Martela tehostaa toimintaansa
Martela ilmoitti perjantaina aloittavansa toimintojensa tehostamisen ja uudelleenorganisoinnin suunnittelun haasteellisena jatkuneen markkinaympäristön takia. Tehostamistoimilla pyritään sopeuttamaan kustannusrakennetta vastaamaan markkinan ja liiketoiminnan nykyistä tilaa sekä tuomaan joustavuutta kysynnän aiheuttamaan epävarmuuteen. Nähdäksemme toimet viestivät markkinatilanteen säilyneen haastavana, ja näemmekin toimenpiteet välttämättöminä yhtiön tuloskehityksen kannalta. Arvioimme tehostamistoimien vaikutusta ennusteisiimme seuraavan päivityksen yhteydessä.
Tehostamistoimenpiteillä haetaan kustannussäästöjä
Yhtiön alustavan arvion mukaan suunnitellut toimet voisivat johtaa noin 20 työtehtävän vähennykseen, joka vastaa noin 6 % Martelan koko henkilöstöstä. Toimet koskevat konsernin henkilöstöä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Lisäksi yhtiö suunnittelee käytettävän lomautusmenettelyitä tarvittavien väliaikaisten joustojen saavuttamiseksi.
Martela on vuoden mittaan tehnyt hyvää työtä kulutasonsa sopeuttamiseksi, mutta heikkona jatkunut markkinatilanne on nähdäksemme ajanut yhtiön kannattavuuden puun ja kuoren väliin. Yhtiön tuloskäänne vaatii taakseen liikevaihdon kasvua, mikä puolestaan konsernin mittakaavassa vaatii taakseen Suomen toimistokalustemarkkinan elpymistä. Tilanne onkin arviomme mukaan pakottanut yhtiön tarttumaan jälleen järeämpiin keinoihin puolustaakseen kilpailukykyänsä. Organisaatiomuutosten ja säästötoimien myötä Martela pyrkii löytämään noin 1,5–2,0 MEUR:n vuotuiset kustannussäästöt, jotka ovat yhtiön viime vuosien tulotasoon nähden merkittävät.
Suhtaudumme toimenpiteisiin neutraalisti
Nykyisessä haastavassa liiketoimintaympäristössä näemme yhtiön tehostamistoimenpiteet välttämättöminä. Jos markkinatilanne ei anna edellytyksiä liikevaihdon kasvuun ja sitä kautta kannattavuuden paranemiseen, vaihtoehtona on vain kulurakenteen laskeminen. Näin ollen suhtaudumme lähtökohtaisesti neutraalisti yhtiön säästötoimenpiteisiin. Negatiivisella puolella toimenpiteet käytännössä vahvistavat, ettei yhtiön markkinatilanne ole nopeasti muuttumassa parempaan.
Suhteessa vuoden 2025 liikevoittoennusteeseemme (2025e: 1,3 MEUR) tehostamistoimet toisivat merkittävän lisän yhtiön kannattavuuteen. Tosin Martela on viime vuosina toteuttanut useita säästötoimenpiteitä, eikä kustannusrakenteessa olla tästä huolimatta nähty oleellista parantumista. Tämän seurauksena suhtaudumme varauksella toimien nettomääräiseen tulosvaikutukseen. Tulemme arvioimaan tehostamistoimien vaikutusta ennusteisiimme seuraavan päivityksen yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Martela
Martela on vuonna 1945 perustettu käyttäjälähtöisten työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toimittamiseen erikoistunut palveluyhtiö. Martelan tarjoama on kokonaisvaltainen, sillä yhtiön portfolio kattaa yksittäisten kaluste-, suunnittelu- ja sisustusratkaisuiden lisäksi myös kohdetilojen elinkaaripalvelut. Päämarkkina-alueita yhtiölle on Suomi, Ruotsi ja Norja, minkä lisäksi he myyvät ratkaisuja jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotanto sijaitsee Suomessa ja Puolassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.12.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 94,4 | 88,3 | 92,3 |
kasvu-% | −11,54 % | −6,45 % | 4,52 % |
EBIT (oik.) | −2,4 | −4,1 | 1,3 |
EBIT-% (oik.) | −2,52 % | −4,62 % | 1,43 % |
EPS (oik.) | −0,78 | −1,26 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 53,04 |
EV/EBITDA | 4,30 | 8,29 | 2,77 |