Euroopan uusien autojen myynti kasvoi 63 % maaliskuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi maaliskuussa 63 % 1,4 miljoonaan autoon. Maaliskuun hurja kehitys juontaa juurensa vertailukaudella vallinneisiin rajuihin rajoitustoimiin ja siten poikkeuksellisen mataliksi jääneisiin vastalukuihin. Absoluuttisesti katsottuna Euroopan automarkkinan maaliskuu ei ollut häikäisevä, sillä myyntimäärät jäivät 22 % vuoden 2019 ja vastaavasti 24 % vuoden 2018 samaista kalenterijaksoa heikommiksi. Keski- ja Etelä-Euroopan isoista markkinoista Italian (+497 %) ja Ranskan (+192 %) palautuminen oli vauhdikkainta. Tämä on loogista, kun huomioidaan se, että juuri nämä alueet olivat viime vuonna voimakkaimmin pandemiasta kärsineiden maiden joukossa.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole mukana Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa, ja olemmekin kommentoineet Venäjän maaliskuun kehitystä jo aikaisemmin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen pysyi laskussa ja päätyi 19 % vertailukauden alapuolelle. Kokonaismyyntimäärä maaliskuuhun päättyneellä jaksolla oli 12 miljoonaa autoa. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden, kuten Saksan ja Ranskan, kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Taustalla on itsestään selvän koronapandemian lisäksi ollut myös Euroopan hidastunut talouskasvu ja heikentynyt kuluttajaluottamus. Vaikka automarkkinan tulisi tänä vuonna elpyä vähintäänkin kohtuullisesti, tulee takamatka väistämättä jäämään pitkäksi vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden myyntimix on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat muodostavat yksittäisistä alueista yhtiölle tärkeimmän markkinan. Uusien autojen myynti vaikutta Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti Pohjoismaissa uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta olennaiseen autokantaan ja toimii renkaiden jälkiasennusmarkkinan kannalta eräänlaisena syöttöfunktiona. Uusien myynti voidaan mielestämme nähdä myös eräänlaisena yleistalouden mittarina sen taloudellisesta aktiviteetista ja kuluttajaluottamuksen tilasta antamia viitteitä heijastellen.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nämä alueet ovat yhtiön tulevien vuosien kasvun kannalta oleellisia, sillä Keski-Euroopan markkina on absoluuttisesti hyvin suuri ja sen sisällä yhtiön omissa alueellisissa markkinaosuuksissa on arviomme mukaan kasvunvaraa. Seuraava tilannekatsaus Nokian Renkaiden tekemiseen saadaan 4.5. julkistettavan Q1-raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 453,9 | 1 522,3 |
kasvu-% | −17,13 % | 10,67 % | 4,71 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 306,7 | 347,2 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 21,09 % | 22,81 % |
EPS (oik.) | 1,00 | 1,73 | 1,96 |
Osinko | 1,20 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 4,16 % | 17,77 % | 19,04 % |
P/E (oik.) | 28,91 | 4,56 | 4,02 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,41 | 2,05 |