Kaupan kasvu tammikuussa päivittäistavaroiden varassa
Keskon PT-kaupan, Tokmannin sekä Stockmannin kohdemarkkina (tavaratalo- ja hypermarketketjujen kauppa) kasvoi tammikuussa 3,5 %. Laskua nähtiin käyttötavaroiden (-1 %) puolella, kun taas elintarvikkeissa liikevaihto kasvoi 5,5 %. Käyttötavaroiden sisällä laskua ajoi marras-joulukuun tapaan etenkin pukeutuminen (-5 %), joskin myös kodin ja vapaa-ajan liikevaihto laski lievästi (-1 %). Trendi käyttötavarassa on epäsuotuisa sekä Stockmannin että Tokmannin kannalta, sillä näille tärkeä pukeutumisen tuoteryhmä on lasketellut jo kolme kuukautta.
Päivittäistavaramarkkinalla kasvu jatkui ja se oli 3,5 % vertailukauden yläpuolella. Päivittäistavaroiden inflaatio on hidastunut jo 2 %:iin, ja markkinan kasvua onkin jo jossakin määrin ajanut volyymien kasvu. PT-kaupassa aiempien kuukausien trendi jatkui, kun kuluttajat lisäsivät asiointiaan hyper- ja supermarketeissa, joissa tunnetusti hinnat ovat lähikauppoja edullisempia. Tämä viestii hintavetoisen kulutuksen jatkumisesta, joista esimerkiksi Tokmanni ja Kesko on pitkään viestinyt. Kespron kohdemarkkina eli food service-tukkukauppa kasvoi 3 % tammikuussa. Tätä tuki yhtä suurempi toimituspäivien määrä viime vuoteen verrattuna.
Kaupan lukuihin Q1:n aikana vaikuttaa ”rakenteellisesti” karkausvuoden tuoma lisäpäivä helmikuussa sekä pääsiäisen ajoittuminen maaliskuun loppuun, kun viime vuonna se oli Q2:n puolella huhtikuussa.
Tokmannille tärkeissä tuoteryhmissä laskua
Tammikuun markkinakehitys oli melko odotustemme mukaista, sillä odotamme Tokmannin Suomen Q1-liikevaihdon pysyvän suurin piirtein vertailukauden tasolla. Tämä toisin sanoen tarkoittaa vertailukelpoisen (like-for-like) liikevaihdon hienoista laskua, kun otamme huomioon myymäläverkoston laajenemisen. Yhtenä laskun ajurina toimiikin heikkona jatkunut pukeutumisen markkina. Toisaalta vertailukelpoista laskua perustelee myös melko vahva vertailukausi, jolloin Tokmannin like-for-like-kasvu oli 3 %, eikä markkinaympäristö mielestämme anna tulevalle kvartaalille olennaista myötätuulta. Konsernitasolla yhtiön kasvu tulee kuitenkin olemaan hurjaa Dollarstoren-integraation tuoman epäorgaanisen kasvun turvin.
Keskon PT-kauppa kehittyi markkinaa nopeammin
Keskon PT-kauppa kehittyi tammikuussa erinomaisesti peilaten sen viimeaikaiseen kehitykseen. Se kasvoi myös kokonaismarkkinaa hieman nopeammin (4 %), vaikkakin ylitystä arviomme mukaan ajoi food service -liiketoiminta, jonka myynti kasvoi trendinomaisesti 2 %-yksikköä kokonaismarkkinaa nopeammin. Kokonaisuudessaan markkinaluvut vahvistivat käsitystämme Keskon paremmasta lähdöstä uuteen vuoteen. Korostamme kuitenkin sitä, että trendin tulisi jatkua, jotta suurempia johtopäätöksiä Keskon kuluttajien PT-kaupan kilpailuaseman parantumisesta voisi vetää. Odotamme Keskon PT-kaupan liikevaihdon kasvavan Q1:llä 2 %.
Stockmannin tavaratalojen kannalta vuosi alkoi markkinoilla heikosti
Stockmannille tärkeä pukeutumisen markkina laski siis selvästi myös tammikuussa. Stockmannin Q1 kehitystä vertailukauteen nähden heikentää myös Hullujen Päivien ajoitus sekä Itiksen tavaratalojen pinta-alan pienentyminen, joka toteutui viime keväänä. Meidän liikevaihtoennusteemme Stockmann-tavarataloille on 5 % lasku Q1:llä. Edellä mainitut negatiiviset vaikutukset huomioiden tammikuun markkinakehitys on hieman odotuksiamme heikompaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille