Marimekko toteutti henkilöstöannin, toimitusjohtaja merkkasi yli puolet annin koosta
Marimekko tiedotti maanantaina, että yhtiö on toteuttanut henkilöstölle ja freelancesuunnittelijoille suunnatun osakeannin Suomessa. Annissa tarjottiin merkittäväksi yhteensä enintään 150 000 yhtiön uutta osaketta, joka on 1,9 % yhtiön kaikista osakkeista. Marimekon hallitus päätti henkilöstöannista 31.10.2018 ja henkilöstöannin merkintäaika päättyi 22.3.2019.
Henkilöstöannin ehdot olivat mielestämme erittäin houkuttelevat. Merkintähinta viidellekymmenelle ensimmäiselle merkittävälle osakkeelle oli 11,45 euroa (50 %:n alennus osakkeen tammikuun keskikurssista) ja niiden jälkeen merkittäville osakkeille 20,60 euroa osakkeelta (10 %:n alennus osakkeen tammikuun keskikurssista). Marimekon osakekurssi on tällä hetkellä 27 euron tasolla, joten nykyiseen kurssitasoon nähden alennukset olivat vielä selvästi em. suhdelukuja suuremmat.
Yhtiön hallitus hyväksyi henkilöstöannissa yhteensä 40 224 uuden osakkeen merkintää eli alle kolmasosa kaikista tarjolla olleista osakkeista. Merkinnän teki yhteensä 229 yhtiön työntekijää ja freelancesuunnittelijaa, kun merkintään oikeutettuja oli 472. Annin tulos jäi mielestämme ohueksi, sillä oletimme houkuttelevien merkintäehtojen johtavan selvästi suurempaan (jopa täyteen) merkintään. Johdon liiketoimista myös näkyi, että Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko oli merkinnyt henkilöstöannissa yhteensä 21 865 osaketta (450 000 euroa), mikä vastaa yli puolta henkilöstöannissa merkityistä osakkeista.
Annin merkintähinta (725 988 euroa) kirjataan sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Henkilöstöannissa merkityt osakkeet edustavat 0,50 % olemassa olevista osakkeista ennen osakeantia. Kyseessä oli hyvin pieni anti, eikä annilla ole merkitystä tavoitehintaamme tai suositukseemme. Uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen yhtiön kaikkien osakkeiden lukumäärä kasvaa 8 129 834 osakkeeseen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 117,2 | 126,0 |
kasvu-% | 9,34 % | 4,76 % | 7,52 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 12,2 | 13,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 10,41 % | 10,48 % |
EPS (oik.) | 1,02 | 1,15 | 1,26 |
Osinko | 1,85 | 0,80 | 0,85 |
Osinko % | 7,06 % | 6,97 % | 7,40 % |
P/E (oik.) | 25,79 | 10,03 | 9,10 |
EV/EBITDA | 9,33 | 5,36 | 4,76 |