Marimekko Q1 torstaina: Kaikki merkit viittaavat selvästi vertailukautta parempaan suoritukseen
Marimekko julkistaa Q1-raporttinsa torstaina 20.5. klo 8.00. Yhtiö nosti viime viikolla koko vuoden 2021 tulosohjeistustaan vedoten kohentuneisiin koko vuoden myyntinäkymiin ja erittäin vahvaan Q1:een. Yhtiö ei avannut hiljaisen jakson takia tarkemmin uuden ohjeistuksen taustoja tai tarjonnut ennakkotietoja Q1:ltä, joten näiltä osin jäi paljon avoimia kysymyksiä. Kommentoimme ohjeistuksen noston jälkeen, että näemme ennusteissamme olevan nousupainetta (2021 tulosennusteiden nousupaine arviolta 10-15 %). Tulemme päivittämään ennusteemme ja näkemyksemme osakkeesta Q1-raportin jälkeen.
Ennusteemme Q1-liikevaihdolle on 27,3 MEUR (konsensus 27,6 MEUR), mikä tarkoittaa 10 %:n kasvua. Vertailukausi ei ollut erityisen hyvä, sillä koronapandemian takia joitain Aasian-Tyynenmeren tilauksia jäi toimittamatta ja yhtiön kohtaamat logistiikkahaasteet verkkokaupassa siirsivät toimituksia Q2’20:lle. Pidämme yhtiön liikevaihdon kasvunäkymiä vuodelle 2021 vahvoina, sillä Marimekon kodintuotteiden kysyntä säilynee pandemiasta ja brändin vahvasta nosteesta johtuen hyvänä ja tämän lisäksi myyntiä tukevat myös positiivisen vastaanoton saaneet Marimekon 70-vuotisjuhlan takia tehdyt erikoismallistot.
Ennusteemme Q1-liikevoitolle on 3,1 MEUR (konsensus 2,3 MEUR), mikä tarkoittaa merkittävää tulosloikkaa (Q1’20: 1,2 MEUR) ja 11,3 %:n EBIT-marginaalia (Q1’20: 4,9 %). Vertailukauden tulos ei ollut erityisen hyvä ja sitä painoi mm. suhteellisen myyntikatteen heikkeneminen, joka johtui vähittäismyynnin verkkokauppaan siirtymisen myötä kasvaneista kuluista. Marimekko vaihtoi Suomen päävaraston toiminnasta vastaavaa kumppania Q1’20 ja tästä syntyneet kulut yhdessä tehtyjen luottotappiovarausten kanssa painoivat vertailukauden kannattavuutta. Yhtiön verkkokauppa on toiminut viime keväänä nähtyjen haasteiden jälkeen sulavasti, vertailukauden kaltaisia luottotappiovarauksia ei pitäisi olla enää tulossa ja kiinteä kulurakenne on vuoden 2020 jäljiltä yhä matala. Arvioimme Q1-tuloskasvun taustalla olevan kasvanut liikevaihto, parantunut suhteellinen myyntikate ja vertailukaudesta laskeneet kiinteät kulut (suhteessa liikevaihtoon).
Marimekko nosti viime viikolla vuoden 2021 tulosohjeistustaan. Päivitetty ohjeistus kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin arvioidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %). Liikevaihto-ohjeistus pysyi ennallaan, mutta aiemmassa ohjeistuksessa vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin arvioitiin olevan suunnilleen pitkän aikavälin tavoitteen eli noin 15 %:n tasolla. Erittäin vahvasta Q1:stä huolimatta yhtiö arvioi yhä, että liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu H2:lle. Koronaviruspandemian aiheuttama epävakaus Marimekon markkinoilla jatkuu, ja liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen vuonna 2021 liittyy näin merkittäviä epävarmuustekijöitä.
Meidän ennusteemme 2021 liikevaihdolle ennen ohjeistuksen nostoa oli 139 MEUR, mikä tarkoittaa 12 %:n kasvua edellisvuodesta. Vaikka yhtiö ei muuttanut liikevaihto-ohjeistustaan, pidämme mahdollisena, että tiedotteessa mainittu ”erittäin vahva Q1” ja ”kohentuneet koko vuoden myyntinäkymät” voivat vielä johtaa liikevaihto-ohjeistuksen nostoon myöhemmin tämän vuoden aikana. Meidän ennusteemme 2021 liikevoitolle ennen ohjeistuksen nostoa oli 20,7 MEUR (EBIT 14,9 %), mikä tarkoittaa 3 %:n kasvua edellisvuodesta. Jos pitäisimme 2021-liikevaihtoennusteemme ennallaan ja nostaisimme liikevoittomarginaalin 16,3 %:n tasolle, tarkoittaisi se 22,6 MEUR:n liikevoittoa eli 9 %:n nostoa liikevoittoennusteeseemme. Pidämme tätä lattiana tuleville ennustemuutoksille, sillä yhtiön tiedotteen sanamuotojen mukaan myös liikevaihtoennusteessamme saattaa olla nousupainetta ja 16,3 %:n liikevoittomarginaali voidaan myös ylittää.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 138,6 | 150,7 |
kasvu-% | −1,48 % | 12,16 % | 8,76 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 20,7 | 21,5 |
EBIT-% (oik.) | 16,32 % | 14,94 % | 14,26 % |
EPS (oik.) | 1,79 | 1,94 | 2,00 |
Osinko | 1,00 | 1,20 | 1,30 |
Osinko % | 2,20 % | 9,76 % | 10,57 % |
P/E (oik.) | 25,38 | 6,34 | 6,14 |
EV/EBITDA | 11,51 | 2,86 | 2,44 |