Käyttötavaramarkkinalla kesäkuu oli kvartaalin heikoin kuukausi
Päivittäistavarakauppa ry kertoi aamulla, että tavaratalo- ja hypermarketketjujen (K-Citymarket, Prisma, Sokos, Tokmanni, Minimani ja Stockmann) liikevaihto kasvoi kesäkuussa 6,7 % edellisvuodesta. Liikevaihdon kasvua veti pelkästään elintarvikkeiden tuoteryhmä, joka kasvoi yhteensä 11,1 %. Käyttötavaroiden tuoteryhmän liikevaihto laski 2,0 %:lla ja sen sisällä pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto laski 3,7 %:lla ja kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmän liikevaihto laski 1,4 %:lla.
Kokonaisuutena Päivittäistavarakaupan volyymit laskivat edelleen, sillä PTY:n hintaindeksin mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat kaikkiaan 9,2 %. Myös käyttötavaroiden hinnat nousivat PTY:n mukaan kokonaisuutena 11,9 %. Elintarvikkeiden hintainflaatiossa on havaittavissa jo orastavaa tasaantumista alkuvuodesta. Käyttötavaran hinnoissa tasaantumista ei indeksin perusteella ole toistaiseksi vielä havaittavissa, vaikka hankintahinnat Aasiasta ovatkin jo kääntyneet laskuun. Todennäköisesti tämä johtuu toimijoiden varastoefektistä.
Käyttötavarakaupan kehitys oli kesäkuussa odotuksiamme vaisumpaa
Nykyisten ennusteidemme perusteella odotamme Tokmannin myynnin kasvun olevan Q2’23:lla noin 6 % ja peilaten kesäkuun markkinadataan ennusteemme vaikuttaa olevan hieman yläkanttiin. Vielä huhti-toukokuussa käyttötavaramarkkina oli kasvanut 3 %:lla ja vaisun kesäkuun myötä on kvartaalin kokonaiskasvu enää vain noin 1 % plussalla. Muistutamme kuitenkin, että Tokmannin myynnistä noin puolet tulee päivittäistavaramyynnistä ja puolet käyttötavaramyynnistä, mikä rajaa käyttötavarakaupan heikkouden vaikutusta yhtiön myyntiin. Tokmanni julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina ja palaamme vielä kvartaalin odotuksiimme tällä viikolla julkaistavalla pre-kommentilla.
Myös Stockmann-divisioona ja K-Citymarket kuuluvat mukaan PTY:n indeksiin. Stockmannin ja Keskon Q2-raportit on jo julkaistu ja niistä saa myös pientä viitettä, miten kilpailijoilla on mennyt suhteessa markkinaan. Stockmann-divisioonan liikevaihto laski 6 % ja sen suoritus painoi siten myös kokonaismarkkinaa. K-Citymarket käyttötavaran toteutunut kasvu Q2:lla oli puolestaan 1,3 % ja siten linjassa markkinan kehityksen kanssa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille