Burgerimiehet heittivät Rush Factorylle pelastusrenkaan
Yhdistyminen Street Food Groupin (SFG) kanssa muokkaisi Rush Factoryn liiketoimintaa täysin, sillä painopiste siirtyisi väriestejuoksutapahtumien järjestämisestä ravintola- ja ruokakiertueisiin. Fuusio parantaisi nähdäksemme Rush Factoryn edellytyksiä kestävän tuloskäänteen saavuttamiseksi. Fuusion toteutuminen on kuitenkin toistaiseksi vielä epävarmaa, sillä se edellyttää mm. Maskun kiinteistön myyntiä kohtuulliseen hintaan. Ehdot ovat silmissämme Rush Factoryn kannalta houkuttelevat, mutta mahdollinen yhteen lyöttäytyminen käänneyhtiöstatuksen omaavan SFG:n kanssa ei muuta nykyisellä arvostustasolla näkemystämme osakkeen liian heikosta tuotto/riski-suhteesta.
Street Food Group on tunnettu Naughty BRGR -brändistä
Rush Factory tiedotti perjantaina, allekirjoittaneensa esisopimuksen yhdistymisestä Street Food Groupin kanssa. SFG on saanut alkunsa Akseli Herlevin vuonna 2015 perustamasta Naughty BRGR -ravintolasta. Vuosien mittaan yhtiö on laajentanut useampaan toimipisteeseen ja käynnistänyt uusia liiketoimintoja kuten Burgerimiehet TV-sarjan, Herlevin Hyvää -Youtube kanavaa tuottavan Naughty Studios tuotantoyhtiön ja pääsääntöisesti Keskon vähittäiskaupassa myytäviä kuluttajatuotteita kehittävän Naughty Retail -yhtiön.
Yhdistymisen toteutuessa Rush Factory siirtää painopisteensä väriestejuoksusta aluksi Suomessa tapahtuviin SFG:n kanssa toteutettuihin ruokakiertueisiin, joista ensimmäinen on loppukeväälle 2025 ajoittuva noin kymmenellä paikkakunnalla järjestettävä Burgerimiehet-katuruokatapahtuma. Myöhemmin ruoka- ja juomatapahtumia on tarkoitus tuottaa useita vuodessa ja myöhemmin myös kansainvälisesti. Rush Factorylla on erityisosaamista tapahtumajärjestämisestä, mutta ruokakiertueisiin laajentaminen on nähdäksemme aivan uusi kokonaisuus.
SFG tulee jatkamaan nykyistä toimintaansa keskittyen pääosin franschising-liiketoimintaan, Burgerimiehet-ohjelmaformaatin tuottamiseen sekä vähittäiskaupan tuotteiden kehittämiseen ja myyntiin. Lisäksi SFG operoi toistaiseksi kolmea omaa ravintolaa.
Street Food Group on ollut tappiollinen viime vuosina
Street Food Groupin liikevaihto on viime vuosina pyörinyt noin 11 MEUR:ssa, mutta kuluvana vuonna sen odotetaan laskevan yhtiön sulkiessa heikosti kannattavia ruokaravintoloita. SFG:n myyntikatemarginaali on ollut 62-69 % ja noussut viime vuosina kohtuulliselle tasolle liiketoiminnan luonne huomioiden. Turhan raskas kiinteä kulurakenne on kuitenkin ollut haaste, mikä ilmenee tappiollisesta liiketulostasosta. Laskevasta liikevaihdosta huolimatta SFG:n kannattavuuden arvioidaan pysyvän kuluvana vuonna vertailukauden tasolla tai paranevan. Nähdäksemme Naughty BRGR:lla on hyvä paikallinen bränditunnettuus, mutta lukujen valossa sen potentiaalia ei olla kyetty ulosmittaamaan. Viime vuodet ovat tosin olleet haastavia koko ravintola-alalle ja etenkin SFG:n kaltaisille premium-segmenttiin keskittyville toimijoille.
Yhdistyminen edellyttää useiden eri ehtojen toteutumisen
Fuusion esisopimus edellyttää yhteensä neljän kumpaakin osapuolta koskettavan ehdon toteutumista: 1) Rush Factoryn on myytävä Maskussa sijaitseva kiinteistönsä vähintään 0,75 MEUR:lla, 2) SFG:n on järjestettävä 0,3 MEUR:n maksullinen osakeanti, 3) Rush Factoryn pääomistajan saatavat yhtiöltä on konvertoitava Rush Factoryn osakkeiksi ja 4) yhdistyminen edellyttää Rush Factoryn ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksyntää. Fuusion keskeisin riski linkittyy nähdäksemme Rush Factoryn Maskun kiinteistön myyntiehtoon, sillä toistaiseksi meillä ei ole näkyvyyttä mahdollisiin myyntineuvotteluihin, minkä lisäksi yhtiön neuvotteluasema on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa heikko.
Fuusion hinnoittelu kääntyy Rush Factorylle myönteiseksi, mutta ei muuta näkemystämme heikosta tuotto/riski-suhteesta
Yhdistymisen toteutuessa Rush Factory laskee liikkeelle yhteensä 9 236 976 uutta osaketta 0,3028 euron osakekohtaisella merkintähinnalla, mikä nostaisi uuden kokonaisuuden osakekannan lukumäärän noin 11,6 miljoonaan. Uusista osakkeista 7 886 250 suunnataan nykyisille SFG:n osakkeenomistajille, joiden omistusosuus olisi noin 68 % uudesta kokonaisuudesta. 855 350 uutta osaketta laskettaisi liikkeelle Rush Factoryn pääomistajan, Niemelän Markka & Ropon, riidattomien saatavien konvertoimiseksi.
Fuusio hinnoittelee SFG:tä edellisvuoden lukuihin tukeutuen noin 0,3x liikevaihtokertoimella ja 0,4x myyntikatekertoimella, jotka ovat kohtuullisia tasoja. Heikon kannattavuuden myötä tulospohjaiset arvostuskertoimet nousevat kuitenkin erittäin korkeiksi ja 2023 luvuilla yhtiötä hinnoiteltaisiin 20,2x käyttökate ja vuosien 2021-2023 normalisoidulla tuloksella 13,6x, jotka ovat Helsingin pörssin mittakaavassa korkeita tasoja ja edellyttävät ripeää tuloskäännettä.
SFG:n arvostus ei päälle päin vaikuta erityisen houkuttelevalla, mutta vastike koostuu käteisen sijaan Rush Factoryn fundamentit huomioiden kalliista osakkeesta, mikä kääntää fuusion ehdot silmissämme houkuttelevaksi Rush Factoryn kannalta. Rush Factoryn nykyisille omistajille kuuluvat osakkeet huomioiden uuden kokonaisuuden markkina-arvo olisi perjantain 0,30 euron päätöskurssilla noin 3,5 MEUR. Rush Factorylle arvioitu nettovelka, Maskun kiinteistön myynti yhdistymisen edellyttämällä 0,75 MEUR:lla ja SFG:n tuleva osakeanti huomioiden uuden kokonaisuuden yritysarvo olisi arviomme mukaan noin 4,8 MEUR.
SFG:n edellisvuoden liikevaihdolla uuden kokonaisuuden EV/liikevaihto-kerroin olisi 0,45x, EV/käyttökate 36x, kun taas 2021-2023 normalisoidulla käyttökatteella kerroin olisi 24x. Pelkästään SFG:n edellisvuoden lukuihin tukeutuminen ei huomioi lainkaan kannattamattomien ravintoloiden sulkemista kuluvan vuoden aikana, eikä Rush Factoryn kanssa suunniteltua tapahtumaliiketoimintaa, mutta yleisesti Rush Factoryn osake hinnoittelee mielestämme nykytasolla jo turhan etupainotteisesti sisään fuusioon liittyvää potentiaalia. Uuden kokonaisuuden arvostuskuva, yhdistymiseen liittyvä epävarmuus ja Rush Factoryn likviditeettiriski (Rush Factoryn käyttöpääomalaina ja Maskun kiinteistöä varten otettu pankkilaina erääntyvät 28.9.2024) huomioiden osakkeen tuotto/riski-suhde kääntyy silmissämme edelleen heikoksi ja kannustamme sijoittajia varovaisuuteen osakkeen kanssa.
Toteutuessaan fuusio on tarkoitus saada maaliin vielä kuluvan vuoden aikana
Rush Factory arvioi, että koko järjestely toteutuu kuluvan vuoden loppuun mennessä. Uutta kokonaisuutta kuvastava yhtiöesite ja uuden kokonaisuuden strategia on tarkoitus julkaista loppuvuoden aikana. Konsernille valitaan myös uusi hallitus ja konserni nimetään uudelleen arviomme mukaan Street Food Groupiksi liiketoiminnan siirtyneen painopisteen myötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3,2 | 2,2 | 3,4 |
kasvu-% | 9,29 % | −30,45 % | 53,92 % |
EBIT (oik.) | 0,0 | −0,1 | 0,1 |
EBIT-% (oik.) | 0,04 % | −5,53 % | 3,38 % |
EPS (oik.) | −0,03 | −0,16 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 13,72 | - | 18,03 |