Kauppa kehittyi vaisusti syyskuussa
Keskon, Tokmannin ja Lindexin Stockmannin kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto, laski prosentilla syyskuussa. Kehitys oli negatiivista niin elintarvikkeiden (-0,3 %) sekä käyttötavaramarkkinan osalta (-2,2 %). Käyttötavaran sisällä laskua veti sekä jo jonkin aikaa laskeneiden pukeutumisen (-5,4 %) sekä koti- ja vapaa-ajan tuoteryhmien myynti (-1 %). Myös Keskon food service -liiketoiminnan (Kespro) kohdemarkkina laski vertailukaudesta 0,9 %. Toimituspäivien määrä oli vertailukauden tasolla, ja PTY kommentoi ALV-kannan nousun vaikuttaneen myynnin kehitykseen negatiivisesti. Huomionarvoista on se, ettei ALV-kanta noussut kuitenkaan elintarvikkeissa.
Keskon PT-kauppa voitti markkinaosuuksia
Keskon jo raportoitujen myyntilukujen perusteella yhtiön PT-kauppa voitti markkinaosuuksia syyskuun aikana. Kuluttaja-asiakaskaupan myynti pysyi vertailukauden tasolla, kun taas Kespro kasvoi lähes 3 %. Käyttötavaramyynti laski odotetusti vertailukaudesta. Ero markkinaan nähden oli erityisen voimakasta etenkin Kespron osalta. Vaikka systemaattisten hintainvestointien aika koittaa vasta 2025 puolella, on Keskon hintakampanjoinnit arviomme mukaan ollut yksi tekijä syyskuun kuluttaja-asiakaskaupan markkinaa nopeamman kehityksen taustalla.
Tokmannin haastava markkinaympäristö on jatkunut Q3:lla
Markkinan kehitys jatkui Tokmannin kannalta väärään suuntaan. Tokmannille tärkeiden pukeutumisen sekä kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien myynti, jotka vastaavat karkeasti puolta yhtiön myynnistä, on laskenut systemaattisesti Q3:n ajan. Vaikka markkinan kehitys on ollut Tokmannin Suomen liiketoimintojen ennusteisiimme (Q3-liikevaihdon kasvu 1 % ja vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kasvu 0 %) nähden hieman heikompaa, saattaa yhtiön kertomat hintamielikuvapanostukset sekoittaa Tokmannin ja markkinan kehityksen välistä dynamiikkaa lyhyellä aikavälillä (ts. Tokmanni voittaisi markkinaosuutta). Tokmanni raportoi Q3-tuloksensa 15.11.
Lindexin tavaratalojen liikevaihto laski Q3:lla markkinan mukana
Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina laski syyskuussakin selvästi (5 %) ja Q3:lla kokonaisuutena samaa luokkaa. Lindex raportoi jo viime viikolla Q3-tuloksensa. Stockmann-tavaratalojen liikevaihto laski Suomessa Q3:lla 4 % ja yhtiö kommentoikin sen johtuneen muoti-kategorian laskusta markkinan mukaisesti, muiden kategorioiden pärjätessä hieman paremmin. Konsernitasolla (eli sekä Lindex että Stockmann-ketjut) Lindexin myynti Suomessa laski Q3:lla 3 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille