Mediamainonta laskussa kesäkuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä supistui kesäkuussa vajaa 4 % vertailukauden tasosta. Alkuvuoden vaisun kehityksen ansiosta kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys tammi-kesäkuussa on noin 3 % alle edellisvuoden vastaavan ajankohdan tason.
Kesäkuussa mainonnan kehitys oli tuttuun tapaan varsin kaksijakoista mediaryhmittäin, kun yli ajan kasvava verkkomedia supistui 1 %, mutta vastaavasti pidemmällä tähtäimellä supistuva painettu sanomalehtimainonta laski jopa noin 14 %. Vastaavasti televisiomainonta supistui noin 11 %, kun taas radiomainonta oli noin vertailukauden tasolla. Mainostajaryhmistä merkkimainonta supistui 2 % ja vähittäiskaupan mainonta taas laski vajaa 6 % vertailukaudesta. Samaan aikaan luokiteltu ilmoittelu jatkoi reipasta laskua lähes -10 %:n vuositason muutoksella. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi sekin huomattavaa laskua, kun se laski peräti 42 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri. Koko markkinan tasolla mainonnan kehitys on ollut hienoisesti lyhyen tähtäimen odotuksiamme pirteämpää Q2:lla. Muistutamme kuitenkin, että yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Tarkastelemme mahdollisia ennustemuutoksia Q2-tulosennakoiden yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille