Finnairin liikennedata oli odotuksiamme vaisumpaa maaliskuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa maaliskuulta, joka oli ennusteitamme heikompi käytännössä kaikkien konsernitason matkustajaliikenneparametrien osalta. Vaisuhkoa kehitystä vertailukauteen nähden selittävät osaltaan lentojen peruutuksiin johtaneet työtaistelutoimet sekä pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle. Finnair julkistaa Q1-raporttinsa 29.4.
Matkustajaliikenteen myynti jäi vaisuksi kausiluonteisesti hiljaisella jaksolla
Maaliskuussa Finnairin oman toiminnan matkustajamäärä ja myyty volyymi laskivat 2 %, kun taas kapasiteetti kasvoi noin prosentin verran. Matkustajavolyymien nihkeää kehitystä vertailukauteen nähden selittää maaliskuussa osaltaan pääsiäisen matkustussesongin ajoittuminen tänä vuonna huhtikuun puolelle. Suhteessa helmikuuhun numerot kuitenkin paranivat, mikä on tyypillistä lentopäivien selkeä lukumääräero huomioiden.
Finnairin matkustajamäärä kasvoi Aasiassa 7 %, mikä alitti ennusteemme. Alueen volyymi ja kapasiteetti taas supistuivat hieman, kun olimme odottaneet niiden osalta kasvua. Näiden tekijöiden summana Aasian kehitys oli ennusteitamme heikompaa. Toisella kaukoliikennealueella Pohjois-Amerikassa kapasiteetti kasvoi Dallasiin lisättyjen vuorojen ansiosta ja myös matkustajamäärät kehittyivät odotuksiamme ripeämmin. Myydyt volyymit eivät kuitenkaan pysyneet kapasiteetin perässä, minkä myötä alueen kehitys jäi maaliskuussa hieman ennusteitamme vaisummaksi.
Euroopassa ja myös Kotimaassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön, mikä nosti Euroopassa kapasiteettia 10 % ja Kotimaassa 3 %. Erityisesti Kotimaassa – mutta myös Euroopassa – matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät kuitenkaan pysyneet kapasiteetin kasvun tahdissa, minkä vuoksi alueiden kehitys jäi katsauskaudella ennusteitamme vaisummaksi. Euroopan ja Kotimaan osalta pääsiäisen ajoituksen vaikutus on myös luultavasti ollut hieman odotuksiamme suurempi. Lähi-idässä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa reiteillä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan päättyi tammikuussa, minkä myötä alueen kapasiteetti, myydyt volyymit sekä matkustajamäärät laskivat selvästi.
Matkustajakäyttöaste jäi pitkästä aikaa odotuksiamme vaisummaksi
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste asettui maaliskuussa 73 %:iin, joka alitti ennusteemme noin 3 %-yksiköllä. Lukema heikkeni myös vertailukaudesta 2 %-yksiköllä, mitä kuitenkin osaltaan selittää pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuun puolelle ja ilman pääsiäisen lomasesonkia maaliskuu onkin Finnairille kausiluontoisesti heikohko. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli niin ikään hieman normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020–2021) maaliskuita alempana. Pidemmän ajan keskiarvosta jäänyt matkustajakäyttöaste johtui nähdäksemme etenkin lyhyiden reittien kapasiteetin ripeästä kasvusta, lyhyiden reittien osuuden kasvusta portfoliosta (sis. Venäjän ylilentokiellon negatiivinen vaikutus Aasian liikenteeseen) sekä pääsiäisen ajoituksen vaihtelusta.
Alueista Kotimaan ja Pohjois-Amerikan matkustajakäyttöasteet jäivät maaliskuussa hyvin vaisuille ja odotuksiamme matalammille tasoille noin 67 %:iin ja 69 %:iin. Myös Euroopassa matkustajakäyttöaste (~72 %) säilyi vaisulla ja ennustettamme matalammalla tasolla. Sen sijaan Aasian (~75 %) sekä Lähi-idän (~77 %) matkustajakäyttöasteet olivat kohtuullisilla tasoilla ja suunnilleen odotustemme mukaiset.
Maaliskuussa pientä helpotusta rahdille
Maaliskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi Aasian ja Lähi-idän kapasiteetin laskusta huolimatta noin prosentin verran. Rahdille sekä tammikuu että helmikuu olivat haastavia, eikä maaliskuun kehitys vielä päätä huimannut. Siten rahdin startti vuoteen on ollut melko selvästi odotuksiamme heikompi.
Alkuvuoden volyymikehitys oli hieman odotuksiamme vaisumpaa
Kokonaisuutena Finnairin maaliskuun liikenneraportti jäi odotuksiamme pehmeämmäksi, sillä konsernitason matkustajamäärä, kapasiteetin kasvu, myyty volyymi ja matkustajakäyttöaste jäivät ennusteistamme. Päivitämme Finnairin ennusteemme tarvittaessa ennen yhtiön Q1-raporttia. Toistaiseksi ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 8 %, liikevaihdon 9 % 3316 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton 11 % 168 MEUR:oon. Finnair ohjeisti tilinpäätöksensä yhteydessä helmikuussa vuodelle 2025 noin 10 %:n kapasiteetin kasvua, 3,3–3,4 miljardin euron liikevaihtoa ja 100–200 MEUR:n oikaistua liikevoittoa. Q1:n odotuksiamme vaisumman kehityksen ja edelleen jatkuvien työtaistelujen takia ennusteriskit ovat mielestämme jossain määrin negatiivisia, mutta Finnairin vuosituloksen näkökulmasta avainroolissa on kuitenkin kesäsesongin onnistuminen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 048,7 | 3 315,5 | 3 362,0 |
kasvu-% | 2,0 % | 8,7 % | 1,4 % |
EBIT (oik.) | 151,4 | 168,2 | 183,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,0 % | 5,1 % | 5,4 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,39 | 0,41 |
Osinko | 0,11 | 0,11 | 0,13 |
Osinko % | 4,7 % | 3,7 % | 4,4 % |
P/E (oik.) | 7,10 | 7,51 | 7,13 |
EV/EBITDA | 3,27 | 2,74 | 2,37 |
