Mediamainonnan kehitys oli vaisua heinäkuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä supistui heinäkuussa reilu 5 % vertailukauden tasosta. Siten kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys tammi-heinäkuussa on edelleen noin 3 % alle edellisvuoden vastaavan ajankohdan tason.
Mainonta supistui kaikissa mediaryhmissä
Heinäkuussa mainonnan kehitys oli negatiivista kaikissa mediaryhmissä, kun yli ajan kasvava verkkomedia supistui myös 1 %:n. Vastaavasti pidemmällä tähtäimellä supistuva painettu sanomalehtimainonta laski jopa noin 18 %. Pienemmistä ryhmistä televisiomainonta supistui noin 3 % ja radiomainonta noin 6 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta supistui 7 %, kun taas vähittäiskaupan mainonta oli vertailukauden tasolla. Samaan aikaan luokiteltu ilmoittelu jatkoi reipasta laskua lähes - 11 %:n vuositason muutoksella. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi edelleen huomattavaa laskua, kun se laski peräti 33 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri. Mainonnan kehitys oli hienoisesti lyhyen tähtäimen odotuksiamme vaisumpaa Q3:n ensimmäisenä kuukautena. Muistutamme kuitenkin, että yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Lisäksi hiljaisemman heinäkuun osalta on mielestämme liian aikaista tehdä koko kvartaalia koskevia johtopäätöksiä, eikä siten yhden kuukauden luvut aiheuta välitöntä ennusteiden muutospainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille