Mediamainonnan kehitys vakaata huhtikuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä oli huhtikuussa vertailukauden tasolla. Mainonnan vakautuminen huhtikuussa nosti koko vuoden kumulatiivisen kehityksen noin - 4 %:iin.
Huhtikuussa mainonnan kehitys oli tuttuun tapaan varsin kaksijakoista mediaryhmittäin, kun rakenteellisesti kasvava verkkomedia kasvoi 6 %, mutta vastaavasti pidemmällä tähtäimellä supistuva painettu sanomalehtimainonta laski noin 26 %. Vastaavasti televisiomainonta kasvoi lähes 11 % ja radiomainonta sekin reippaat 9 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta laski 1 %:n ja vähittäiskaupan mainonta kasvoi 5 % vertailukaudesta. Samaan aikaan luokiteltu ilmoittelu jatkoi reipasta laskua lähes - 10 %:n vuositason muutoksella. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi sekin huomattavaa laskua, sillä se supistui 25 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri. Koko markkinan tasolla mainonnan kehitys oli hienoisesti lyhyen tähtäimen Q2-ennusteitamme vahvempaa. Emme kuitenkaan tee ennustemuutoksia yhden kuukauden lukujen perusteella, sillä kuukausitason luvuissa esiintyy usein tuntuvaa vaihtelua.
Lähde: Kantar, Inderes, Huom. Q2’24-luvut sis. ainoastaan huhtikuun tiedot
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille