Fiskars: Verrokki Husqvarna varoitti Q3-tuloksestaan
Fiskarsin verrokki Husqvarna varoitti myöhään eilen illalla Q3-tuloksensa jäävän odotuksia heikommaksi haastavan markkinatilanteen takia. Laskimme samasta syystä Fiskarsin ennusteitamme viime viikolla julkaistussa raportissa ja näemme yhtiöllä tulosvaroitusriskin, joten Husqvarnan kommentit vahvistavat näkemystämme, joskin yhtiöillä on vain osin vertailukelpoisia liiketoimintoja.
Husqvarnalta tulosvaroitus
Husqvarna varoitti myöhään eilen illalla Q3-tuloksestaan. Ruotsalaisyhtiöille tyypilliseen tapaan yhtiöllä ei ollut ohjeistusta sen paremmin kvartaalille kuin koko vuodelle, mutta varoitus kertoo kvartaalin sujuneen aiempia odotuksia heikommin. Yhtiö kertoo heikkouden syyksi haastavat markkinaolosuhteet, vaisun kuluttajakysynnän sekä puutarhakauden loppuessa asiakkaiden halun pienentää varastoja. Husqvarnan liiketoiminta ei ole täysin verrattavissa Fiskarsiin, mutta sen toinen pääsegmentti Gardena, on hyvin vertailukelpoinen Fiskarsin puutarhaliiketoimintaan, joka on pääosa Fiskars-segmentistä. Husqvarna odottaa Q3:n liikevaihdon laskevan orgaanisesti 5 % ja liikevoiton jäävän nollatasoon, kun Bloombergin mukaan analyytikot odottivat lähes 5 % marginaalia kvartaalilta.
Fiskars kohdannee samoja haasteita, ohjeistuksessa laskupainetta
Fiskarsin puutarhanhoito- ja ulkoilutuotteet ovat noin 30 % sen liikevaihdosta, kun taas mm. sisustus- ja kattaustuotteita sisältävä Vita -segmentti on noin puolet sen liikevaihdosta. Vaikka Vita-segmentti ei ole suoraan Husqvarnaan verrattavissa olevaa liiketoimintaa, uskomme vaisun kuluttajakysynnän näkyvän myös sen kysynnässä. Laskimme viime viikolla julkaistussa raportissa ennusteemme Fiskarsin 2024 oik. liiketuloksen osalta hieman viime vuoden tason alapuolelle, kun Fiskars on ohjeistanut hieman parempaa. Näin ollen näemme ohjeistuksessa laskupainetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 129,8 | 1 181,0 | 1 228,6 |
kasvu-% | −9,50 % | 4,53 % | 4,03 % |
EBIT (oik.) | 110,2 | 108,1 | 130,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,75 % | 9,15 % | 10,63 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 0,94 | 1,04 |
Osinko | 0,82 | 0,85 | 0,90 |
Osinko % | 4,66 % | 5,85 % | 6,20 % |
P/E (oik.) | 17,49 | 15,46 | 13,90 |
EV/EBITDA | 11,32 | 11,61 | 7,72 |