoda 1,5 miljoonaa tonnia lähes hiilineutraalia rahtikapasiteettia vuoteen 2026 mennessä (viime vuosien kokonaiskapasiteetti noin 3 Mt).
Investointien saralla Meriauralla on ollut yhtäaikaisesti pöydällä erityyppisiä vihreitä hankkeita: bioöljykäyttöisten kuivarahtialusten lisäksi yhtiö teki vuonna 2022 aiesopimuksen uusiutuvaa ammoniakkia polttoaineena käyttävän erikoislastialuksen hankkimisesta, mutta lopullista investointipäätöstä ei ole vielä tehty. Arvioimme kyseisen erikoislastialuksen investoinnin osaltaan riippuvan kysynnästä erikoislastialuskapasiteetille, jossa yhtenä muuttujana on esimerkiksi Itä- ja Pohjanmeren merituulihankkeiden edistyminen.
Nyt tehty päätös bioöljyä hyödyntävien laivojen ostamisesta hyödyntää Meriauran kehittämää omaa biopolttoainetta sekä sertifioitua EcoVoy-konseptia, jolla voidaan vähentää merikuljetusten päästöjä jopa 97,7 %. Meriauran oma jalostuskapasiteetti riittää kattamaan hankittavien alusten biopolttoaineen tarpeen. Biopolttoaineiden valmistuksessa käytettävien jätepohjaisten raaka-aineiden saatavuus ja hinnan kehitys ovat sen sijaan isossa kuvassa keskeisiä haasteita konseptin laajentamisen näkökulmasta. Bioöljyä hyödyntäviä laivoja voidaan käyttää myös perinteisillä fossiilisilla polttoaineilla.
Suuri investointi rahoitetaan pääosin velalla
Kahden uudisrakenteisen kuivarahtilaivan hankkiminen on Meriauran mittakaavassa erittäin suuri investointi. Alusten yhteishinta on 34 MEUR, mikä vertautuu Meriauran taseessa olevien viiden rahtialuksen tasearvoon, joka oli arviomme mukaan noin 40 MEUR vuoden 2023 lopussa. Investointia maksetaan alusten valmistusasteen mukaisesti. Investointi rahoitetaan 80 %:sti velkarahoituksella. Projektiin saatiin mukaan velkarahoittajia kotimaasta, Oma Säästöpankki, LähiTapiola ja valtion omistama Ilmastorahasto. Kotimaisen rahoituksen löytyminen laivanrakentamiseen ei ole itsestään selvää ja nyt saavutettu ratkaisu voi tukea liiketoiminnan kehittämisen edellytyksiä pitkällä aikajänteellä. Viimeisimmässä analyysiraportissamme ennustimme vuosien 2024–26 investoinneiksi yhteensä 22 MEUR, joten nyt ilmoitettu 34 MEUR:n tilaus aiheuttaa selkeää nousupainetta investointioletuksiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Meriaura Group
Meriaura Groupilla on kaksi liiketoiminta-aluetta: Merilogistiikka ja Uusiutuva Energia. Meriaura kuljettaa kuivarahtia ja vaativia projektilasteja Pohjois-Euroopassa. Yhtiö tarjoaa itse kierrätysraaka-aineesta valmistamansa bioöljyn käyttöön perustuvia, CO2-päästöjä vähentäviä merikuljetuspalveluita. Meriaura Energy suunnittelee ja toimittaa puhtaan energian tuotantojärjestelmiä kaukolämmön ja teollisuuden käyttöön maailmanlaajuisesti, päämarkkina-alueenaan Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 66,2 | 78,5 | 85,2 |
kasvu-% | 666,45 % | 18,56 % | 8,61 % |
EBIT (oik.) | 1,0 | 3,3 | 4,2 |
EBIT-% (oik.) | 1,58 % | 4,20 % | 4,98 % |
EPS (oik.) | −0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 18,21 | 10,86 |
EV/EBITDA | 8,98 | 5,28 | 4,62 |