Venäjän uusien autojen myynti laski 6 % maaliskuussa
AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski maaliskuussa 6 % 149 tuhanteen autoon. AEB:n kommenttien mukaan markkinassa ei ole tapahtunut maaliskuun aikana mitään erityisen yllättävää. Hienoisessa laskusuunnassa pysyneen kysynnän AEB kommentoi olleen autovalmistajien tekemien hinnankorotusten sekä tiettyjen valmistajien tietyissä malleissa vallinneiden saatavuusongelmien aiheuttamaa. Kysyntää on jarruttanut osaltaan myös autojen romutuspalkkioiden nostoihin liittyvät epävarmuudet, joiden luonnetta AEB ei tiedotteessaan kuitenkaan sen tarkemmin selittänyt.
Nokian Renkaiden kannalta maaliskuun myyntilukujen mielenkiintoisin osuus oli mielestämme markkinarakenteen tarkempi avaaminen. Venäjän automarkkinasta hieman alle 50 % koostuu SUV-luokan autoista eli käytännössä maastoautoista ja citymaastureista. Henkilöautojen osuus on puolestaan samaa luokkaa SUV-autojen kanssa, kun taas LVC-luokka (mm. pakettiautot) sekä muut pienemmät luokat muodostavat yhteensä noin 6 % uusien autojen kysynnästä. SUV-luokan autoissa sekä hintapisteet että ajettavat kilometrit ovat tyypillisesti henkilöautoja korkeammat.
Arviomme mukaan tämä voisi tarkoittaa sitä, että SUV-luokan autojen ostajien vaatimustasot myös renkaita kohtaan olisivat suurempia ja siten niihin kohdistuva kysyntä vähemmän hintaherkkää. Tämä olisi Nokian Renkaiden kaltaiselle ylä- ja keskisegmenttiin keskittyneelle valmistajalle luonnollisestikin hyvä asia. On kuitenkin hyvä muistaa, että uusien autojen myynti on Nokian Renkaille vain välillinen ajuri. Välillinen ajuri uusien autojen myynti on siksi, koska uusmyynti vaikuttaa suoraan renkaiden jälkiasennusmarkkinan kannalta tärkeään autokantaan ja Venäjällä uuden auton kylkeen ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen vertailukelpoisessa myynnissä ei nähty suunnanmuutosta ja se laski 10 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä maaliskuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,50 miljoonaa autoa. Isossa kuvassa Venäjän automarkkinassa on paljon potentiaalia, sillä tämänhetkiset myyntimäärät ovat tavattoman kaukana 2010-luvun alun noin 3 miljoonan auton huippuvuosista. Tänä vuonna AEB odottaa uusien autojen myynnin kohoavan 1,63 miljoonaan autoon. Erityisesti huhti- ja toukokuun osalta kasvun tulisi olla hyvin voimakasta todella matalaksi jääviä vertailulukuja heijastellen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 453,9 | 1 522,3 |
kasvu-% | −17,13 % | 10,67 % | 4,71 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 306,7 | 347,2 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 21,09 % | 22,81 % |
EPS (oik.) | 1,00 | 1,73 | 1,96 |
Osinko | 1,20 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 4,16 % | 17,77 % | 19,04 % |
P/E (oik.) | 28,91 | 4,56 | 4,02 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,41 | 2,05 |