Kotimainen kauppa kasvoi elokuussa
Keskon päivittäistavarakaupan, Tokmannin ja Lindexin tavaratalotoimintojen kohdemarkkina kasvoi elokuun aikana 3 %. Kaupan kasvusta pääosin vastasi elintarvikkeet lähes 5 %:n nousullaan, kun taas käyttötavaroiden tuotekategoria laski prosentilla. Käyttötavaran sisällä laskua veti edelliskuukausien tapaan pukeutumisen tuoteryhmä, kun taas kodin ja vapaa-ajan tuotteet nousivat prosentilla. Food service -tukkukauppa laski 2,5 % vertailukaudesta, mihin vaikutti vertailukaudesta yhdellä jäänyt toimituspäivien määrä.
Keskon kuluttajien ruokakauppa jäi markkinasta
Keskon jo raportoimien myyntilukujen perusteella yhtiön Päivittäistavarakaupan myynti jäi melko selvästi markkinasta, kun tämä kokonaisuutena laski 2 %. K-kauppiaille suuntautuva ruoan tukkukauppa laski 3 %, mikä on selvä pettymys markkinalukuihin nähden. Keskon käyttötavaramyynti niin ikään laski elokuussa markkinan tapaan. Poikkeuksena Kespron food service -liiketoiminta jatkoi tasaisen vahvaa markkinaosuuksien haalimista, kun se kasvoi noin 2 %. Vaikka Keskon kuluttajien ruokakaupan markkinaosuuksien häviämisen kulmakerroin on oleellisesti pienentynyt viimevuotisesta, nostaa trendinomainen markkinaa hitaampi kehitys huolta tulevaisuuden kilpailukyvystä.
Tokmannille tärkeiden tuoteryhmien markkinakehitys vaihtelevaa
Tokmannille tärkeän käyttötavaramarkkinan kehitys on ollut hyvin mollivoittoista viime aikoina. Tästä poiketen on kodin ja vapaa-ajan tuotteiden elokuun kasvu mielestämme positiivinen seikka Tokmannin näkökulmasta. Toisaalta pukeutumisen tuoteryhmän jo jonkin aikaa jatkunut selvä lasku tulee todennäköisesti rokottamaan yhtiön Q3-tulosta. Odotamme Tokmannin kasvavan Q3:lla prosentilla (vanhat myymälät ~0 %), jota tukee vertailukautta muutamaa myymälää korkeampi myymäläverkosto. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna on heinäkuun (-3 %) ja elokuun (-1 %) käyttötavaramarkkinan kehitys ollut hieman odotuksiamme vaisumpaa. Tämä toisin sanoen edellyttää markkinalta hyvää syyskuuta tai Tokmannilta markkinaosuuksien voittamista ennusteidemme tasoisen myynnin saavuttamiseksi.
Lindexin tavaratalotoimintojen kannalta markkinan kehitys jatkui heikkona
Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina laski elokuussakin selvästi (6 %) ja heinä-elokuussa samaa luokkaa. Vaikka laskimme hiljattain ennustettamme Stockmann-tavaratalojen loppuvuoden myynnin kehityksestä, nykyinen Q3-ennusteemme (-3 %) on edelleen korkeampi kuin kvartaalin kahden ensimmäisen kuukauden markkinakehitys. Siten riski ennusteiden suhteen säilyy negatiivisella puolella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille