Mediamainonta piristyi elokuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä kääntyi elokuussa positiiviseksi, kun se kohosi 2 % vertailukauden tasosta. Kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys tammi-elokuussa on kuitenkin edelleen noin 3 % alle edellisvuoden vastaavan ajankohdan tason.
Verkko- ja tv-mainonta vetivät kasvua
Elokuussa mediamainonnan kehitys mediaryhmittäin oli jakautunutta, kun yli ajan kasvava verkkomedia kasvoi noin 6 %:n vauhtia vertailukaudesta. Myös televisiomainonta ylsi kasvuun, kun se kohosi vajaa 9 % vertailukaudesta. Vastaavasti pidemmällä tähtäimellä supistuva painettu sanomalehtimainonta laski noin 13 %, kun taas radiomainonta supistui noin 9 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta kohosi 2 %, kun taas vähittäiskaupan mainonta kasvoi peräti 7 % vertailukaudesta. Samaan aikaan luokiteltu ilmoittelu jatkoi reipasta laskua noin - 6 %:n vuositason muutoksella. Pitkään voimakkaassa laskussa ollut avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi heikkoa kehitystä, kun se laski 28 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri. Elokuun lievä kasvu oli hienoinen yllätys, joten tämä kompensoi Q3:n ensimmäisen kuukauden hieman odotuksiamme vaisumpaa mediamainonnan kehitystä markkinan tasolla. Muistutamme kuitenkin, että yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Mielestämme mainosmarkkinan kehitys ei aiheuta välitöntä ennusteiden muutospainetta seuraamiemme alan toimijoiden ennusteisiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille