Alma Media Q2’24 -pikakommentti: Marketplacesin kasvu hilasi tuloksen vertailukauden tasolle
Alma Media raportoi aamulla odotuksia paremman Q2:lta, kun sen liikevaihto kasvoi lievästi ja operatiivinen tulos asettui vertailukauden tasolle. Kuluvalle vuodelle annetun ohjeistuksensa yhtiö toisti, mikä oli linjassa odotuksiemme kanssa. Alma Median klo 11:00 alkavaa Q2-tulosinfoa voi seurata inderesTV:ssä tästä linkistä.
Liikevaihto ylsi lievään kasvuun
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q2:lla hieman odotuksiamme pirteämpää, kun se kasvoi noin 2 % vertailukaudesta 80,1 MEUR:oon. Ennusteiden ylityksen taustalla oli eritoten Marketplaces -segmentti, joka ylsi ennustamaamme (+ 6 %) ripeämpään 15 %:n kasvuun. Sen kasvua tuki eritoten Netwheels-yritysosto, mutta segmentin yltäminen nykyisessä markkinassa orgaaniseen kasvuun oli positiivinen yllätys. Careerin liikevaihto laski luokiteltujen ja mainostulovirtojen supistumisen myötä vajaa 3 %, mikä oli linjassa ennusteemme kanssa. Myös News Median 2 %:n liikevaihdon supistuminen mainosmyynnin vetämänä vastasi ennusteitamme.
Kannattavuus varsin mallikkaalla tasolla
Alma Median Q2:n oikaistu liikevoitto ylsi käytännössä vertailukauden tasolle 19,4 MEUR:oon, ylittäen meidän ja konsensuksen odotukset. Tämä vastaa erittäin hyvää ja vain lievästi vertailukautta matalampaa 24,2 %:n liikevoittomarginaalia. Segmenttitasolla Careerin tulos oli linjassa ennusteemme kanssa, kun taas Marketplacesin odotuksiamme suurempi liikevaihtomassa veti tuloksen yli ennusteemme. News Median kustannustaso taas alitti ennusteemme, joten myös sen operatiivinen tulos oli hieman odotuksiamme parempi. Segmentti onnistui supistamaan kulutasoaan paino- ja jakelukustannuksissa sekä sisällöntuotannon hankinnoissa, mikä kompensoi laskevaa liikevaihtoa. Operatiivisen tulosylityksen ansiosta Q2:n osakekohtainen tulos kipusi 0,18 euroon osakkeelta ylittäen meidän ennusteemme ja ollen linjassa konsensuksen kanssa.
Ohjeistus toistettiin odotetusti
Alma Media toisti vuodelle 2024 annetun ohjeistuksensa, jonka mukaan sen liikevaihdon (2023: 305 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2023: 73,6 MEUR) arvioidaan olevan vuoden 2023 tasolla. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2023 liikevaihdoksi oli 307 MEUR ja oikaistun liikevoiton odotimme asettuvan 72,2 MEUR:oon. Nämä olivat linjassa konsensuksen ennusteiden kanssa, jotka olivat liikevaihdon osalta 310 MEUR:ssa ja oikaistun liikevoiton osalta 72,9 MEUR:ssa. Myös näkymien taustaoletukset ovat säilyneet pitkälti ennallaan, kun yhtiö nostaa esiin, että sen toimintamaiden talouskasvun ennusteita on laskettu heikon alkuvuoden aikana, mikä on näkynyt myös rekrytointimarkkinoiden kehityksessä. Lisäksi Suomessa kysynnän ja työllisyyden odotetaan heikkenevän ja mainonnan kehitykseen liittyy edelleen epävarmuutta. Tätä taustaa ja hieman ennusteitamme pirteämpiä Q2-lukuja heijastellen arvioimme alustavasti ennusteissamme olevan hieman nousupainetta Q2-raportin jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.06.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 304,9 | 307,4 | 314,1 |
kasvu-% | −1,28 % | 0,85 % | 2,16 % |
EBIT (oik.) | 73,6 | 72,2 | 75,3 |
EBIT-% (oik.) | 24,13 % | 23,50 % | 23,98 % |
EPS (oik.) | 0,66 | 0,63 | 0,66 |
Osinko | 0,45 | 0,46 | 0,47 |
Osinko % | 4,69 % | 4,05 % | 4,14 % |
P/E (oik.) | 14,64 | 18,13 | 17,21 |
EV/EBITDA | 10,21 | 12,35 | 11,45 |