Anora: Viinien pääkilpailija Viva Wine eteni vahvasti Q2:lla
Anoran Wine-segmentin pääkilpailija Viva Wine raportoi tänään Q2-tuloksensa. Heikosta markkinakehityksestä huolimatta Viva jatkoi kasvua ja markkinaosuuksien voittamista. Sen kannattavuus parani selvästi vertailukauteen ja Q1:een nähden, jota tukivat kasvu ja hinnankorotukset. Viva näkee positiivista marginaalitrendiä myös jatkossa, jonka näemme lievästi positiivisena myös Anoralle. Anoran Wine-segmenttiin nähden Vivan suoriutuminen on parempaa niin kasvun kuin kannattavuudenkin osalta. Kirjoitimme Viva Winen kehityksestä ja tavoitteista keväällä tässä kommentissa.
Viva Wine kasvoi heikossa markkinassa ja paransi kannattavuuttaan
Viva Winen Nordics-segmentti vertautuu varsin hyvin Anoran Wine-segmenttiin, joskin Anoralla on liiketoimintaa Tanskassa, jota Vivalla ei ole. Viva pystyi kasvattamaan volyymejään monopolimarkkinoilla (Suomi, Ruotsi, Norja) Q2:lla 5 %, kun markkinat laskivat lähes 7 %. Näin ollen Viva jatkoi jo pitkään jatkunutta markkinaosuuden nousutrendiä kaikilla markkinoilla, joista se on jo Ruotsissa ja Suomessa markkinajohtaja. Vivan liikevaihto kasvoi 8 % vertailukaudesta, kun Anoralla se jäi vertailukauden tasoon.
Kannattavuuden osalta Viva paransi odotetusti selvästi kannattavuuttaan, kun hinnankorotukset astuivat keväällä voimaan. Viva oli kommunikoinut tämän jo Q1-tuloksen yhteydessä. Vivan Nordics-segmentin oik. EBITA-marginaali oli Q2:lla jo 9,8 % (vertailukaudella 7,1 %), kun yhtiön tavoite (konsernille) on 10-12 %. Yhtiö kommentoi, että se jatkaa hinnankorotuksia myös syksyllä ja siten bruttomarginaalin pitäisi jatkaa loppuvuonna positiivista kehitystä. Anora oli tehnyt hinnankorotuksia jossain määrin Vivaa aiemmin ja Anoralla bruttokate oli jo Q1 hyvällä tasolla, mutta se nousi myös Q2:lla selvästi vertailukauteen nähden. Anora ei ole sanonut odottavansa hinnankorotusten tukevan marginaalia enää jatkossa, joten Vivan kommentit siihen liittyen voi tukea myös Anoran marginaalikehitystä.
Vivan marginaali on Anoraa parempi ja tasaisempi
Alla olevista kuvaajista näkee, että Anoran Wine-segmentin marginaalikehitys on ollut huomattavasti Vivaa heiluvampaa. Siitä voi myös huomata, että Vivan marginaali hyppäsi Q2’24:llä pitkän tasaisen jakson jälkeen 2022 alkupuolen tasoille, joka on mielestämme Vivan raportoimista jaksoista lähimpänä ”normaalia” sillä 2021 tulosta tuki korona-ajan poikkeuksellisen suuret volyymit, kun taas 2023 ja vielä Q124 tulosta painoivat heikentyneet valuutat ja nousseet raaka-ainekulut sekä niitä kompensoivien hinnankorotusten viive. Kuvaajissa on hyvä huomata, että Vivan osalta marginaali on EBITA, kun se Anoralla on EBITDA. Anoran Wine-segmentin kannattavuus on siis edelleen selvästi Vivaa heikompaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille