EcoUp päivitti strategiansa painopistealueet ja taloudelliset tavoitteensa
EcoUp päivitti strategiansa painopistealueet ja keskipitkän ajan taloudelliset tavoitteensa. Yhtiön vihreän rakentamisen edistämiseen nojaava ja kannattavaa kasvua tavoitteleva strategia pysyi odotetusti ennallaan, mutta viime vuosina inflaation ja korkojen nousun rajusti muokkaaman markkinatilanteen takia painopisteiden ja tavoiteasetannan muutostarve ei ollut huomattava yllätys. Alustavan arviomme mukaan EcoUpin keskipitkän aikavälin kasvu- ja tulosennusteisiimme kohdistuu laskupaineita keskipitkällä aikavälillä Teknologialiiketoiminnan volyymin sekä Eristeliiketoiminnan kannattavuuden osalta. EcoUpin keskiviikkona julkistama strategiatiedote on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.
Tavoitetasot laskivat sekä liikevaihdon että käyttökatteen osalta
EcoUpin taloudelliset tavoitteet vuoden 2026 loppuun mennessä ovat:
- Eristeliiketoiminnan liikevaihto 40–45 MEUR orgaanisella kasvulla
- Eristeliiketoiminnan käyttökate 6–8 MEUR
- Teknologialiiketoiminnan käyttökate positiivinen
EcoUp tavoitteli aiemmin konsernitasolla 65 MEUR:n liikevaihtoa ja yli 20 %:n käyttökate-%. Liikevaihtotavoitteesta noin 20 MEUR oli tarkoitus saavuttaa Teknologialiiketoiminnalla.
Eristeliiketoiminnan arvioidut investoinnit jatkossa ovat keskimäärin 1,5 MEUR/vuosi ja Teknologialiiketoimintaan EcoUp pyrkii investoimaan kehityspotentiaalin mukaisesti. Yhtiön osingonjakopolitiikka säilyy ennallaan ja EcoUpin tavoitteena on jakaa osinkoina 30–50 prosenttia yhtiön tilikauden tuloksesta.
Taloudellisten tavoitteiden taustalla olevat markkinanäkymät
Asuntorakentamisen markkina on romahtanut vuoden 2023 aikana, mikä on vaikuttanut eristetuotteiden kysyntämääriin ja myyntivolyymit ovat pienentyneet vuonna 2023. Eristeliiketoiminnan taloudelliset tavoitteet perustuvat markkinanäkemykseen, jonka mukaan pientalorakentamisen odotetaan toipuvan noin 10 000 aloituksen määrään vasta vuonna 2026. Vuosina 2014–2022 pientalorakentaminen on ollut tällä noin 10 000 aloituksen tasolla.
Teknologialiiketoiminnan ja jo kehitettyjen tuotteiden markkinapotentiaali on edelleen huomattava, kuten myös vaihteluväli sen eri ennusteskenaarioissa. Teknologialiiketoimintaa koskeva taloudellinen tavoite kuvastaa enemmän liiketoiminnan kehittymistavoitetta tarkkojen euromääräisten lukujen sijaan.
Strategia pysyy isoilta linjoilta ennallaan
EcoUpin strategia säilyy ennallaan. Strategian tavoitteena on edistää vihreää rakentamista tuottamalla ratkaisuja entistä ekologisempien rakennusalan ratkaisujen kasvavaan tarpeeseen, ja siten kasvaa kannattavasti ja kestävästi. Rakentamisen päästövähennyksiin, kiertotalouden edistämiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen tähtäävä regulaatiokehitys tukee strategiaa. Yhtiön liiketoiminta jakautuu yhä kiertotaloustuotteista ja -palveluista koostuvaan Eristeliiketoimintaan sekä Teknologialiiketoimintaan.
Eristeliiketoiminnalla on 4 keskeistä painopistettä
Eristeliiketoiminta käsittää ympäristöystävällisen eristämisen Ekovilla-tuotteet ja -palvelut sekä rakentamisen kiertotalouspalvelut. Eristeliiketoiminnan täsmennetyt lähivuosien strategiset painopisteet:
- Asennustoiminnan kehittäminen ja tehokkuuden parantaminen
- Pientalosaneeraus-konseptin kehittäminen ja kasvattaminen
- Kaikkien Ekovilla-tuotteiden markkinaosuuden ja myynnin kasvattaminen
- Kansainvälistymisen vahvistaminen Itämeren alueella
Teknologialiiketoiminta tähtää tuotemyynnin kautta konekauppaan
EcoUpin teknologialiiketoiminnan tavoitteena on kehittää ja toimittaa jätteenkäsittelyn ja kierrättämisen tarpeisiin patentoituja laitteistoja ja menetelmiä, joiden avulla purku- ja rakennusjätteestä valmistetaan uusia, ympäristöystävällisiä rakentamisen lopputuotteita sekä raaka-aineita. Tavoitteena on mahdollistaa uudenlaista liiketoimintaa, joka perustuu yhtiön Suomessa ja Euroopassa patentoiman WasteX-teknologian hyödyntämiseen uusioraaka-aineena sekä uusien vähähiilisten lopputuotteiden valmistuksessa.
Saadun asiakaspalautteen perusteella WasteX-teknologian kaupallistamista edistää toimivan ja patentoidun linjaston lisäksi se, että linjaston tuottamasta jauheesta saadaan valmistettua kaupallisesti toimivia lopputuotteita. Näistä lopputuotteista on useampia variaatioita, joista ensimmäisiä eli Cubeco-tuotteita on jo myyty loppukäyttäjille.
Yhtiön aikaisempana oletuksena oli, että mineraalivillajauheesta (geopolymeereistä) voidaan valmistaa edullisesti sementin korviketta. Kemikaalihintojen noustua ja testausten edettyä käsitys on muuttunut siten, ettei sementin korviketta ole sementtiä edullisempaa valmistaa jätteestä. Lisäksi korvikkeen käyttömahdollisuudet ovat osoittautuneet aiempaa käsitystä rajallisemmiksi. Yhtiö jatkaa korvikkeen testaamista kohdennettuihin tarkoituksiin ja kehitysvaiheessa on myös muita lopputuotteita yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Teknologialiiketoiminnalla on kaksi painopistealuetta
- Mineraalivillajauheesta valmistettavien tuotteiden kehittäminen ja kaupallistaminen.
- WasteX-linjaston myynti sen jälkeen, kun tuotteille on saatu kysyntää
Strategia nojaa edelleen vihreän trendin luomiin kasvumahdollisuuksiin
Yhtiön vihreän rakentamisen edistämiseen nojaava ja kannattavaa kasvua tavoittelevan strategian pitäminen ennallaan oli mielestämme perusteltua, sillä rakentamisen päästöjen vähentämisen tarve osana ilmastonmuutoksen hillintää on edelleen ilmeinen, vaikka vihreän trendin eteneminen onkin viime vuosien inflaatio- ja korkoshokin takia jäänyt alkuperäisiä odotuksia hitaammaksi. Eristetuotteissa paino pysyy mielestämme selvästi kasvussa ja markkinaosuudessa, vaikka tehokkuus etenkin asennustoiminnassa vaikuttaa saavan aiempaa enemmän painoa strategiassa. Lisäksi korkean lisäarvon akustiikkatuotteiden putoaminen strategian ytimestä oli lievästi yllättävää. Eristeliiketoiminnassa suurimmat investoinnit ovat myös takana levykapasiteetin kasvattamisen edettyä ja Vantaan puhallusvillatehtaan investoinnin valmistuttua. Siten liiketoiminnan investointitarpeet vastasivat suunnilleen odotuksiamme.
Teknologialiiketoiminnassa EcoUp joutui kemikaalien Ukrainan sodasta alkaneen rajun inflaation takia uusimaan konseptiaan vuosina 2022–2023. Tätä taustaa ja venyneitä testejä vasten ei mielestämme ole yllättävää, että sementin korvikkeessa ei ainakaan toistaiseksi ole kaupallista potentiaalia. Cubeco vaikuttaa sinällään lupaavalta tuotteelta, mutta sen markkinapotentiaali on toistaiseksi vielä epäselvä. Lisäksi Teknologialiiketoiminnassa alkuperäinen ja osin edelleen ennusteissamme oleva pitkän aikavälin skenaario oli laitemyyntiin nojaava lisenssipohjainen liiketoimintamalli. Myöskään ajallista matkaa laitemyyntiin strategia ei avaa, mutta Teknologialiiketoiminnan potentiaalin kannalta lupaavaa toki on, että laitemyynti on edelleen yhtiön agendalla. Merkittävien epävarmuuksien takia Teknologialiiketoiminnan investointien suhteuttaminen edistykseen on mielestämme järkevää ja myös tämä vastaa suunnilleen investointiennusteissamme tällä hetkellä olevaa skenaariota.
Vuoden 2026 ennusteemme ovat vaativat suhteessa uusiin tavoitetasoihin
Olemme odottaneet EcoUpilta vuodelta 2025 noin 51 MEUR:n liikevaihtoa, josta noin 39 MEUR tulee arviomme mukaan Eristeliiketoiminnasta. Näin ollen Eristeliiketoiminnan liikevaihtotavoite on suurin piirtein ennusteissamme. Eristeliiketoiminnan liikevaihto- ja käyttökatetavoitteiden haarukoista laskettu epäsuoran EBITDA-%:n tavoite on 15–17 %. Aiempi konsernitavoite yli 20 %:n käyttökatemarginaalista edellytti Eristeliiketoiminnalta arviomme mukaan vähintään konsernitason kehitystä, minkä takia tulkitsemme riman laskeneen hieman Eristeliiketoiminnassa ja selvemmin Teknologialiiketoiminnassa. Arviomme mukaan tässä taustalla on inflaation ja korkojen nousun takia molemmissa liiketoiminnoissa odotuksia vaisummin kehittynyt markkina. Nykyennusteemme odottavat EcoUpilta 8,7 MEUR:n käyttökatetta ja 17,4 %:n käyttökatemarginaalia vuodelta 2026, mitkä ovat yhtiön uusien tavoitteiden ylälaidalla. Alustavan arviomme mukaan EcoUpin uusi tavoiteasetanta luo mieluummin lasku- kuin nousupaineita keskipitkän ajan ennusteisiimme, mistä osansa selittää tavoitteiden taustalla oleva varovainen ja nykyennusteitamme jossain määrin pessimistisempi pientalorakentamisen markkinaskenaario ja Teknologialiiketoiminnan jatkoaskeliin yhä liittyvät merkittävät epävarmuudet.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
EcoUp
EcoUp on kiertotalouskonserni, joka tarjoaa asiakkailleen hiilineutraaleja, ylijäämävapaita, energiaa säästäviä tuotteita, palveluita ja teknologioita, jotka auttavat sen asiakkaita tekemään niiden toiminnasta ympäristöystävällisempää. Yhtiön tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin kuuluvat esimerkiksi ekologiset eristeet ja kuitutuotteet sekä rakennusalan kiertotalouspalvelut, kuten suurtehoimuroinnit. Yhtiö on lisäksi kehittänyt kiertotalousteknologioita ja laitteistoa, jotka mahdollistavat mineraalipohjaisten materiaalien kierrätyksen ja energiatehokkaan uusiokäyttöön jalostamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2023
2022 | 23e | 24e |
---|
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 35,6 | 32,1 | 33,3 |
kasvu-% | 13,4 % | −9,9 % | 4,0 % |
EBIT (oik.) | −1,1 | −0,7 | 0,1 |
EBIT-% (oik.) | −3,0 % | −2,3 % | 0,4 % |
EPS (oik.) | −0,16 | −0,13 | −0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,96 | 8,42 | 6,38 |
