Kotimaisen kaupan kasvu jatkui maaliskuussa elintarvikkeiden turvin
Keskon PT-kaupan, Tokmannin sekä Lindexin kohdemarkkina (tavaratalo- ja hypermarketketjujen kauppa) kasvoi maaliskuussa 4,1 %, mikä oli jatkumoa hyvin sujuneelle helmikuulle. Elintarvikkeet kasvoivat jopa 6,7 %, mutta käyttötavaroiden markkina päätyi 3,1 %:n laskuun. Elintarvikkeiden kysyntää on arviomme mukaan tukenut inflaation painuminen nollan tuntumaan, ts. kuluttajien ostovoiman elpyminen, sekä pääsiäisen vertailukaudesta poikkeava ajoittuminen maaliskuulle. Käyttötavaran sisällä lasku jakautuu 10,2 %:n pukeutumisen ja 0,9 %:n kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien supistumiseen. Arviomme mukaan käyttötavaran markkinalaskuun on vaikuttanut Suomen poliittisten lakkojen vaikutus, myöhästynyt kevät sekä pääsiäisen ja Lindexin Hullujen Päivien vertailukaudesta poikkeava ajoittuminen. Joskin kunkin ajurin suurusluokan arviointi on haastavaa. Kespron Foodservice -kohdemarkkinan kehitys painui odotetusti 8,3 % miinukselle vertailukaudesta jääneiden toimituspäivien (-3 pv) seurauksena.
Toimituspäivät Keskon riesana maaliskuussa
Kesko raportoi aiemmin maaliskuun myyntiluvut, eikä markkinaluvut tuo olennaista informaatioarvoa. Keskon PT-kaupan myynti laski 3 % kunkin pääsegmentin ajamana. Ruoan tukkumyynti kauppiaille laski 3 % ja Kespro supistui 5 %. Vaikuttanee siltä, että arvioimamme pääsiäisen heikkous on painanut Keskon liikevaihtoa suhteessa markkinaan, mutta toimituspäivillä on tämän lisäksi ollut oleellinen vaikutus. Käsityksemme mukaan PTY:n markkinaluvut raportoidaan vähittäismyynnin mukaisesti, kun taas Keskon luvut heijastelevat etupainotteisia tukkumyynnin lukuja, jotka ovat alttiimpia toimituspäivien heittelylle. Kespron myynti laski 3 % hitaammin kuin markkina, mikä viestii markkinaosuuden saavuttamisen jatkuneen. Tämän lisäksi Keskon käyttötavaramyynti laski vain prosentilla, mikä saattaa selittyä tavarataloja korkeammilla asiakasvirroilla (PT-kaupassa vieraillaan myös heikon markkinan aikaan) ja hintakampanjoinnilla.
Markkinatilastot eivät ole Tokmannin puolella
Tokmannille tärkeä käyttötavaramarkkinan 3 %:n lasku maaliskuussa ja tasainen kehitys tammi-maaliskuussa ei povaa yhtiölle suotuisaa kehitystä 17.5.2024 raportoitavalle Q1:lle. Käsityksemme mukaan kulutus on keskittynyt päivittäisiin, alhaisemman hintapisteen tuoteryhmiin. Arvioimme osan käyttötavaramyynnistä valuneen hypermarketeille korkeiden asiakasvirtojen (Keskon kävijämäärät ja Q1-liikevaihto kasvoivat sekä S-ryhmän liikevaihto kasvanut selvästi) ja hintakampanjoinnin seurauksena. Ennustamme Tokmannin Suomen liikevaihdon kasvaneen Q1:llä 0,2 %, jota ajanee puhtaasti uudet myymälät, vertailukelpoisen kasvun ollessa lievästi negatiivinen.
Lindex Groupin Stockmann-tavaratalot raportoi jo aiemmin Q1-luvut
Lindex Group on jo raportoinut Q1-luvut, joten maaliskuun markkinaluvut ei tuo oleellista uutta tietoa sen osalta. Lindex-konsernille tärkeän pukeutumisen markkinan kehitys oli Q1:llä -4 %, kun Stockmann-divisioonan liikevaihto laski 14 %. Stockmannin Q1:n kehitystä vertailukauteen nähden heikensi Hullujen Päivien ajoitus sekä Itiksen tavaratalon pinta-alan pienentyminen, joka toteutui viime keväänä. Hullujen Päivien ajoitus näkynee myös maaliskuun markkinaluvuissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille