Lääkekehityksen viranomaissäätely
Life Science -yhtiöihin sijoittamiseen keskittyvän artikkelisarjamme kolmas osa käsittelee viranomaissäätelyä (ks. aiemmat osat lääkekehityksen kliiniset vaiheet ja onnistumisen todennäköisyydet). Viranomaisprosessit ovat vaativia ja aikaa vieviä ja niiden laiminlyönti voi olla lääkekehitysyhtiölle tuhoisaa. Sijoittajan onkin mielestämme hyvä hahmottaa viranomaisprosessien perusteet ymmärtääkseen yhtiöiden viestintää lääkekehityksen etenemiseen liittyen.
Työskentely viranomaisten kanssa on oleellinen osa lääkekehitysprosessia
Lääkekehitys on raskaasti säädeltyä, jotta lääkeaihion siedettävyydestä, turvallisuudesta ja tehosta voidaan varmistua. Lääkekehitysyhtiöt tuottavat tehon ja turvallisuuden arvioimiseen tarvittavan datan pääasiassa kliinisessä tutkimusohjelmassa, jonka perusteella viranomainen voi lopulta myöntää lääkkeelle myyntiluvan. Yhtiöt toimivat yhteistyössä viranomaisen kanssa lääkekehityksen eri vaiheissa. Pyrimme tiivistämään tämän vuorovaikutuksen keskeiset asiat tässä artikkelissa. Keskitymme pääasiassa Yhdysvaltojen ruoka- ja lääkevirasto FDA:n prosessiin, sillä myös monet Eurooppalaiset yhtiöt priorisoivat Yhdysvaltoja suurten yhtenäisten markkinoiden ja korkeampien saavutettavissa olevien hintojen vuoksi. Käsityksemme mukaan Euroopan lääkeviraston EMA:n prosessit ovat pääosin vastaavia, vaikka pieniä erojakin löytyy.
Ennen kliinisiä kokeita tehdään IND-hakemus uudesta tutkimuslääkkeestä
Ennen kuin lääkeaihiota annostellaan ensimmäistä kertaa ihmiselle, täytyy lääkekehitysyhtiön saada FDA:lta hyväksyntä uudelle tutkimuslääkkeelle Investigational New Drug (IND) -hakemuksella. IND-hakemus sisältää tuloksia prekliinisistä eläinkokeista sekä tietoa lääkkeen valmistuksen laadusta ja tuotteen tasalaatuisuudesta. Lisäksi FDA arvioi yksityiskohtaiset tutkimussuunnitelmat ensimmäisten kliinisten tutkimusten osalta. IND-arvioinnin tarkoitus on selvittää altistuvatko koehenkilöt mahdollisesti tarpeettomille riskeille. FDA ei julkaise tietoja hakemuksiin liittyen tässä tai muissakaan vaiheissa. Hakemuksen jättäneet yhtiöt viestivät tyypillisesti sijoittajille hakemuksen jättämisestä ja/tai hyväksymisestä sijoittajaesityksissä tai tiedotteissa.
Myyntilupahakemus ratkaisee markkinoille pääsyn
IND-hakemuksen arvioinnin lisäksi toinen vaadittu FDA-prosessi on myyntilupahakemuksen arviointi. Pienmolekyylien (kemiallisesti syntetisoidut ”perinteiset” lääkkeet) kohdalla myyntilupahakemuksesta käytetty termi on New Drug Application (NDA) ja biologisten lääkkeiden kohdalla Biologics License Application (BLA). Biologisiin lääkkeisiin kuuluvat esimerkiksi proteiinit, vasta-aineet, soluihin perustuvat tuotteet ja rokotteet. Esimerkkeinä seurantayhtiöidemme pienmolekyyleistä ovat Orionin Nubeqa ja Herantiksen HER-096. Biologisista lääkkeistä esimerkkejä ovat Faronin bexmarilimabi (vasta-aine) ja Mendusin vididencel (kokonaisiin soluihin perustuva syöpärokote).
Prosessit näiden kahden hakemusluokan käsittelyyn ovat pitkälti samanlaiset, vaikka ne käsitelläänkin FDA:n eri osastoissa. NDA/BLA-hakemuksessa lääkekehitysyhtiön tavoitteena on todistaa riittävä teho ja turvallisuus kaupallistamista varten. Yhtiö toimittaa FDA:lle kaiken relevantin kliinisen datan tehon ja turvallisuuden arvioimiseksi. Vastauksena hakemukseen FDA voi joko myöntää myyntiluvan tai vastata ns. Complete Responce (CR) -kirjeellä, mikä käytännössä tarkoittaa hakemuksen hylkäämistä. Tyypillisesti hylkäys johtuu puutteista tehossa ja/tai turvallisuudessa. Syy voi kuitenkin olla myös kliinisten tutkimusten tulosten ulkopuolisissa asioissa kuten tuotteen valmistukseen liittyvissä puutteissa. Vastauksena CR-kirjeeseen lääkekehitysyhtiö voi pyytää tapaamista FDA:n kanssa ja sen jälkeen korjata puutteet tai vetää hakemuksen pois arvioinnista. FDA ei tiedota CR-kirjeiden lähettämisestä tai niiden sisällöstä. Hyväksytyistä lääkkeistä löytyy kuitenkin tietoa FDA:n sivuilta.
Tapaamiset FDA:n kanssa prosessin varrella
Lääkekehitysyhtiö voi pyytää virallista tapaamista FDA:n kanssa missä tahansa prosessin vaiheessa. Tapaamisessa on mahdollista saada palautetta suunnitelmista kliiniseen tutkimusohjelmaan liittyen. Tyypillisiä prosessin kohtia, joissa tapaamista pyydetään ovat ennen IND- tai myyntilupahakemuksen jättämistä ja kliinisen vaiheen II jälkeen. Jälkimmäisessä tapauksessa tavoitteena on saada varmistusta sille, että tuleva ratkaiseva vaiheen III tutkimus on tutkimussuunnitelman puolesta sellainen, että myyntiluvan saamiselle on jatkossa edellytys viranomaisen puolesta.
Yhtiöt voivat pyytää myös ns. Special Protocol Assessment (SPA) -kokousta, jonka tarkoitus on saavuttaa muodollinen yhteisymmärrys tulevan ratkaisevan tutkimuksen (vaihe III) koosta ja tutkimussuunnitelmasta, jotta se tukisi tulevaa myyntilupahakemusta. Hyväksytty SPA voidaan myös kumota, jos tutkimuksessa ilmenee ongelmia sen aloittamisen jälkeen. Tämä on kuitenkin ollut tilastollisesti varsin harvinaista. Myös SPA:n tapauksessa tiedottaminen on yhtiön vapaaehtoisuuteen perustuvaa.
FDA:n erikoisohjelmat
Lääkekehityksen aikana yhtiöt voivat hakea FDA:n ohjelmiin, joiden tarkoitus on nopeuttaa tai helpottaa myyntilupaprosessia. Kuvaamme ohjelmat alla lyhyesti ja lisätietoa on löydettävissä FDA:n sivuilta.
Nopeutettu hyväksyntä – Accelerated Approval: Mahdollistaa myyntiluvan hakemisen tiettyihin korkean hoitotarpeen käyttöaiheisiin perustuen kliinisen tutkimuksen välituloksiin. Yhtiöiltä vaaditaan tyypillisesti myyntiluvan jälkeen tehon ja turvallisuuden varmistava tutkimus (kliininen vaihe IV).
Läpimurtohoito – Breakthrough Therapy: Ohjelma, johon on mahdollista päästä mm. alustavan tehon tai turvallisuuden parantumisen osoituksen perusteella. Esimerkiksi varhaisen vaiheen kliinisessä tutkimuksessa saatu data eliniänodotteen kasvusta voi mahdollistaa ohjelmaan pääsemisen. Läpimurtohoito-status tarkoittaa yhtiölle Fast Track -statuksen (ks. alla) hyötyjä sekä FDA:n sitoutumisen tiiviiseen ohjeistukseen ja palautteen antamiseen jopa jo kliinisessä vaiheessa I.
Hätäkäyttölupa – Emergency Use Authorization: Lupa voidaan myöntää myyntiluvattomalle tuotteelle, jolle on merkittävä kansanterveydellinen tai sotilaallinen tarve. Esimerkkeinä joukko Covid-19-rokotteita ja -diagnostiikkatestejä sai tämän statuksen, mikä osaltaan mahdollisti nopean reagoinnin pandemiaan.
Nopeutettu menettely – Fast Track: Lääkekehitysohjelma voi päästä nopeutetun menettelyn ohjelmaan, jos sairauteen ei ole olemassa olevia hoitoja tai jos lääkkeellä on selviä etuja olemassa oleviin hoitoihin verrattuna kuten ylivertainen teho tai vähemmät haittavaikutukset. Käytännössä ohjelmaan pääsy tarkoittaa mahdollisuutta tavallista tiiviimpään yhteydenpitoon FDA:n kanssa. NDA/BLA-myyntilupahakemusta voidaan myös arvioida osa kerrallaan sen sijaan että hakemus täytyy jättää yhtenä kokonaisuutena arvioitavaksi. Tämä voi nopeuttaa hakemuksen käsittelyä.
Nopeutettu arviointi – Priority Review: Hanke voi päästä ohjelmaan, jos lääkeaihio on ollut merkittävästi olemassa olevia hoitoja tehokkaampi tai turvallisempi. Priority Review tarkoittaa tavallista nopeampaa NDA/BLA-myyntilupahakemuksen käsittelyä.
Artkkelissa käytetyt lähteet:
www.fda.org haettu 19.11.2024.
Frank S. David. The Pharmagellan Guide to Analyzing Biotech Clinical Trials. Pharmagellan, 2022.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille