Mediamainonta vakaata syyskuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä kehittyi vakaasti syyskuussa, sillä se laski marginaalisesti vertailukauden tasosta (0,2 %). Kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys tammi-syyskuussa on kuitenkin edelleen reilut 2 % alle edellisvuoden vastaavan ajankohdan tason vaisumman alkuvuoden takia.
Mediaryhmien eriytyminen tutulla uralla
Syyskuussa mediamainonnan kehitys mediaryhmittäin oli totutun jakautunutta, kun yli ajan kasvava verkkomedia kasvoi noin 3 %:n vauhtia vertailukaudesta. Myös televisiomainonta ylsi kasvuun, kun se kohosi vajaat 3 % vertailukaudesta. Vastaavasti pidemmällä tähtäimellä selvästi supistuva painettu sanomalehtimainonta laski noin 18 %, kun taas radiomainonta supistui noin 1 %:n. Mainostajaryhmistä merkkimainonta laski 2 %, kun taas vähittäiskaupan mainonta kasvoi peräti 7 % vertailukaudesta. Samaan aikaan luokiteltu ilmoittelu jatkoi reipasta laskua noin -9 %:n vuositason muutoksella. Pitkään voimakkaassa laskussa ollut avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi heikkoa kehitystä, kun se laski 36 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Keskisuomalaisen osalta lukema on huomattavasti suurempi, sillä mediamainonta kattoi 36 % yhtiön liikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri.
Kokonaisuutena mediamainonnan kehitys on ollut Q3:lla vaihtelevaa kuukausitasolla, mutta neljänneksen karkeasti vertailukauden tasoinen toteuma on isossa kuvassa linjassa ennusteidemme kanssa. Muistutamme kuitenkin, että yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Mainosmarkkinan kehitys ei aiheuta muutospaineita seuraamiemme alan yhtiöiden ennusteisiin. Yhtiöistä Alma Media on jo raportoinut Q3-tuloksensa, kun taas Sanoman Q3-tulos julkaistaan 31.10. ja Ilkan 4.11. Keskisuomalainen raportoi kehitystään vain puolivuosittain.
Lähde: Kantar, Inderes
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille