Marimekko Q4 tiistaina: Ennätysvuoden jälkeen ohjeistus on polttopisteessä
Marimekko julkistaa Q4-tuloksensa tiistaina kello 8.00. Odotamme yhtiön päättävän historiallisen vahvan vuotensa hyvään Q4-suoritukseen. Ohjeistus on raportin ylivoimaisesti kiinnostavin asia lähivuosien kannattavuuskehityksen ollessa osakkeen yksittäinen tärkein ajuri. Markkinat odottavat ohjeistuksen heijastelevan liikevaihdon kasvun jatkumista sekä ennätysvuoden 2021 tasolla pysyvää tulosta. Tuore laaja raporttimme on vapaasti luettavissa oheisesta linkistä.
Liikevaihto jatkaa vahvaa kasvuaan
Ennustamme Marimekon liikevaihdon jatkaneen vahvaa kasvuaan ja kasvaneen 15 %:lla 43 MEUR:oon (konsensus 42 MEUR). Pandemiatilanne vaikutti vertailukauden lukuihin varsin paljon ja näin ollen vertailukautta ei voida pitää erityisen vahvana. Liikevaihdon kasvun ajurit ovat samat kuin läpi koko vuoden: brändi on historiallisen vahvassa iskussa, mallistot ovat onnistuneet hyvin ja strategian erinomainen toteutus. Lisäksi Marimekko on kertonut, että loppuvuoteen ajoittuu liikevaihtoa kasvattaa merkittävästi edellisvuodesta kasvavat kampanjatoimitukset Suomessa. Suomessa joulukauppa on käsityksemme mukaan sujunut kokonaisuutena hyvin ja uskomme myös Marimekon hyötyneen tästä sekä kotoilutrendin jatkumisesta. Suomen vahvan kasvun lisäksi odotamme kansainvälisen liikevaihdon kääntyvän jälleen kasvuun Q3 pettymyksen jälkeen. Emme odota logistiikkahaasteiden heijastuvan oleellisesti yhtiön numeroihin Q4:llä.
Kannattavuus säilyy vahvalla tasolla ulkoisista haasteista huolimattaa
Liikevoiton osalta odotamme vahvan kehityksen jatkuneen ja liikevoiton olleen 6,0 MEUR (konsensus 6,0 MEUR). Oikaistu liikevoitto ei käytännössä kasva vertailukaudesta, johtuen vertailukauden poikkeuksellisen alhaisesta kulurakenteesta. Lisäksi yhtiö on aiemmin kommentoinut kulurakenteen nousevan Q4:llä kansainvälisten kasvupanostusten seurauksena. Tästä huolimatta yhtiö tekee Q4:llä hyvin terveen 14 %:n liikevoittomarginaalin. Marimekon liiketoiminnassa raaka-aineinflaatiolla ja kasvaneilla logistiikkakuluilla on myös ollut arviomme mukaan kannattavuutta heikentävä vaikutus, mutta yhtiön tällä hetkellä väkivahva brändi tarjoaa hinnoitteluvoimaa näiden vaikutusten torjumiseksi.
Odotamme osinkoon merkittävää korotusta sekä ”rästiosingon” maksua
Odotamme Marimekon maksavan 1,80 euron osingon vuodelta 2021 (konsensus 1,65e). Ennusteemme mukainen voitonjakosuhde on noin 60 %, joka on linjassa yhtiön vähintään 50 %:n voitonjakopolitiikan kanssa. Lisäksi odotamme, että yhtiö ilmoittaa jakavansa ”rästissä” olevan 1,0e osingon. 2021 yhtiökokous valtuutti hallituksen jakamaan 1,0e osinkoa ja olisimme yllättyneitä, mikäli tätä valtuutusta ei käytettäisi. Huomautamme, että Marimekon tase on väkivahva ja liiketoiminnan pienten investointitarpeiden johdosta yhtiöllä olisi varaa jakaa osinkoa myös avokätisemmin.
Arvioimme yhtiön ohjeistavan liikevaihdon kasvua sekä laskevaa kannattavuutta
Raportin suurin mielenkiinto tulee kohdistumaan vuoden 2022 ohjeistukseen. Liikevaihdon kasvun ohjeistaminen on mielestämme itsestään selvää (liikevaihdon kasvu 2022e: +9,5 %), mutta kannattavuus on isompi kysymysmerkki. Yhtiön kannattavuus on noussut 2021 aikana poikkeuksellisen hyvälle tasolle (2021e: 21 %) ja selvästi yli yhtiön oman tavoitetason (15 %). Näemme kannattavuustasossa painetta alaspäin poikkeuksellisen vuoden 2021 jälkeen ja odotamme yhtiön ohjeistavan laskevaa kannattavuutta (EBIT-%: 2022e: 17,4 %). Vahvempi kannattavuusohjeistus olisi merkittävä positiivinen yllätys ja se johtaisi ennustenousuun meidän ja konsensuksen osalta. Yhtiön lähivuosien kannattavuuskehitys on täysin ratkaisevassa roolissa lähivuosien kurssikehitystä ajatellen ja olemme tätä avanneet tarkemmin tuoreessa laajassa raportissamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 147,3 | 161,2 |
kasvu-% | −1,48 % | 19,17 % | 9,46 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 30,4 | 28,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 20,63 % | 17,37 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,93 | 2,68 |
Osinko | 1,00 | 1,80 | 1,80 |
Osinko % | 10,98 % | 12,68 % | 12,68 % |
P/E (oik.) | 5,06 | 4,85 | 5,29 |
EV/EBITDA | 2,22 | 2,34 | 2,29 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/malkia/500/79340_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/hapzu/500/113461_2.png)