Mediamainonta laski selvästi lokakuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski selvästi lokakuussa, sillä se laski noin 5 % vertailukauden tasosta. Kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys tammi-lokakuussa on kuitenkin edelleen vajaa 3 % alle edellisvuoden vastaavan ajankohdan tason vakaampia edelliskuukausia heijastellen.
Valtaosa mediaryhmistä kehittyi mollivoittoisesti
Lokakuussa mediamainonnan kehitys mediaryhmittäin oli tuttuun tapaan jakautunutta, kun yli ajan kasvava verkkomedia oli käytännössä vertailukauden tasolla. Vastaavasti televisiomainonta laski reilu 6 % vertailukaudesta. Pidemmällä tähtäimellä selvästi supistuva painettu sanomalehtimainonta laski noin 14 %, kun taas radiomainonta supistui sekin noin 2 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta laski 8 %, kun taas vähittäiskaupan mainonta laski vajaa 2 % vertailukaudesta. Samaan aikaan luokiteltu ilmoittelu kasvoi lähes 3 % suhteessa vertailukauteen. Pitkään voimakkaassa laskussa ollut avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi heikkoa kehitystä, kun se supistui 16 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Keskisuomalaisen osalta lukema on huomattavasti suurempi, sillä mediamainonta kattoi 36 % yhtiön liikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri. Vuoden viimeisen neljänneksen ensimmäisen kuukauden kehitys oli odotuksiamme vaisumpi. Muistutamme kuitenkin, että yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Emme kuitenkaan tee yhden kuukauden kehityksen perusteella ennustemuutoksia ja arviomme mukaan tärkeä joulusesonki voi vaikuttaa vielä olennaisesti kvartaalin kokonaiskehitykseen.
Lähde: Kantar, Inderes, Huom. Q4’24-luvut sisältävät ainoastaan lokakuun luvut
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille