HKFoods ja Atria: Siipikarjan vientiluvat Kiinaan vahvistavat tulospotentiaalia
Vientimahdollisuus merkittävälle Kiinan markkinalle tukee siipikarjatuotannon kokonaiskatetasoa ja mahdollistaa pitkällä aikavälillä tuotantovolyymien kasvattamisen. Emme tee muutoksia ennusteisiimme, mutta arvioimme vuotuisen tulosvaikutuksen voivan nousta positiivisessa skenaariossa miljooniin euroihin pitkällä aikavälillä. Vientivolyymien kasvattaminen voi kuitenkin ottaa aikaa useita vuosia ja toisaalta toimintaan liittyy myös poliittisia riskejä.
Vientiluvat vahvistuivat poliittisen vierailun yhteydessä
Sekä Atria että HKFoods tiedottivat keskiviikkona saaneensa vientiluvan siipikarjan lihan vientiin Kiinaan. Pyrkimys lupien hankkimiseen oli jo entuudestaan tiedossa, mutta viranomaishyväksyntöihin liittyvän byrokratian ja politiikan takia vientilupien myöntämisajankohdan arviointi oli haastavaa. Lupien myöntäminen ajoittui presidentti Alexander Stubbin Kiinan vierailun yhteyteen. Atria ja HKFoods ovat entuudestaan vieneet Kiinaan sianlihaa. Kiinalle tuonnissa on kyse myös politiikasta, jolla pyritään vaikuttamaan ulkopolitiikkaan ja Kiinan omiin vientimahdollisuuksiin. Esimerkiksi EU:n sähköautoille asettamat tullit ovat saaneet Kiinan uhkailemaan EU-alueella tuotetun sianlihan rajoittamisella tai tullimaksuilla, millä voisi olla puolestaan negatiivinen vaikutus eurooppalaiseen lihateollisuuteen.
Vienti tarjoaa lisää työkaluja tulostason parantamiseen
Arvioimme, että onnistuessaan Kiinan viennin vuotuinen tulosvaikutus voisi olla molemmille yhtiöille miljoonien eurojen luokkaa pitkällä aikavälillä. Kiinan vientikanava mahdollistaa lihataseen tehokkaamman hallinnan ja siipikarjan tuotannon kokonaiskatetason parantamisen, sillä erityisesti tietyistä luullisista osista, kuten siipipaloista ja varpaista saadaan Kiinassa parempaa hintaa verrattuna Euroopan vientimarkkinoihin. Sianlihan osalta Kiinaan on viety Suomesta lähinnä sellaisia tuotteita, joille ei löydy kotimarkkinoilta kysyntää. Siipikarja on Kiinassa kasvava segmentti ja näemme siinä laajemmat vientimahdollisuudet verrattuna sianlihaan, mutta tämä toki edellyttää yhtiöiltä mm. brändi- ja laatumielikuvan vahvistamista paikallisten asiakasyritysten keskuudessa. Yhtiöillä on entuudestaan asiakkaita Kiinassa sianlihan viennin kautta mm. ravintolasegmentissä ja ruokateollisuudessa. HKFoods kertoi aloittavansa viennin jo vuoden 2024 lopulla ja Atria vuoden 2025 alussa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille