LeadDesk Q3’24 -ennakko: Kasvu vahvistuu epäyhtenäisessä markkinassa
Asiakasviestinnän ohjelmistoja kehittävä LeadDesk julkaisee Q3-liiketoimintakatsauksen 25.10. perjantaina. Yhtiön markkinoiden kysyntätilanne on jatkunut epäyhtenäisenä, mutta vakaana. Vuodenvaihteessa voitettujen Enterprise-asiakkaiden käyttöönottojen pitäisi jo näkyä Q3:n liikevaihdossa ja palauttaa orgaaninen kasvu kohtuulliselle tasolle. Kestävästi vahvemmalle tasolle palaava liikevaihdon kasvu olisi yhtiölle keskeinen arvoajuri, mutta arvioimme jo pelkän nykynäkymän pysymisen vakaana tukevan tähän suuntaan etenemistä. Seuraammekin raportissa herkällä korvalla tutusti etenkin kommentteja markkinakysynnän ja yhtiön kasvunäkymän kehityksestä.
Orgaaniseen kasvuun pientä puhtia suurasiakkaiden käyttöönottojen etenemisestä
Ennustamme LeadDeskin Q3-liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta 9,8 %:a 8,05 MEUR:oon epäorgaanisen kasvun (Telemagic) tuella sekä orgaanisen kasvun vahvistuneen ja olleen n. +6 % (Q1-Q2’24: ~2 %). Odotuksemme kasvun vahvistumisesta nojaa etenkin Enterprise-asiakkuuksien laskutuksen alkamaiseen, sillä vuoden 2023 lopussa voitettujen asiakkaiden käyttöönotot ovat oletettavasti asettuneet kesään. Alkuvuoden mukaisesti Enterprise-segmentin kysyntä on käsittääksemme pysynyt Pohjoismaissa pirteämpänä, kun taas SME-segmentin kysyntä on etenkin Suomessa heikkoa ja Manner-Euroopassa taas kasvutrendillä. Ennen raporttia ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvavan yhteensä 8,4 % koko vuonna 2024 (Ohjeistus: 5–15 % vertailukelpoisin valuutoin ilman merkittäviä yritysostoja).
Kannattavuus on jatkanut vahvistuvalla trendillä
Ennustamme LeadDeskin Q3:n kannattavuuden vahvistuneen käyttökatteella mitattuna 1,36 MEUR:oon tai 16,9 %:iin liikevaihdosta (Q4’23: 1,05 MEUR tai 14,3 %). Yhtiön liiketoimintamalli on skaalautuva, joten kasvu näkyy lähtökohtaisesti myös kannattavuudessa. Yhtiö on jatkanut kulukuria läpi vuoden ja pyrkinyt rekrytointien sijaan siirtämään osaajia kasvualueille (mm. SME-myynti Manner-Euroopassa). Tämä on omistaja-arvon luomisen näkökulmasta mielestämme perusteltua, sillä matala orgaanisen kasvun taso ei puolla nykyorganisaation kasvattamista. H1:llä tämä kulukuri näkyi kannattavuusparannuksena, joten Q3:n suunta on mielestämme varsin selvä. Koko vuoden 2024 käyttökate-%:n odotamme ennen raporttia asettuvan 14,6 %:iin LeadDeskin ohjeistaessa 10–15 %:n vaihteluväliä.
Arvon purkautuminen orgaanista kasvua vahvistamalla ei vaadi täydellistä markkinaa
LeadDeskin arvostus nojaa kasvuun ja kannattavuuteen, joista kasvu on arvonluonnille tärkeämpää. Arvioimme yhtiöllä olevan sen tuoteportfolion kilpailukyvyn ja markkinan yleisen kysyntäkehityksen valossa edellytykset kasvaa 10 %:n vuosivauhtia (2023: valuuttaoikaistuna orgaanisesti n. 6 %), joskin tämä voi vaatia sen kasvupanosten kohdistamista uudelleen paremman kysyntätilanteen markkinataskuihin. Myyntiorganisaatioiden yhdistäminen viittaa yhtiön jatkavan tähän liittyviä toimenpiteitä. Yhtiön kannattavuus on samalla ollut lyhyellä aikavälillä varsin matala (2023 EBITA-% n. 4 %), joten myös osakkeen arvostus on ymmärrettävästi absoluuttisesti maltillinen (2024e EV/S 1,3x). LeadDeskin kysyntäympäristö on jatkanut epäyhtenäisenä, mutta vakaana. Vaikka markkinassa on edelleen heikkouksia (erityisesti SME-myynti Suomessa), arvioimme jo nykyisen markkinatilanteen jatkumisen riittävän yhtiön liikevaihdon kasvun vahvistuvan trendin jatkamiseen. Etsimmekin raportista jälleen päivitystä yhtiön kasvunäkymien ja markkinakysynnän kehitykseen. Yhtiön markkinoilla voidaan nähdä lähivuosina kilpailuasetelmien asteittaista uudelleenjakoa tekoälyominaisuuksien tuodessa uusia automaatiomahdollisuuksia. LeadDeskillä on mielestämme edellytykset kuulua muutoksessa hyötyjien joukkoon, mutta seuraamme jälleen myös tämän markkinamuutoksen kehityksestä saatavia kommentteja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 29,4 | 31,8 | 34,8 |
kasvu-% | 4,54 % | 8,38 % | 9,34 % |
EBIT (oik.) | 1,2 | 1,8 | 2,3 |
EBIT-% (oik.) | 4,00 % | 5,73 % | 6,68 % |
EPS (oik.) | 0,11 | 0,16 | 0,26 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 67,19 | 40,27 | 25,36 |
EV/EBITDA | 11,22 | 8,61 | 7,39 |