Hintalappu noussut luksuskategoriaan
Tarkistamme Marimekon tavoitehintaamme hieman alaspäin ja laskemme suositustamme. Yhtiön liiketoiminta on viimevuosien aikana saatu viritettyä hurjaan iskuun ja Marimekon brändi sekä kilpailukyky ovat mielestämme vahvempia kuin koskaan. Tämä on heijastunut ennätysvahvan tuloksen lisäksi myös osakekurssiin ja arvostustaso on kivunnut historiallisen korkealle. Ennustamamme lähivuosien tuloskasvun väliaikainen hyytyminen yhdessä korkeiden arvostuskertoimien kanssa painavat osakkeen riski/tuotto-suhteen mielestämme tällä hetkellä riittämättömäksi. Jäämmekin odottamaan merkkejä tuloskasvun jatkumisesta ja/tai arvostuskertoimien laskusta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 147,3 | 161,2 |
kasvu-% | −1,48 % | 19,17 % | 9,46 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 30,4 | 28,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 20,63 % | 17,37 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 2,93 | 2,68 |
Osinko | 1,00 | 1,80 | 1,80 |
Osinko % | 10,98 % | 15,68 % | 15,68 % |
P/E (oik.) | 5,06 | 3,92 | 4,28 |
EV/EBITDA | 2,22 | 1,82 | 1,74 |