Marimekko palauttaa ohjeistuksen vuodelle 2020 ja se on selvästi odotuksiamme parempi
Marimekko tiedotti aamulla, että yhtiö palauttaa taloudellisen ohjeistuksen vuodelle 2020. Koronapandemian tuoma poikkeustilanne aiheuttaa yhtiön mukaan edelleen epävarmuutta toimintaympäristössä, mutta yhtiö voi nyt jo arvioida aiempaa paremmin pandemian vaikutuksia liiketoimintaansa ja näin ohjeistus voidaan palauttaa. Uuden ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta (2019: 125 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi (2019: 17,1 MEUR).
Ennusteemme vuoden 2020 liikevaihdolle ennen aamun tiedotetta oli 114 MEUR (liikevaihto -9 % edellisvuodesta) ja vertailukelpoiselle liikevoitolle 11,3 MEUR (EBIT 9,9 %), mikä tarkoittaa liikevoiton 34 %:n laskua edellisvuodesta. Konsensusennuste oikaistulle liikevoitolle oli 13,3 MEUR (haarukka 12,7-13,7 MEUR). Marimekon aamulla antaman ohjeistuksen mukaan tämän vuoden tuloskehitys tulee olemaan markkinaodotuksia parempaa ja jos yhtiö yltäisi liikevoitossaan ohjeistuksen ylälaitaan, olisi konsensusennusteessa tälle vuodelle lähes 30 %:n nousuvara. Ohjeistuksen palauttaminen tapahtui selvästi odotuksiamme aikaisemmin ja se oli selvästi odotuksiamme parempi, joten odotamme kurssin reagoivan aamun tiedotteeseen positiivisesti.
Marimekko poisti edellisen ohjeistuksensa maaliskuussa vedoten koronapandemiaan, joka näytti nopeasti heikentäneen kulutuskysyntänäkymiä yhtiön päämarkkina-alueilla. Yhtiö joutui pitämään suurimman osan myymälöistään suljettuna keväällä, ja liiketoiminnan näkymät olivat koronapandemiasta pahasti kärsineellä muotialalla synkät. Marimekon Q2-raportti oli kuitenkin erittäin vahva ja yhtiö pystyi brändin tämänhetkisen vahvan vetovoiman, nopean reagointikyvyn ja kiinteiden kulujen säästöohjelman ansiosta tekemään erittäin vahvan tuloksen Q2:lla. Marimekko kertoi tämän aamun tiedotteessa, että näkymien parantumiseen vaikuttavat pääasiassa Suomen vähittäismyynnin odotettua parempi kehitys kesällä, tukkumyynnin kohentuneet loppuvuoden näkymät sekä aiemmin arvioitua suuremmat kiinteiden kulujen säästöt loppuvuoden aikana.
Näemme sekä meidän tulosennusteissamme että konsensusennusteissa olevan tämän vuoden osalta selvää nousupainetta. Marimekko kertoi tiedotteessa, että yhtiö arvioi loppuvuoden liikevaihto- ja tuloskertymän painottuvan selvästi Q3:lle, kun normaalisti Q4 on yhtiölle vuoden tärkein neljännes. Tämän lauseen takia odotamme 4.11. julkistettavan Q3-raportin olevan todella vahva, mikä perustelisi myös sitä, että yhtiö uskalsi palauttaa ohjeistuksen jo näin aikaisessa vaiheessa syksyä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 125,4 | 114,2 | 127,0 |
kasvu-% | 12,10 % | −8,97 % | 11,26 % |
EBIT (oik.) | 17,1 | 11,3 | 14,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,65 % | 9,87 % | 11,41 % |
EPS (oik.) | 1,60 | 0,99 | 1,38 |
Osinko | 0,00 | 0,60 | 0,90 |
Osinko % | 4,66 % | 6,99 % | |
P/E (oik.) | 23,36 | 13,00 | 9,32 |
EV/EBITDA | 10,60 | 4,27 | 3,73 |