Fiskarsilta jo kolmas positiivinen tulosvaroitus tälle vuodelle
Fiskars tiedotti keskiviikkona pörssin sulkeutumisen jälkeen nostavansa vuoden 2021 näkymiään vahvan Q2-kehityksen siivittämänä. Yhtiö odottaa nyt, että konsernin vertailukelpoinen EBITA on 140-160 MEUR (2020: 136,8 MEUR). Aiemman 19.4. annetun ohjeistuksen mukaan haarukka oli 130-145 MEUR. Yhtiö ei tarkentanut tiedotteessa, mitkä tekijät johtivat Q2:n vahvaan kehitykseen, joten yksityiskohtia joudutaan odottamaan 29.7. julkistettavaan Q2-raporttiin asti. Yhtiöllä ovat taustalla vahvat vertailukauden (Q2’20) luvut sekä Terra- että Crea -segmenteissä, kun taas Vita-segmentillä oli heikko vertailukausi.
Fiskars ei edelleenkään anna ohjeistusta liikevaihdon kehityksestä ja näkyvyyden kerrottiin pysyvän heikkona Covid-19 -pandemian, rajoitusten vapautumisen, globaalien toimitusketjujen ongelmien ja raaka-aineiden hinnannousun takia. Ohjeistushaarukan nostaminen ja samalla laajentaminen kertoo mielestämme siitä, että kysynnän pohjavire on kunnossa, mutta em. haasteet aiheuttavat vielä merkittävää epävarmuutta toimintaympäristössä.
Fiskarsin alkuvuosi on ollut todella vahva. Tästä kertoo erittäin hyvä Q1-raportti (liikevaihdon kasvu 18 % ja vertailukelpoisen EBITA:n kasvu 163 %) sekä kolme tänä vuonna annettua positiivista tulosvaroitusta. Yhtiön tuloskunto on noussut vahvalle tasolle, sillä koronapandemia on lisännyt tuotteiden kysyntää ja viime vuosina tehdyt rakennemuutos- ja tehostamisohjelmat ovat alkaneet näkyä kannattavuudessa positiivisesti. Myös säät ovat tänä vuonna olleet yhtiölle suotuisat. Saimme Q1-raportista sellaisen kuvan, että sekä myynti- että myyntikatteet ovat kehittymässä odotuksiamme paremmin ja väliaikaisiksi arvioimamme kulusäästöt näyttävät jäävän isoilta osin pysyväksi tilaksi koronan jälkeenkin.
Kirjoitimme Q1-raportin jälkeisessä päivityksessämme 30.4., että pandemian vuoksi Fiskarsin näkyvyys pysyy heikkona, mutta yhtiö on hyvässä tuloskunnossa ja vahvan kysynnän jatkuessa arvioimme yhtiöllä olevan mahdollisuudet ylittää 2021 tulosohjeistus. Käsityksemme mukaan alkuvuoden varovainen ohjeistus ja sitä seuranneet positiiviset tulosvaroitukset johtuivat siitä, että yhtiön myyntiluvut olivat olleet alkuvuonna yllättävän hyvät, mutta tietyissä liiketoiminnoissa (mm. Yhdysvaltain puutarhakategoria) oli epävarmaa, oliko vahva kysyntä osittain varastojen täyttöä vai oliko loppukysyntä ihan aidosti näin korkealla tasolla. Keskiviikkoiltana saimme jo kolmannen vahvistuksen sille, että kyse on todennäköisesti jälkimmäisestä ja Fiskarsin tuotteiden kuluttajakysyntä on jatkunut vahvana. Vahvasta kuluttajakysynnästä olemme saaneet merkkejä tänä vuonna mm. Keskon ja muiden kuluttajatuoteyhtiöiden positiivisista tulosvaroituksista.
Rohkaisevien alkuvuoden kate- ja kulurakenteeseen liittyen havaintojen johdosta olimme jo valmiiksi nostaneet Q1-raportin jälkeisessä päivityksessämme Fiskarsin vuoden 2021 vertailukelpoisen EBITA-ennusteemme 146 MEUR:oon (EBITA 12,1 %), mikä oli yhtiön silloisen ohjeistuksen yläpuolella. Vuoden 2021 vertailukelpoinen EBITA-ennusteemme on siten lähes uuden ohjeistushaarukan keskivälissä ja suosituksemme osakkeelle on positiivinen (suositus: lisää, tavoitehinta: 19,0 euroa), joten emme näe tarvetta tehdä muutoksia ennusteisiimme tai näkemykseemme ennen 29.7. julkistettavaa Q2-raporttia.
Ennusteidemme mukaiset Fiskarsin 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 32x ja 14x. Vuoden 2021 korkea P/E johtuu siitä, että tulosta painavat merkittävät kertaluonteiset kulut liittyen entisen Living-segmentin muutosohjelmaan, organisaation uudelleenjärjestelyohjelmaan ja Q1:lle kirjatut 28 MEUR:n jälkiverot. Kertaeristä oikaistu 2021 P/E on selvästi matalampi 17x ja 2021-2022 tulosennusteillamme Fiskarsin arvostus on 20-30 % verrokkiryhmän alapuolella. Osinkoennusteemme lähivuosille ovat 4,1 % ja 4,4 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 203,0 | 1 233,0 |
kasvu-% | 2,36 % | 7,78 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 131,7 | 129,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 10,95 % | 10,48 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 0,99 | 1,20 |
Osinko | 0,60 | 0,70 | 0,75 |
Osinko % | 4,01 % | 4,22 % | 4,52 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 16,72 | 13,85 |
EV/EBITDA | 7,32 | 9,37 | 7,50 |