Fiskars laaja raportti: Voittavilla brändeillä uuteen kasvuvaiheeseen
Fiskarsin sijoitustarina on edennyt kiinnostavaan taitekohtaan, kun uudella strategiakaudella painotetaan kasvua ja hyvälle tasolle nousseen operatiivisen kannattavuuden lisäksi pitkään tuloskuntoa nakertaneiden kertaluonteisten kulujen odotetaan päättyvän. Haluamme yhtiöltä lisää näyttöjä ennen kuin olemme vakuuttuneita uuden strategiakauden taloudellisten tavoitteiden saavuttamisesta, mutta kunnianhimoiset tavoitteet ja vahvat suoritukset uuden johdon alla antavat rohkaisevia signaaleja sijoittajille. Teimme päivityksessämme pieniä ennustemuutoksia joulukuussa tiedotetun Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan myynnin seurauksena, mutta toistamme 24,0 euron tavoitehintamme. Hyvän tuotto-odotuksen takia pidämme kiinni lisää-suosituksestamme. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Fiskars ympäröi kuluttajia laajalla ikonisten lifestyle-tuotteiden perheellä
Fiskars on laajan ja arvostetun brändisalkun omaava kuluttajatuoteyhtiö, jonka tuotteet keskittyvät kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Nykymuotoinen Fiskars on muodostunut usean yrityskaupan myötä, jotka ovat vieneet yhtiön uusille maantieteellisille alueille ja tuotekategorioihin. Joissakin Fiskarsin tuotekategorioissa on havaittavissa selvää kausiluonteisuutta, mutta laaja tuotetarjooma tasoittaa kausivaihteluiden vaikutusta konsernitasolla. Konsernin brändiportfolioon kuuluvia brändejä ovat mm. Fiskars, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin by Arabia, Gerber, Wedgwood ja Waterford. Laajan brändi- ja tuotetarjooman lisäksi Fiskars on hyvin globaali toimija ja maantieteellisesti hajautettu. Fiskarsin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja sillä on toimintoja yli 30 maassa.
Lukuisten muutosprosessien jälkeen konserni on valmis uuteen kasvuvaiheeseen
Fiskarsia on määrätietoisesti kehitetty laajasta holdingyhtiöstä yhdeksi integroiduksi yhtiöksi. Tämä on edellyttänyt ostettujen yhtiöiden tavoitteellista integraatiota, eri liiketoiminnoista ja sijoituksista luopumista sekä tuotantoketjujen yhtenäistämistä. Prosessi ei ole ollut helppo, vaan Fiskars on viettänyt viimeiset 10 vuotta eri tehostusohjelmien kierteessä, jotka ovat vieneet johdon aikaa pois kasvun tavoittelusta. Yhtiö on vihdoin saanut perustan hyvään kuntoon ja on valmis tavoittelemaan määrätietoista kasvua. Viimeisten tehostusohjelmien odotetaan päättyvän 2021 aikana, mikä toteutuessaan tarkoittaa positiivista tasokorjausta raportoituun tulokseen. Yhtiö julkisti syksyllä 2021 uuden strategian ja antoi uudet taloudelliset tavoitteet, jotka sisältävät noin 5 % vuotuisen liikevaihdon kasvun ja noin 15 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin vuoden 2025 loppuun mennessä. Tavoitteet eivät toteudu helposti, mutta maalaavat rohkaisevaa kuvaa viime vuosien vahvan vireen jatkuvuutta ajatellen. Jatkuvien toimintojen liikevaihto kasvaa ennusteissamme orgaanisesti ~4 %/.v ja vuoden 2025 liikevoittomarginaali jää 12,5 %:iin, joten odotuksemme ovat vielä selvästi annettuja tavoitteita maltillisemmat. Uudella strategiakaudella yhtiö panostaa voittaviin brändeihin, kaupalliseen erinomaisuuteen ja suoraan kuluttajamyyntiin. Fiskarsilla on varaa kasvaa usealla eri markkina-alueella, mutta nykyisen strategiakauden ambitiot suuntautuvat pääosin Yhdysvaltoihin ja Kiinaan.
Tuloskasvu ja osinko nostavat tuotto-odotuksen hyvälle tasolle
Ennusteidemme mukainen 2022 arvostus on edullinen (P/E 16x, EV/EBITDA 9x), mikäli uusia kertaluonteisia kuluja aiheuttamia tehostusohjelmia ei jälleen aloiteta. Vuoden 2022 ennusteillamme osake tarjoaa yli 5 %:n staattista tulostuottoa ja ~6 %:n vuotuista tuloskasvua, mitkä ylittävät yhdessä määrittämämme tuottovaateen selvästi. Fiskarsilla on lisäksi erittäin vahva tase, joka antaa taloudellista liikkumavaraa yritysostojen varalle ja mahdollistaa tulosta suuremman osingonjaon. Ennusteemme ovat maltillisia yhtiön omiin tavoitteisiin nähden, joten osake tarjoaa odotuksiamme suurempaa tuottoa, jos tavoitteet saavutetaan. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin riski kotoilutrendin hellittäessä olemattomaan kasvuun palaamisesta tai tehostamisohjelmien kierteen jatkuminen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.12.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 229,1 | 1 199,4 |
kasvu-% | 2,36 % | 10,12 % | −2,42 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 154,1 | 150,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 12,54 % | 12,53 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,21 | 1,45 |
Osinko | 0,60 | 0,80 | 0,95 |
Osinko % | 4,01 % | 5,26 % | 6,25 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 12,56 | 10,46 |
EV/EBITDA | 7,32 | 6,52 | 5,85 |