Marimekolta yhteistyömallisto uuden kumppanin, Crocsin, kanssa
Marimekko tiedotti tänään, että siltä tulee uusi yhteistyömallisto jalkinevalmistaja Crocsin kanssa, joka on Marimekolle uusi kumppani tämän tyyppisessä yhteistyössä. Marimekko saa yhteistyöstä näkyvyyttä ja lisenssituloja, joita on kirjattu jo viime vuoden ensimmäiselle vuosineljännekselle. Tämä ilmoitus ei siten aiheuta nähdäksemme muutostarvetta ennusteisiimme.
Yhteistyömallistot ja niiden lisenssitulot ovat osa Marimekon liiketoimintamallia
Lisensointi on Marimekolle todella hyväkatteista liiketoimintaa ja tukee yhtiön kannattavuutta. Marimekko kertoo tiedotteessa, että Crocs-yhteistyön lisenssituloja on kirjattu liikevaihdoksi jo Q1’24. Marimekon lisenssitulot olivatkin korkealla tasolla vuonna 2024, mutta tänä vuonna yhtiö odottaa niiden olevan viime vuotta merkittävästi matalammalla tasolla. Marimekon ja Crocsin yhteistyömallistot tulevat myyntiin huhtikuun lopulla, ja arvioimme myyntiaikana Marimekolle tuloutuvan mahdollisesti pientä lisenssitulovirtaa tästä sopimuksesta, mutta pääosa lienee tuloutettu jo viime vuonna. Näin ollen nyt julkistetulla mallistolla ei nähdäksemme ole merkittävää vaikutusta ennusteisiimme. Normaaliin tapaan yhteistyömalliston saatavuus ja myyntiaika ovat rajallisia. Mielestämme tulosvaikutuksen ohella, ellei jopa tärkeämpänä, on kuitenkin merkittävien kansainvälisten yhteistyökumppaneiden mukanaan tuoma brändin tunnettavuuden kasvu, mikä tukee yhtiön kansainvälistä kasvustrategiaa. Crocs on Marimekolle uusi kumppani yhteistyömallistoissa, mikä voi luoda mahdollisuuksia myös jatkoon. Marimekko on tehnyt esim. Adidaksen ja Uniqlon kanssa useamman yhteistyömalliston vuosien varrella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 182,6 | 190,5 | 204,7 |
kasvu-% | 4,9 % | 4,3 % | 7,4 % |
EBIT (oik.) | 31,9 | 33,8 | 39,0 |
EBIT-% (oik.) | 17,5 % | 17,8 % | 19,1 % |
EPS (oik.) | 0,61 | 0,65 | 0,74 |
Osinko | 0,65 | 0,45 | 0,75 |
Osinko % | 5,4 % | 4,0 % | 6,7 % |
P/E (oik.) | 19,79 | 17,40 | 15,11 |
EV/EBITDA | 11,88 | 10,36 | 9,02 |
