Kauppa kehittyi tasaisesti heinäkuussa
Keskon, Tokmannin ja Lindexin Stockmannin kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto pysyi vertailukauden tasolla (+0,4 %) heinäkuussa. Kehitys oli positiivista elintarvikkeiden osalta (+2 %), mutta käyttötavaramarkkinan liikevaihto jatkoi laskutrendillään (-3,3 %). Käyttötavaran sisällä laskua veti sekä pukeutumisen heikko kuukausi (-6,8 %) että koti- ja vapaa-ajan tuoteryhmien laskenut myynti (-2,2 %). Keskon food service -liiketoiminnan (Kespro) kohdemarkkina kasvoi vertailukaudesta nousseiden toimituspäivien avittamana 4,4 %.
Kesko kehittyi markkinaa nopeammin
Keskon jo raportoitujen heinäkuun lukujen perusteella yhtiön PT-kauppa voitti markkinaosuuksia heinäkuun aikana. Vaikka Keskon ruoan tukkukaupan lukuja (+5 %) tuki vertailukautta korkeampi toimituspäivien määrä, oli sen myynti kasvussa myös toimituspäiväkorjattuna. Keskon ero markkinaan on selvästi kääntynyt positiivisempaan suuntaan edellisvuoteen verrattuna, ja heinäkuun suoritus antaakin pientä uskoa Keskon tekemien hintamielikuvapanostusten uskottavuudesta. Arviomme mukaan tekemistä kuitenkin riittää vielä, jotta asiakkaiden luottamus Keskon tarjoamaan entistä matalampaan ostoskoriin vahvistuu, mikä arviomme mukaan tapahtuessaan nostaisi kauppakeskittymän asiakasvirtoja. Myös Kespro jatkoi vahvalla linjalla, kun sen kasvu oli markkinan kehitystä 2 %-yks. nopeampaa. Tämä näyttää olevan kuukaudesta ja vuodesta toiseen jatkuva trendi, mikä mielestämme viestii Kespron kilpailijoita paremmasta, kokonaisvaltaisesta asiakaslähtöisestä palvelumallista.
Tokmannille tärkeät tuoteryhmät laskivat markkinatasolla
Markkinakehitys Tokmannin kannalta oli kaksijakoista. Yhtäältä päivittäistavaramarkkinan 2 %:n nousu jossakin määrin tukee yhtiön suoriutumista, mutta toinen puolikas Tokmannin myynnistä tulee käyttötavaroista, joiden myynti laski markkinatasolla 3 %. Yhtiö kertoi Q2-raportin yhteydessä tulevansa panostamaan matalampiin hintoihin tavanomaista enemmän, jonka vaikutus jäänee loppuvuoden osalta nähtäväksi. Markkinaluvut ovat melko linjassa ennustamaamme Tokmannin Q3-liikevaihdon (+1 %) ja vertailukelpoisen LFL-liikevaihdon (0 %) kehitykseen nähden, mutta mikäli käyttötavaramarkkina jatkaa voimakkaalla laskutrendillä myös elo-syyskuun ajan, voivat ennusteemme olla hieman liian optimistiset. Tähän dynamiikkaan vaikuttaa myös syyskuussa voimaantuleva ”käyttötavaran” ALV-kannan korotus, joskin markkinauutisten perusteella halpakauppiaat eivät ole nostamassa hintoja, vaan korotuksen myötä tulevat kustannukset valuvat joko tavarantoimittajille tai kauppayhtiöille itselleen.
Lindexin tavaratalotoimintojen kannalta kvartaali alkoi surkeasti
Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina laski heinäkuussa reippaasti (-7 %). Olemme odottaneet Stockmann-tavarataloille lievästi positiivista myynnin kehitystä loppuvuodelle, joten kvartaalin alku jäi selvästi odotuksistamme ja tuo ennusteisiin negatiivista riskiä. Toki kyseessä oli vasta kvartaalin ensimmäinen kuukausi, joka on lisäksi tyypillisesti alennusmyyntivetoinen, joten liikevaihdon lasku voi kertoa myös vertailukautta pienemmistä alennusmyynneistä. Uskomme sen kuitenkin kertovan myös heikosta kysynnästä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille