H&M Q4’24 -ennakko: Haasteet katteissa jatkuvat Q4:lla
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 27.1.25 klo 8:53. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
H&M raportoi Q4’24-tuloksensa (syys-marraskuu) torstaina kello 9.00 Suomen aikaa. Odotamme lievästi positiivista liikevaihdon kasvua sekä paikallisissa valuutoissa että raportoiduissa luvuissa. Odotamme kuitenkin liikevoiton laskevan vertailukauteen nähden hieman alemman bruttokatteen ja vakaiden operatiivisten kulujen/myynnin suhteen vuoksi. Odotamme positiivista liikevaihdon kehitystä tilikauden 2025 alussa.
Odotamme kohtuullista liikevaihdon kasvua paikallisissa valuutoissa
Q3-raporttinsa yhteydessä H&M raportoi 11 %:n liikevaihdon kasvun syyskuussa. Uskomme kuitenkin, että markkinaolosuhteet ovat sen jälkeen olleet vaimeammat. Odotamme 4 %:n kasvua paikallisissa valuutoissa, mutta tämä johtaa vain 1 %:n raportoituun kasvuun merkittävän negatiivisen valuuttavaikutuksen vuoksi. Tämä 4 %:n kasvu edustaisi silti parasta neljännesvuosittaista kasvua vuoden 2022 alkupuoliskon jälkeen, jolloin kasvu oli vahvaa covid-ajan alhaisten vertailulukujen vuoksi.
Useat vastatuulet bruttokatteessa painavat tulosta
Vaikka H&M:n kate parani merkittävästi vuoden alkupuoliskolla bruttokatteen kasvun ansiosta, tilanne muuttui Q3:lla, kun bruttokate oli vakaa vertailukauteen nähden ja korkeammat operatiiviset kulut laskivat liikevoittomarginaalia merkittävästi.
Q4:lla H&M kohtaa useita bruttokatteen vastatuulia (kuten aiemmin on raportoitu), mukaan lukien alemmat hinnat, lisääntyneet alennusmyynnit ja negatiiviset vaikutukset ulkoisista tekijöistä, kuten tuotekustannukset ja rahtikulut. H&M:n tehokkuustoimenpiteet todennäköisesti kompensoivat osan näistä negatiivisista vaikutuksista, mutta odotamme bruttokatteen olevan 53,1 % Q4:lla, kun se vuotta aiemmin oli 53,7 %. Kiinteiden kustannusten osalta H&M:n aiempi tehokkuusohjelma on täysin voimassa ja pitää operatiiviset kulut kurissa, kun taas esimerkiksi lisääntyneet markkinointikulut nostavat operatiivisia kuluja. Q4:n lopussa yhtiö ilmoitti suunnitelmistaan sulkea Monki-ketjunsa, minkä odotetaan aiheuttavan Q4:lla saman suuruusluokan kustannuksia kuin Afoundin sulkeminen Q3:lla (200 MSEK). Kaiken kaikkiaan odotamme operatiivisten kulujen osuuden liikevaihdosta pysyvän viime vuoden tasolla, sillä maltillinen liikevaihdon kasvu ja tehokkuuden parantuminen pitävät kustannukset kurissa. Siksi odotamme sekä liikevoittomarginaalin että absoluuttisen liikevoiton laskevan vertailukauteen nähden alemman bruttokatteen seurauksena.
Odotamme osingon lievää nousua
Odotamme osingon lievää nousua 6,50 SEK:stä 6,75 SEK:iin. H&M on maksanut 6,50 SEK:n osinkoa useiden vuosien ajan, mikä on korkeampi kuin tulos. Vuodelle 2024 ennustamme osakekohtaiseksi tulokseksi noin 7,00 SEK, mikä mahdollistaa kestävän osingonkorotuksen. Odotamme H&M:n maksavan suurimman osan tuloksestaan osingonjakona pitkällä aikavälillä. Yhtiö ostaa kuitenkin myös ajoittain omia osakkeitaan, joten osakkeenomistajien kokonaistuotto voi ylittää osingot. Jos yhtiö priorisoi omien osakkeiden takaisinostoja, osinko voi pysyä 6,50 SEK:ssä.
Odotamme positiivista liikevaihdon ja katteiden kehitystä tilikaudella 2025
Vaikka H&M ei anna taloudellista ohjausta, se todennäköisesti julkaisee joulukuun ja tammikuun myyntiluvut Q4-raporttinsa yhteydessä. Odotamme 3,5 %:n kasvua paikallisissa valuutoissa Q1’25:lla (joulu-helmikuu) ja 3 %:n kasvua koko vuodelle 2025. Odotamme bruttokatteen olevan hieman yli 53 % tulevina vuosina ja liikevaihdon kasvun alentavan operatiivisten kulujen osuutta liikevaihdosta ja nostavan liikevoittomarginaalin noin 8 %:iin vuonna 2025 ja kohti 9 %:ia vuonna 2026. Uskomme, että yhtiön 10 %:n tavoite on haastava saavuttaa. Lisäksi H&M:ään voivat vaikuttaa uudet tullit Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä. Yhdysvallat edustaa noin 15 %:ia H&M:n myynnistä, kun taas Kiina vastaa noin 25 %:sta sen hankinnoista. Näillä tulleilla olisi todennäköisesti negatiivinen vaikutus katteisiin, ainakin lyhyellä aikavälillä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
H&M
Hennes & Mauritz is a retail chain. The range consists of clothing, shoes, and accessories. The group also includes brands such as COS, Monki, Weekday, Cheap Monday, and Other Stories. Today, the company also conducts business in home furnishings via H&M Home. The company has a presence in all global regions. H&M was originally founded in 1947 and is headquartered in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.12.2024
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 236 035,0 | 235 485,0 | 244 725,0 |
kasvu-% | 5,6 % | −0,2 % | 3,9 % |
EBIT (oik.) | 13 538,0 | 16 840,2 | 19 843,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,7 % | 7,2 % | 8,1 % |
EPS (oik.) | 4,73 | 7,04 | 8,53 |
Osinko | 6,50 | 6,75 | 7,50 |
Osinko % | 3,7 % | 5,1 % | 5,7 % |
P/E (oik.) | 37,55 | 18,87 | 15,58 |
EV/EBITDA | 9,06 | 7,02 | 6,33 |
