Kotimaisen kaupan myynti laski huhtikuussa
Keskon PT-kaupan, Tokmannin sekä Lindexin kohdemarkkina (tavaratalo- ja hypermarketketjujen kauppa) laski huhtikuussa 3,4 %. Elintarvikkeet laskivat noin 3 %, mutta käyttötavaroiden markkina päätyi lähes 5 %:n laskuun. Elintarvikkeiden kysyntää heikensi etenkin pääsiäisen vertailukaudesta poikkeava ajoittuminen maaliskuulle. Käyttötavaran sisällä lasku jakautuu 3 %:n pukeutumisen ja 6 %:n kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien supistumiseen. Arviomme mukaan käyttötavaran markkinalaskuun on vaikuttanut Suomen poliittisten lakkojen vaikutus ja myöhästynyt kevät. Heikon maaliskuun jälkeen toinen peräkkäinen laskukuukausi on kuitenkin mielestämme odotuksia heikompi. Kespron Foodservice -markkina kasvoi 4 %, suhteellisen vähän huomioiden, että toimituspäiviä oli 3 vertailukautta enemmän.
Toimituspäivät tukivat Keskoa huhtikuussa
Kesko raportoi aiemmin huhtikuun myyntiluvut, eikä markkinaluvut tuo olennaista informaatioarvoa. Keskon PT-kaupan myynti oli edellisvuoden tasolla. Ruoan tukkumyynti kauppiaille laski 1 % ja Kespro kasvoi 5 %. Käsityksemme mukaan PTY:n markkinaluvut raportoidaan vähittäismyynnin mukaisesti, kun taas Keskon luvut heijastelevat etupainotteisia tukkumyynnin lukuja, jotka ovat alttiimpia toimituspäivien heittelylle. Kespron myynti kasvoi 5 % hieman nopeammin kuin markkina, mikä viestii markkinaosuuden saavuttamisen jatkuneen.
Kvartaalin alku heikko Tokmannin kannalta
Tokmannille tärkeä käyttötavaramarkkinan 5 %:n lasku huhtikuussa on heikko kehitys. Käsityksemme mukaan kulutus on keskittynyt päivittäisiin, alhaisemman hintapisteen tuoteryhmiin. Arvioimme osan käyttötavaramyynnistä valuneen hypermarketeille korkeiden asiakasvirtojen ja hintakampanjoinnin seurauksena. Ennustamme Tokmannin Suomen liikevaihdon pysyneen Q2:llä noin vertailukauden tasolla, jota tukee uudet myymälät, vertailukelpoisen kasvun ollessa lievästi negatiivinen. Huhtikuun kehitys on siten odotuksiamme heikompi, mutta kelien käännyttyä kesäisiksi toukokuussa pitäisi uskoaksemme nähdä parempaa kehitystä.
Lindex Groupin Stockmann-tavaratalojen Q2:sta tukee Hullujen Päivien ajoitus
Lindex-konsernille tärkeän pukeutumisen markkinan kehitys oli huhtikuussa -3 %, kun odotuksemme Stockmann-divisioonan Q2-kasvuksi on 7 %. Tätä tukee merkittävästi Hullujen Päivien ajoitus vertailukautta enemmän Q2:n puolelle. Huhtikuun markkinakehitys on kuitenkin Lindexinkin kannalta mielestämme heikko luku.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille