Fiskars: Positiiviset signaalit vahvistuvat
Fiskarsin Q1 oli vahva. Yhtiön tuloskunto on noussut erinomaiselle tasolle, sillä koronapandemia on lisännyt yhtiön tuotteiden kysyntää ja viime vuosina tehdyt rakennemuutos- ja tehostamisohjelmat alkavat näkyä kannattavuudessa. Luottamusta herättäneen raportin johdosta nostimme hieman lähivuosien ennusteitamme, minkä takia päivitämme tavoitehintamme 19,0 euroon (aik. 18,0 euroa). Positiivisten näkymien ja maltillisen arvostuksen takia toistamme lisää-suosituksemme.
Q1-luvut olivat erittäin vahvat ja ne ylittivät selvästi vertailukauden
Yhtiö nosti vuoden 2021 ohjeistustaan viime viikolla, minkä yhteydessä annettiin myös ennakkotiedot Q1 liikevaihdosta ja liikevoitosta. Luvut olivat siten jo pääosin tiedossa, eikä niihin liittynyt yllätyksiä. Liikevaihto kasvoi 18 % ja oli 302 MEUR. Kasvu tuli kaikista liiketoiminnoista, kaikilta maantieteellisiltä alueilta, ja kysyntää tuki se, että ihmiset viettivät enemmän aikaa kotonaan. Vertailukelpoinen EBITA kasvoi 163 % ja oli 50 MEUR. Kaikki liiketoiminta-alueet paransivat tulostaan merkittävästi.
Viime viikolla päivitetty ohjeistus vuodelle 2021 toistettiin odotetusti
Yhtiö odottaa vuonna 2021 vertailukelpoisen EBITA:n olevan 130-145 MEUR (2020: 137 MEUR). Yhtiön mukaan Q1:n vahva kehitys on jatkumassa ja oletamme myös Q2-raportin ylittävän hyvän vertailukauden. Pandemian vuoksi näkyvyys pysyy heikkona, mutta yhtiö on hyvässä tuloskunnossa ja vahvan kysynnän jatkuessa arvioimme yhtiöllä olevan mahdollisuudet jopa ylittää nykyinen ohjeistus. Pidimme vuoden 2021 liikevaihtoennusteemme ennallaan 1203 MEUR:ssa, mikä tarkoittaa 8 %:n kasvua edellisvuodesta. Saimme raportista sellaisen kuvan, että yhtiön myyntikatteet ovat kehittymässä odotuksiamme paremmin ja väliaikaiseksi arvioimamme kulusäästöt näyttävät jäävän isoilta osin pysyväksi tilaksi koronan jälkeenkin. Yhtiö kommentoi, että väliaikaiset säästötoimet tukivat kannattavuutta koko vuonna 2020, mutta näillä toimilla oli vain vähäinen vaikutus Q1’21 tulokseen. Rohkaisevien kate- ja kulurakenteeseen liittyvien havaintojen johdosta nostimme vertailukelpoisen EBITA-ennusteemme 146 MEUR:oon (EBITA 12,1 %), mikä on hieman nykyisen ohjeistushaarukan yläpuolella.
Portfolio on kunnossa ja kannattavuusohjelmien tuloksista näkyy rohkaisevia merkkejä
Fiskarsilla on viime vuosina ollut vaikeuksia kasvun kanssa ja yhtiö on keskittynyt laittamaan omaa tonttiaan kuntoon. Yhtiö on viime vuosina keskittynyt kansainvälisiin pääbrändeihinsä, karsinut tuoteportfoliota ja heikoimpia myyntikanaviaan. Yhtiö on järjestänyt organisaationsa uudelleen, vienyt läpi tehostamisohjelmia ja irtisanonut merkittävän määrän henkilöstöä. Näiden toimenpiteiden ansiosta myyntikate-% on tervehtynyt ja liiketoiminnan kulut ovat laskeneet. Viime vuosina tehdyistä lukuisista uudelleenjärjestely- ja kulusäästöohjelmista on alkanut näkyä rohkaisevia merkkejä ja alamme luottaa enemmän kannattavuuden kestävään tasokorjaukseen. Kunhan yhtiö vain onnistuu pitämään pientä kasvua yllä, tulevat volyymikasvu, parantuneet myyntikatteet sekä tehostunut operatiivinen toiminta näkymään hyvänä tulosvipuna. Nostimme vuosien 2022-2023 liikevoittoennusteitamme 4-6 % ja odotamme nyt lähivuosille 10,5 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia (EBIT).
Tulospohjainen arvostus on päivitetyillä ennusteillamme maltillinen ja osinkotuotto hyvällä tasolla
Fiskarsin 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 33x ja 15x. Vuoden 2021 korkea P/E johtuu siitä, että tulosta painavat merkittävät kertaluonteiset kulut liittyen entisen Living-segmentin muutosohjelmaan, organisaation uudelleenjärjestelyohjelmaan ja Q1:lle kirjatut 28 MEUR:n jälkiverot. Kertaeristä oikaistu 2021 P/E on selvästi matalampi 18x ja 2021-2022 ennusteillamme Fiskarsin arvostus on 20-30 % verrokkiryhmän alapuolella. Osinkoennusteemme lähivuosille ovat 4,0 % ja 4,3 %. Fiskars on tasaisen vahvaa tulosta tekevä, monia arvokkaita brändejä omistava yhtiö, jolla on vahva tase ja hyvin hajautettu liiketoiminta. Tästä syystä pidämme nykyistä tasepohjaista arvostusta (P/B 1,9x) neutraalina ja yhtiön riskiprofiili on maltillinen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 203,0 | 1 233,0 |
kasvu-% | 2,36 % | 7,78 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 131,7 | 129,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 10,95 % | 10,48 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 0,99 | 1,20 |
Osinko | 0,60 | 0,70 | 0,75 |
Osinko % | 4,01 % | 4,22 % | 4,52 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 16,72 | 13,85 |
EV/EBITDA | 7,32 | 9,37 | 7,50 |